Title
Gladijatorske igre provincije Dalmacije : uloga spektakla u konstruisanju rimskog identiteta
Creator
Janković, Marko A., 1981-
Copyright date
2013
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 22.10.2013.
Other responsibilities
mentor
Babić, Staša, 1962-
član komisije
Vujović, Miroslav, 1968-
član komisije
Palavestra, Aleksandar, 1956-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Group
Odeljenje za arheologiju
Alternative title
Gladiatorial games in province of Dalmatia: the role of spectacles in construction of Roman identity:doctoral dissertation
Publisher
Beograd : [M. A. Janković],
Format
PDF/A (267 listova)
description
Arheologija / Archaeology
Abstract (sr)
Rad se bavi istraživanjem gladijatorskih spektakala i njihovog značaja u
konstruisanju lokalnih identiteta u imperijalnom kontekstu provincije
Dalmacije. Gladijatorski spektakli predstavljaju jedan od važnijih aspekata
svakodnevnog života u društvima rimskih provincija. Međutim, pored velikog
broja radova koji se bave različitim aspektima spektakala, (gladijatorima,
organizacijom ili izgradnjom amfiteatara i sl.), malo pažnje je posvećeno ulozi
koju igraju prilikom kontakta rimske imperijalne vlasti i lokalnih zajednica.
Najveći broj radova, opterećen je tradicionalnim konceptom romanizacije koji
podrazumeva binarne pozicije Rimljana i lokalnih zajednica i u kome su
Rimljani superiorni u tehnološkom, vojnom, ekonomskom, političkom ili
kulturnom smislu. Stoga se i proces promena posmatra jednosmerno, gde
lokalne kulture postaju u sve većoj meri „rimske“. Pored ovakve prilično
uprošćene pozicije, koncept podrazumeva i uvođenje termina „stepen
romanizacije“ koji se obično meri prisustvom i obimom materijalne kulture koja
je prethodno obeležena kao „rimska“. U takvom kontekstu spektakli postaju
signal već završenog procesa romanizacije u kome nema mesta za lokalna
razumevanja, nove rimske kulture. U ovom radu u potpunosti je napušten
tradicionalni koncept romanizacije i otvoren je prostor za drugačije perspektive,
koje se baziraju, pre svega, na teoriji identiteta. U tom smislu, materijalna
kultura se posmatra kao sredstvo za konstrukciju, održavanje i naglašavanje
društvenih identiteta.
Ciljevi istraživanja su (1) razmatranje materijalne kulture u svetlu
konstruisanja lokalnih identiteta, (2) prepoznavanje odnosa različitih
individualnih i kolektivnih identiteta, kako bi se što jasnije predstavile prakse
čije razumevanje vodi ka objašnjenju provincijalnog koncepta „biti Rimljanin“ u
Dalmaciji i (3) pokušaj definisanja odnosa lokalnog provincijalnog društva
prema učesnicima gladijatorskih spektakala, njihovog statusa i uloge u društvu
rimske Dalmacije.
Rezultati istraživanja baziraju se na uzorku koji se sastoji od građevinskih
objekata (amfiteatara), epigrafskog i pokretnog arheološkog materijala.
Raznovrsnost uzorka omogućila je uvid u različite aspekte organizacije igara,
izgradnje objekata u Dalmaciji, popularnosti spektakla među njenim
stanovništvom, ali i načina života i statusa učesnika spektakla.
Pored osnovnih pitanja postavljenih u radu, tokom diskusije je otvoreno
još važnih pitanja. Posebno bi trebalo naglasiti ulogu vojske u organizaciji
spektakla. Trebalo bi pomenuti i važnost proučavanja svakodnevnice u
razumevanju kulturnih promena. Dok rimski natpisi, svakodnevni predmeti ili
arhitektura ne moraju nužno značiti dublje društvene promene (kako
tradicionalan pogled na romanizaciju podrazumeva), običaji koji
podrazumevaju nove svakodnevne prakse poput odlaska u kupatilo, teatar ili
amfiteatar mogu biti indikator takvih procesa. Upravo takve promene na
svakodnevnom planu vode do rasprave o širim promenama u okviru zajednica u
prošlosti. Bez obzira sa koje strane posmatramo promene, da li podrazumevamo
namernu politiku Rima ili spontane procese u sudaru različitih kulturnih ili
političkih elemenata, smatram da upravo svakodnevnica može biti ključ za
razumevanje zajednica u prošlosti i načina na koji su doživljavali sebe i svet oko
sebe.
Abstract (en)
This paper deals with gladiatorial spectacles and their
significance in construction of local identities within imperial context of the
Roman province of Dalmatia. The spectacles present one important aspect of
provincial societies’ everyday life. However, despite great number of papers
concerning different aspects of the spectacles, i.e., gladiators’ status,
organization of the games or amphitheatre building, little attention has been
paid to their role within contexts of contacts between Roman imperial
authorities and local communities, which had no previous knowledge of
spectacle concept.
Most of these papers are burdened with traditional Romanization
concept, which implies binary oppositions between the Romans and the local
communities, supposing the Romans as technologically, militarily,
economically, politically or culturally superior. In such interpretative setting,
change is always perceived as unidirectional and the locals are supposed to be
trying to become more Roman. Besides this simplified understanding of the
identity constructions, the concept also involves the term of ‘Romanization level’
which, supposedly, can be measured by the amount of material culture
previously labeled as Roman. In such a context, appearances of the spectacles
are perceived as signs of fully accomplished process of Romanization, where one
could not find place for local understanding of Roman culture. This paper
abandons the traditional concept of Romanization and opens space for different
perspectives on identity construction wherein material culture presents an
important agency in the processes of construction, maintenance and
emphasizing the local social identities.
