Title
Uticaj pedagoških koncepcija nastavnika na nastavni proces
Creator
Radišić, Jelena
Copyright date
2013
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 20.05.2013.
Other responsibilities
mentor
Baucal, Aleksander, 1965-
član komisije
Šefer, Jasmina
član komisije
Pavlović-Babić, Dragica, 1962-
član komisije
Kovač-Cerović, Tinde, 1954-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Group
Odeljenje za pedagogiju
Alternative title
Influence of teachersć beliefs on the teaching and learning process
Publisher
Beograd : [J. Radišić]
Format
PDF/A (232 lista)
description
Psihologija - Psihologija obrazovanja / Psychology - Educational psychology
Abstract (sr)
Studija ispituje povezanost izmeĊu uvjerenja (koncepcija) nastavnika o nastavi i uĉenju
i njihovih aktivnosti unutar uĉionice; tj. u kojoj mjeri su svakodnevne aktivnosti u
uĉionici pod uticajem uvjerenja nastavnika o procesu nastave i uĉenja, te koje su
mogućnosti uĉenika za uĉenje u svjetlu tih vjerovanja. Da bismo istraţili ovaj problem
osmišljena je studija korišćenjem istraţivaĉkog nacrta mješovitog tipa, sekvencijalno
eksplanatorne kategorije. U istraţivanju je uĉestvovalo 96 nastavnika srednjih škola iz
Beograda (nastavnici srpskog jezika i matematike). Razliĉiti tipovi nastavnika s
obzirom na njihova uvjerenja i dominantne prakse rada izdvojeni su na osnovu sledećih
instrumenata: Lista uvjerenja nastavnika, Skala samoefikasnosti nastavnika (Teachers‟
Sense of Efficacy Scale - kratka forma) i Lista praksi nastavnika. Na prvom instrumentu
su izdvojene dvije znaĉajne dimenzije „moderan“ i „tradicionalan“ nastavnik,
zadovoljavajućih pouzdanosti (0.866 i 0.820). Na skali samoefikasnosti izdvojene su
dimenzije koje govore o doţivljaju nastavnika koliko uspješno motiviše i podstiĉe
uĉenike i koliko uspješno ostvaruje disciplinu na ĉasu; pouzdanost 0.836 i 0.747.
Skalom praksi izdvojeno je tri seta praksi prisutnih u radu tokom školske godine
usmjerene na: participaciju uĉenika, struktuaciju aktivnosti na ĉasu i stvaranje dobre
atmosfere (pouzdanost od 0.743 do 0.812). Klaster analizom je na osnovu pomenutih
dimenzija izdvojeno ĉetiri tipa nastavnika: (1) “laissez faire” (eklektiĉan pristup nastavi,
odsustvo praksi usmjerenih na strukturiranje aktivnosti i stvaranje atmosfere uz nizak
doţivljaj sposobnosti ostvarivanja discipline), (2) “tradicionalni” (odsustvo praksi
usmjerenih na participaciju uĉenika i stvaranje atmosfere, uvjerenje da je nastavnik taj
koji prenosi znanje i tradicionalniji pristup nastavi), (3) “tradicionalni sa dobrom
atmosferom” (struktuira aktivnosti na ĉasu, ulaţe u atmosferu, visok doţivljaj
samoefikasnosti u vezi sa disciplinom) i (4) “moderni” (kreira atmosferu, vaţna mu je
participacija uĉenika, moderniji pristup i shvatanje nastave). Kvalitativna faza (video
snimanje i intervju) je sprovedena sa ciljem produbljivanja znanja o interakciji izmeĊu
uvjerenja nastavnika o nastavi i uĉenju i njihove svakodnevne prakse u uĉionici.
Izabrani su tipiĉni predstavnici svakog od tipova nastavnika, a zatim su snimljena dva
ĉasa izabranih nastavnika. Rezultati ukazuju na razlike u obrascima interakcije
nastavnik-uĉenik s obzirom na profil nastavnika; kao i razlike u naĉinu organizacije
pojedinih aktivnosti na ĉasu, specifiĉnih za predmet. TakoĊer rezultati potvĊuju i
poĉetnu pretpostavku o nepotpunoj korespodenciji izmeĊu uvjerenja i svakodnevnih
praksi nastavnika.
