Title
Softverska upotrebljivost i metrike sistema zasnovanih na OBI specifikaciji
Creator
Dimitrijević, Sonja, 1985-, 27608423
Copyright date
2019
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 30.08.2019.
Other responsibilities
mentor
Devedžić, Vladan, 1959-, 12522855
član komisije
Jovanović, Jelena M., 1978-, 27337319
član komisije
Milošević, Danijela, 1967-, 6478695
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet organizacionih nauka
Alternative title
Software usability and metrics of OBI-compliant systems
Publisher
[S. Dimitrijević]
Format
131 list
description
Tehničke nauke - Softversko inženjerstvo / Technical Sciences - Software Engineering
Abstract (sr)
Otvoreni bedževi su obećavajuća edukativna tehnologija za priznavanje postignuća, veštine, kvaliteta ili interesa pojedinca ili grupe. Poslednjih godina, pojavio se veći broj softverskih sistema zasnovanih na Infrastrukturi Otvorenih bedževa (eng. Open Badges Infrastructure - OBI) koji podržavaju različite prakse nastave/učenja i izdavanja bedževa. Međutim, njihova upotrebljivost u konkretnom edukativnom okruženju može značajno da varira. To nastavnicima donosi velike izazove prilikom odabira jednog ovakvog sistema za konkretnu edukativnu primenu.
Cilj ovog istraživanja je da predloži potencijalne metrike upotrebljivosti - opšte i tehnološki-specifične za sisteme zasnovane na OBI specifikaciji, koje se mogu koristiti efektivno prilikom odabira ove edukativne tehnologije. Glavni rezultat istraživanja je metodološki okvir koji je obuhvatio standardne opšte metrike upotrebljivosti (npr., ocena opažene upotrebljivosti na osnovu Skale Upotrebljivosti Sistema) i određene tehnološki-specifične metrike upotrebljivosti koje su razvijene u okviru istraživanja (npr., ocena lakoće deljenja bedževa, ocena zadovoljstva podrškom za kreiranje bedževa, itd.).
Predloženi pristup je ispitan u empirijskoj studiji zasnovanoj na mešovitom metodu istraživanja. Rezultati studije su obezbedili dokaze o efektivnosti pristupa u datom kontekstu. Pokazalo se da su predložene kategorije metrika komplementarne i da su metrike diferencirale evaluirane sisteme na zadovoljavajući način. Uz to, rezultati kvalitativne evaluacije su otkrili glavne probleme upotrebljivosti evaluiranih sistema.
Pristup se može primeniti u različitim edukativnim okruženjima s obzirom na to da su predložene metrike relativno jednostavne za prikupljanje i interpretaciju.
Abstract (en)
Open badges are a promising educational technology for recognizing the achievements, skills, qualities and interests of an individual or а group. In recent years, there has been a growing number of software systems based on the Open Badges Infrastructure (OBI) which support different teaching/learning and badging practices. However, their usability in a specific educational environment can vary significantly. This brings some great challenges for teachers when choosing one such system for a concrete educational application.
The aim of this research is to propose some prospective usability metrics - general and technology-specific for OBI-compliant systems, which can be used effectively when selecting this educational technology. The main research result is a methodological framework that has included some standard general usability metrics (e.g., score of perceived usability based on System Usability Scale) and the technology-specific usability metrics that have been developed within the research (e.g., score of ‘ease of sharing badges’, score of ‘support for badge creation satisfaction’, etc.).
The proposed approach has been examined in an empirical study based on a mixed research method. The results of the study provided evidence of the effectiveness of the proposed approach in the given context. It has been shown that the proposed categories of metrics are complementary and that the metrics have differentiated the evaluated systems in a satisfactory manner. In addition, the results of qualitative evaluation revealed the main usability problems of the evaluated systems.
The approach can be applied in different educational settings, given that the proposed metrics are relatively simple to collect and interpret.
Authors Key words
Kvalitet softvera, Softverska upotrebljivost, Evaluacija, Metrike, Mikro-kredencijali, Otvoreni bedževi, Infrastruktura Otvorenih Bedževa, Specifikacija Otvorenih Bedževa, Edukativna tehnologija, Odabir edukativne tehnologije
Authors Key words
Software quality, Software usability, Evaluation, Metrics, Microcredentials, Open Badges, Open Badges Infrastructure, Open Badges Specification, Educational technology, Educational technology selection
Classification
004.412(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Otvoreni bedževi su obećavajuća edukativna tehnologija za priznavanje postignuća, veštine, kvaliteta ili interesa pojedinca ili grupe. Poslednjih godina, pojavio se veći broj softverskih sistema zasnovanih na Infrastrukturi Otvorenih bedževa (eng. Open Badges Infrastructure - OBI) koji podržavaju različite prakse nastave/učenja i izdavanja bedževa. Međutim, njihova upotrebljivost u konkretnom edukativnom okruženju može značajno da varira. To nastavnicima donosi velike izazove prilikom odabira jednog ovakvog sistema za konkretnu edukativnu primenu.
Cilj ovog istraživanja je da predloži potencijalne metrike upotrebljivosti - opšte i tehnološki-specifične za sisteme zasnovane na OBI specifikaciji, koje se mogu koristiti efektivno prilikom odabira ove edukativne tehnologije. Glavni rezultat istraživanja je metodološki okvir koji je obuhvatio standardne opšte metrike upotrebljivosti (npr., ocena opažene upotrebljivosti na osnovu Skale Upotrebljivosti Sistema) i određene tehnološki-specifične metrike upotrebljivosti koje su razvijene u okviru istraživanja (npr., ocena lakoće deljenja bedževa, ocena zadovoljstva podrškom za kreiranje bedževa, itd.).
Predloženi pristup je ispitan u empirijskoj studiji zasnovanoj na mešovitom metodu istraživanja. Rezultati studije su obezbedili dokaze o efektivnosti pristupa u datom kontekstu. Pokazalo se da su predložene kategorije metrika komplementarne i da su metrike diferencirale evaluirane sisteme na zadovoljavajući način. Uz to, rezultati kvalitativne evaluacije su otkrili glavne probleme upotrebljivosti evaluiranih sistema.
Pristup se može primeniti u različitim edukativnim okruženjima s obzirom na to da su predložene metrike relativno jednostavne za prikupljanje i interpretaciju.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.