Title
Финансијска моћ и финансирање политичких партија у Србији
Creator
Matković, Velimir S., 1968-, 28267623
Copyright date
2019
Object Links
Select license
Autorstvo-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, bez promena, preoblikovanja ili upotrebe dela u svom delu, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 08.10.2019.
Other responsibilities
mentor
Trkulja, Jovica, 1952-, 12387687
član komisije
Goati, Vladimir, 1939-, 2946663
član komisije
Popović, Dejan M., 1950-, 12327783
član komisije
Orlović, Slaviša, 1966-, 13456999
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Pravni fakultet
Group
Katedra za pravno - ekonomske nauke
Alternative title
Financial power and funding of political parties in Serbia
Publisher
[В. Матковић]
Format
488 листова
description
Društvene nauke / Ustavno pravo i politički sistem
Social sciences / constitutional law and political system
Abstract (sr)
У раду се указује на улогу и значај политичких партија у савременом
демократском друштву и посвећује се нарочита пажња питању потребе за
финансијским средствима. Партије су, и поред пресудног значаја за
парламентарни систем власти, дуго биле вануставна категорија све до друге
половине XX века. Драматичан раст трошкова који представља „цену
демократије“ учинио је да политичке финансије поприме пресудан значај. Како
се финансирање партија и њихових активности пре свега врши путем новца те,
да би се спречило његово коруптивно дејство у политици, неопходно је
предузети неке мере на државном нивоу. Настојање да се изборни услови и
шансе политичких партија изједначе и практично, а не само теоретски и
принципијелно, односно да периодично упражњена највиша места у власти
буду доступна свим учесницима политичке трке, довело је до захтева за
уједначавајућом, регулативном интервенцијом државе, али и до потребе
финансирања партија и њихових изборних кампања и из јавних односно
државних извора. Као основна подела јавног односно државног финансирања
усвојена је подела, на основу критеријума законитости, на легално и нелагално
финансирање. Посебна пажња посвећена је питању финансирања политичких
партија из иностранства. Како је политичка власт, у материјалном смислу,
нарочито уносна за њене носиоце, а при томе по природи ствари недовољно
контролисана и одговорна у свим видовима, логичан је закључак да је пут
корупцији у политици потпуно проходан. У демократским системима на власт
се долази изборима и кроз међустраначку утакмицу, самим тим су и избори и
политичке партије онај оквир и подлога за коруптивну размену и трансакцију
утицаја, права или материјалних добара. Посебно је ово уочљиво у друштвима
са још увек снажним јавним сектором у којима партије, кроз претходно
развијене механизме, „поседују“ државу и њене ресурсе и, на тај начин и на
различитим нивоима власти, својим штићеницима који су их, на различите
начине, задужили могу поделити велики број уносних државних послова и
радних места.
Abstract (en)
This thesis highlights the place and importance of political parties in a modern
democratic society. Special attention is paid to the issue of founding of political
parties. Despite their utmost importance to the parliamentary system of power, for a
long time, until the second half of the twentieth century, parties have been an extraconstitutional
category. The dramatic increase of the expenses which represent the
“price of democracy” resulted in political finances gaining crucial importance. As the
financing of political parties and their activities is primarily done by means of
money, it is necessary to take measures at the national level in order to prevent
corruptive effect of money in politics. The effort that the electoral conditions and the
chances of political parties are equalised and not just theoretically but in practice as
well and in principal terms, i.e., that periodically vacant highest positions in the
government are made accessible to all participants in the political race, has led to
demands for an equalising regulatory intervention of the state as well as to the need
to finance political parties and their election campaigns from public, state sources.
As a principal division of public i.e. state funding, a division was adopted based on
the criteria of legality into two types of funding: legal and illegal. Special attention
was paid to the issue of political party financing from abroad. As political power can
be and is in the material sense especially lucrative for its holders, and by its nature is
insufficiently controlled and accountable in all respects, it is logical to conclude that
the road to corruption in politics is completely open. In democratic systems, elections
and competition within the party are the ways to come to power, and therefore
elections and political parties make the framework and the basis for a corrupt trade
and exchange of impacts, rights or material goods. This is particularly evident in
societies with the strong public sector in which parties, through the mechanisms
developed earlier “have control” over the state and its resources, and thus at different
levels of power may pay back to their protégés who had indebted them in many ways
by giving them a large number of lucrative state jobs and positions. Bearing in mind
that there is a discrepancy between the actual cost of election campaigns of political
parties and legal amounts obtained for these purposes, it is clear that significant
funds remain outside the law and legal flows, and thus the matter of control and
public control further gains in importance.
Authors Key words
Политичке странке, парламентарни систем, финансирање политичких странака,
корупција у политичким странкама, Закон о финансирању политичких
активности, демократско друштво, избори, финансијски извештаји политичких
странака
Authors Key words
Political parties, parliamentary system, political party financing, corruption in
political parties, Law on Financing Political Activities, democratic society, elections,
financial reports of political parties
Classification
UDK=329:336(497.11)(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
У раду се указује на улогу и значај политичких партија у савременом
демократском друштву и посвећује се нарочита пажња питању потребе за
финансијским средствима. Партије су, и поред пресудног значаја за
парламентарни систем власти, дуго биле вануставна категорија све до друге
половине XX века. Драматичан раст трошкова који представља „цену
демократије“ учинио је да политичке финансије поприме пресудан значај. Како
се финансирање партија и њихових активности пре свега врши путем новца те,
да би се спречило његово коруптивно дејство у политици, неопходно је
предузети неке мере на државном нивоу. Настојање да се изборни услови и
шансе политичких партија изједначе и практично, а не само теоретски и
принципијелно, односно да периодично упражњена највиша места у власти
буду доступна свим учесницима политичке трке, довело је до захтева за
уједначавајућом, регулативном интервенцијом државе, али и до потребе
финансирања партија и њихових изборних кампања и из јавних односно
државних извора. Као основна подела јавног односно државног финансирања
усвојена је подела, на основу критеријума законитости, на легално и нелагално
финансирање. Посебна пажња посвећена је питању финансирања политичких
партија из иностранства. Како је политичка власт, у материјалном смислу,
нарочито уносна за њене носиоце, а при томе по природи ствари недовољно
контролисана и одговорна у свим видовима, логичан је закључак да је пут
корупцији у политици потпуно проходан. У демократским системима на власт
се долази изборима и кроз међустраначку утакмицу, самим тим су и избори и
политичке партије онај оквир и подлога за коруптивну размену и трансакцију
утицаја, права или материјалних добара. Посебно је ово уочљиво у друштвима
са још увек снажним јавним сектором у којима партије, кроз претходно
развијене механизме, „поседују“ државу и њене ресурсе и, на тај начин и на
различитим нивоима власти, својим штићеницима који су их, на различите
начине, задужили могу поделити велики број уносних државних послова и
радних места.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.