Abstract (en)
The research focuses on teachers‟ beliefs on teaching and learning exploring how
everyday classroom activities and practices are affected by these beliefs and
expectations and what learning possibilities for the students in the light of those beliefs
are therefore created. Study employs a sequential explanatory mixed methods research
design involving a sample of 96 upper secondary teachers teaching mathematics and
Serbian language and literature. To identify teachers‟ beliefs we employed three Likert
type questionnaires (Teachers‟ beliefs scale, Teachers‟ Sense of Efficacy Scale and
Teachers‟ practices list). Basic dimensions around which teachers‟ beliefs on teaching
and learning could be organized are identified by the factor analysis. In total seven
dimensions were derived (reliabilities from 0.743 to 0.866) which were then used in a
cluster analysis to distinguish among different types of teachers in respect to their
reported beliefs and dominant practices in the classroom. Four groups of teachers were
distinguished: (1) “laissez faire” (eclectic approach to teaching, absence of structuring
and creating atmosphere practices with experience of low capacity in maintaining
discipline); (2) “traditional” (absence of participating and creating atmosphere practices,
more traditional approach to teaching); (3) “traditional stressing atmosphere” (structures
activities in class, stresses atmosphere, experience of high capacity in maintaining
discipline) and (4) “modern” (creates atmosphere, stresses students‟ participation, more
modern approach to teaching). Qualitative methods (videotaping of classroom
interaction and interviews) have been made with each of the selected type representative
to deepen the understanding of reported teacher practices and meaning that is prescribed
to each. All videotaped interactions have been transcribed using conversational analysis
approach. Classes have been analyzed from two different aspects; interactional patterns
ongoing in class between teacher and his/her student(s) and activit ies presented
throughout the lesson. Results suggest differences exist in respect to interaction patterns
present in class among different teacher profiles. Furthermore although set of activities
specific for each of the subject matter was determined, different teacher profiles
structure activities in accordance with registered beliefs on teaching and learning.
However results also confirm the beginning assumption on incomplete correspondence
Authors Key words
nastava i uĉenje, koncepcije nastavnika, video studija, nastava
matematike, nastava srpskoj jezika i knjiţevnosti
Authors Key words
teaching and learning process, teachers‟ beliefs, video analysis,
mathematics class, Serbian language and literature classes
Classification
37.015.3:371.213(043.3)
Type
Text
Abstract (sr)
Studija ispituje povezanost izmeĊu uvjerenja (koncepcija) nastavnika o nastavi i uĉenju
i njihovih aktivnosti unutar uĉionice; tj. u kojoj mjeri su svakodnevne aktivnosti u
uĉionici pod uticajem uvjerenja nastavnika o procesu nastave i uĉenja, te koje su
mogućnosti uĉenika za uĉenje u svjetlu tih vjerovanja. Da bismo istraţili ovaj problem
osmišljena je studija korišćenjem istraţivaĉkog nacrta mješovitog tipa, sekvencijalno
eksplanatorne kategorije. U istraţivanju je uĉestvovalo 96 nastavnika srednjih škola iz
Beograda (nastavnici srpskog jezika i matematike). Razliĉiti tipovi nastavnika s
obzirom na njihova uvjerenja i dominantne prakse rada izdvojeni su na osnovu sledećih
instrumenata: Lista uvjerenja nastavnika, Skala samoefikasnosti nastavnika (Teachers‟
Sense of Efficacy Scale - kratka forma) i Lista praksi nastavnika. Na prvom instrumentu
su izdvojene dvije znaĉajne dimenzije „moderan“ i „tradicionalan“ nastavnik,
zadovoljavajućih pouzdanosti (0.866 i 0.820). Na skali samoefikasnosti izdvojene su
dimenzije koje govore o doţivljaju nastavnika koliko uspješno motiviše i podstiĉe
uĉenike i koliko uspješno ostvaruje disciplinu na ĉasu; pouzdanost 0.836 i 0.747.
Skalom praksi izdvojeno je tri seta praksi prisutnih u radu tokom školske godine
usmjerene na: participaciju uĉenika, struktuaciju aktivnosti na ĉasu i stvaranje dobre
atmosfere (pouzdanost od 0.743 do 0.812). Klaster analizom je na osnovu pomenutih
dimenzija izdvojeno ĉetiri tipa nastavnika: (1) “laissez faire” (eklektiĉan pristup nastavi,
odsustvo praksi usmjerenih na strukturiranje aktivnosti i stvaranje atmosfere uz nizak
doţivljaj sposobnosti ostvarivanja discipline), (2) “tradicionalni” (odsustvo praksi
usmjerenih na participaciju uĉenika i stvaranje atmosfere, uvjerenje da je nastavnik taj
koji prenosi znanje i tradicionalniji pristup nastavi), (3) “tradicionalni sa dobrom
atmosferom” (struktuira aktivnosti na ĉasu, ulaţe u atmosferu, visok doţivljaj
samoefikasnosti u vezi sa disciplinom) i (4) “moderni” (kreira atmosferu, vaţna mu je
participacija uĉenika, moderniji pristup i shvatanje nastave). Kvalitativna faza (video
snimanje i intervju) je sprovedena sa ciljem produbljivanja znanja o interakciji izmeĊu
uvjerenja nastavnika o nastavi i uĉenju i njihove svakodnevne prakse u uĉionici.
Izabrani su tipiĉni predstavnici svakog od tipova nastavnika, a zatim su snimljena dva
ĉasa izabranih nastavnika. Rezultati ukazuju na razlike u obrascima interakcije
nastavnik-uĉenik s obzirom na profil nastavnika; kao i razlike u naĉinu organizacije
pojedinih aktivnosti na ĉasu, specifiĉnih za predmet. TakoĊer rezultati potvĊuju i
poĉetnu pretpostavku o nepotpunoj korespodenciji izmeĊu uvjerenja i svakodnevnih
praksi nastavnika.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.