Research goals of this research are: (1) consideration of the material
culture as an active participant in the local identities construction; (2)
recognizing the importance of individual and collective identities interrelations
in order to more accurately present practices of provincial concept of „being
Roman“; and (3) defining the relations between the local societies as
participants in gladiatorial spectacles and their subsequent emerging status and
roles in society of Roman Dalmatia.
Results derive from a sample consisting of: architectural structures
(amphitheaters), epigraphic and archaeological finds. Varieties of the sample
enable some insight into the different aspects of the game organization,
architectural structures in Dalmatia, popularity of the spectacles with the
population of the province, and the way of life and social status of the
participants in the spectacles.
Beside these basic questions, more problems that are important arise
within discussion. The importance of Roman army in organization of the
spectacles, and significance of leisure studies for understanding of the cultural
changes are the most prominent ones. While Latin inscriptions, everyday
objects or architecture do not necessary imply some deeper social changes, as
the traditional Romanization concept implies, new customs including everyday
practices and routines (e.g.: visiting baths, theaters or amphitheaters) indicate
some social changes.
These changes of everyday life enable the discussion of wider social
changes in the past. Regardless of our point of view, whether we look on those
changes as a result of deliberate Roman policy or spontaneous moves in
collision of the different cultural and political elements, leisure and everyday life
may be the key for better understanding of the past societies and their
perception of one’s position within the local and imperial world.
Authors Key words
spektakli, amfiteatri, gladijatori, Dalmacija, rimski imperijalizam,
lokalni identiteti, materijalna kultura
Authors Key words
spectacles, amphitheaters, gladiators, Dalmatia, Roman
imperialism, local identities, material culture
Classification
904:[793.2:394(398 Dalmacija)"652"(043.3)
Type
Text
Abstract (sr)
Rad se bavi istraživanjem gladijatorskih spektakala i njihovog značaja u
konstruisanju lokalnih identiteta u imperijalnom kontekstu provincije
Dalmacije. Gladijatorski spektakli predstavljaju jedan od važnijih aspekata
svakodnevnog života u društvima rimskih provincija. Međutim, pored velikog
broja radova koji se bave različitim aspektima spektakala, (gladijatorima,
organizacijom ili izgradnjom amfiteatara i sl.), malo pažnje je posvećeno ulozi
koju igraju prilikom kontakta rimske imperijalne vlasti i lokalnih zajednica.
Najveći broj radova, opterećen je tradicionalnim konceptom romanizacije koji
podrazumeva binarne pozicije Rimljana i lokalnih zajednica i u kome su
Rimljani superiorni u tehnološkom, vojnom, ekonomskom, političkom ili
kulturnom smislu. Stoga se i proces promena posmatra jednosmerno, gde
lokalne kulture postaju u sve većoj meri „rimske“. Pored ovakve prilično
uprošćene pozicije, koncept podrazumeva i uvođenje termina „stepen
romanizacije“ koji se obično meri prisustvom i obimom materijalne kulture koja
je prethodno obeležena kao „rimska“. U takvom kontekstu spektakli postaju
signal već završenog procesa romanizacije u kome nema mesta za lokalna
razumevanja, nove rimske kulture. U ovom radu u potpunosti je napušten
tradicionalni koncept romanizacije i otvoren je prostor za drugačije perspektive,
koje se baziraju, pre svega, na teoriji identiteta. U tom smislu, materijalna
kultura se posmatra kao sredstvo za konstrukciju, održavanje i naglašavanje
društvenih identiteta.
Ciljevi istraživanja su (1) razmatranje materijalne kulture u svetlu
konstruisanja lokalnih identiteta, (2) prepoznavanje odnosa različitih
individualnih i kolektivnih identiteta, kako bi se što jasnije predstavile prakse
čije razumevanje vodi ka objašnjenju provincijalnog koncepta „biti Rimljanin“ u
Dalmaciji i (3) pokušaj definisanja odnosa lokalnog provincijalnog društva
prema učesnicima gladijatorskih spektakala, njihovog statusa i uloge u društvu
rimske Dalmacije.
Rezultati istraživanja baziraju se na uzorku koji se sastoji od građevinskih
objekata (amfiteatara), epigrafskog i pokretnog arheološkog materijala.
Raznovrsnost uzorka omogućila je uvid u različite aspekte organizacije igara,
izgradnje objekata u Dalmaciji, popularnosti spektakla među njenim
stanovništvom, ali i načina života i statusa učesnika spektakla.
Pored osnovnih pitanja postavljenih u radu, tokom diskusije je otvoreno
još važnih pitanja. Posebno bi trebalo naglasiti ulogu vojske u organizaciji
spektakla. Trebalo bi pomenuti i važnost proučavanja svakodnevnice u
razumevanju kulturnih promena. Dok rimski natpisi, svakodnevni predmeti ili
arhitektura ne moraju nužno značiti dublje društvene promene (kako
tradicionalan pogled na romanizaciju podrazumeva), običaji koji
podrazumevaju nove svakodnevne prakse poput odlaska u kupatilo, teatar ili
amfiteatar mogu biti indikator takvih procesa. Upravo takve promene na
svakodnevnom planu vode do rasprave o širim promenama u okviru zajednica u
prošlosti. Bez obzira sa koje strane posmatramo promene, da li podrazumevamo
namernu politiku Rima ili spontane procese u sudaru različitih kulturnih ili
političkih elemenata, smatram da upravo svakodnevnica može biti ključ za
razumevanje zajednica u prošlosti i načina na koji su doživljavali sebe i svet oko
sebe.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.