Title
Modeliranje kretanja plotuna vozila na gradskim arterijama
Creator
Kajalić, Jelena, 1981-, 27998823
Copyright date
2020
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 23.06.2020.
Other responsibilities
mentor
Čelar, Nikola, 1973-, 27998055
član komisije
Vukadinović, Katarina, 1961-, 29722727
član komisije
Mladenović, Goran, 1961-, 12575335
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Saobraćajni fakultet
Alternative title
Vehicle platoon modelling on arterial street
Publisher
[J. N. Kajalić]
Format
89 str.
description
Saobraćajno inženjerstvo - Regulisanje i upravljanje saobraćajnim tokovima na mreži
puteva i ulica / Traffic engineering -
Traffic control and management
Abstract (sr)
Upravljanje saobraćajem na gradskim arterijama zasniva se na usaglašavanju rada
svetlosnih signala na unapred definisanom nizu raskrsnica. Osnovni cilj procesa upravljanja je
da plotun vozila formiran na početnoj raskrsnici prođe celokupnu arteriju bez zaustavljanja.
Za projektovanje sistema upravljanja na gradskim arterijama neophodno je poznavanje
karakteristika kretanja plotuna vozila kako bi se uspostavila funkcionalna veza između
parametara rada signala i objekta upravljanja. Uzimajući u obzir nedostatak jedinstvene i
precizne definicije plotuna vozila koji predstavlja osnovni objekat upravljanja, u doktorskoj
disertaciji je formiran model za definisanje plotuna vozila, koji pripadnost vozila plotunu
utvrđuje na osnovu dva parametra, intervala sleđenja i pozicije vozila.
Tokom kretanja duž arterije na svako pojedinačno vozilo u plotunu utiču spoljašnji i
unutrašnji faktori. Pod uticajem navedenih faktora dolazi do modifikacije plotuna koja se
manifestuje kroz fenomen skupljanja ili rasturanja plotuna. Osnovni nedostatak postojećih
modela kretanja plotuna odnose se na činjenicu da opisuju isključivo fenomen rasturanja
plotuna. Međutim, transformacija urbanog saobraćajnog sistema dovela je do promena u
karakteristikama kretanja plotuna vozila, koje za posledicu imaju sve češću pojavu skupljanja
plotuna, što je dokazano na osnovu rezultata istraživanja. U više od 52% registrovanih
plotuna zabeležen je fenomen skupljanja, čime je dokazano da postojeći modeli (Robertson i
HCM) odstupaju od realnih podataka. Istraživanjem je utvrđeno da su najznačajniji unutrašnji
faktori koji dovode do modifikacije plotuna, veličina plotuna i brzina kretanja plotuna. U
disertaciji je dokazano da veličina plotuna dominantno utiče na karakteristike kretanja
plotuna. Na osnovu rezultata istraživanja formiran je model baziran na funkcionalnoj
zavisnosti između veličine plotuna i karakteristika kretanja plotuna. Predloženi model, koji
predstavlja osnovni cilj disertacije, opisuje oba fenomena i rasturanje i skupljanje plotuna,
čime je eliminisan osnovni nedostatak postojećih modela. Primenom modela na deonicama
gradskih arterija, dokazano je da je formirani model validan i jednostavan za primenu.
Abstract (en)
Urban arterial street traffic management is based on the defined number of
consecutive traffic signals coordination. The main objective of coordination is to ensure that
platoon of vehicles, formed at the initial intersection, pass arterial street without stopping. In
order to determine a functional relationship between the traffic signal parameters and the
control object, i.e. platoon of vehicles, it is necessary to know the platoon movement
characteristics. This dissertation proposes the model for platoon definition, considering the
lack of a unique and precise platoon definition in the literature. Proposed model for platoon
definition is based on two parameters, the time headway and the vehicle position.
Platoon movement characteristics depend on external and on internal factors which affect
each vehicle in the platoon. The influence of these factors results in the platoon modification,
which can be manifested by the dispersion or compression phenomenon. Existing models of
platoon movement characteristics can predict only platoon dispersion phenomenon, which is
at the same time their main disadvantage. However, the urban transport system
transformation has caused changes in the platoon movement characteristics, which, as a
result, more often lead to platoon compression phenomenon. Based on the conducted
research, the compression phenomenon is recorded in more than 52% of platoons. For this
reason, relevant models such as Robertson and HCM model do not provide an accurate
prediction of vehicle platoon movement characteristics. This research proves that platoon
movement characteristics mostly depends on platoon size and platoon speed, but platoon size
has a dominant effect. Proposed model of platoon movement characteristics, as a primary goal
of this dissertation, can predict both, platoon dispersion and platoon compression, and
overcome the main disadvantages of relevant models. By applying the proposed model at
several arterial streets in Belgrade, it is proved that the model is valid and easy to use.
Authors Key words
Plotun vozila, rasturanje i skupljanje plotuna, gradska arterija,
koordinisani rad svetlosnih signal
Authors Key words
Platoon vehicle, platoon dispersion and comression, arterial
street, signal coordination
Classification
656.1:656.021(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Upravljanje saobraćajem na gradskim arterijama zasniva se na usaglašavanju rada
svetlosnih signala na unapred definisanom nizu raskrsnica. Osnovni cilj procesa upravljanja je
da plotun vozila formiran na početnoj raskrsnici prođe celokupnu arteriju bez zaustavljanja.
Za projektovanje sistema upravljanja na gradskim arterijama neophodno je poznavanje
karakteristika kretanja plotuna vozila kako bi se uspostavila funkcionalna veza između
parametara rada signala i objekta upravljanja. Uzimajući u obzir nedostatak jedinstvene i
precizne definicije plotuna vozila koji predstavlja osnovni objekat upravljanja, u doktorskoj
disertaciji je formiran model za definisanje plotuna vozila, koji pripadnost vozila plotunu
utvrđuje na osnovu dva parametra, intervala sleđenja i pozicije vozila.
Tokom kretanja duž arterije na svako pojedinačno vozilo u plotunu utiču spoljašnji i
unutrašnji faktori. Pod uticajem navedenih faktora dolazi do modifikacije plotuna koja se
manifestuje kroz fenomen skupljanja ili rasturanja plotuna. Osnovni nedostatak postojećih
modela kretanja plotuna odnose se na činjenicu da opisuju isključivo fenomen rasturanja
plotuna. Međutim, transformacija urbanog saobraćajnog sistema dovela je do promena u
karakteristikama kretanja plotuna vozila, koje za posledicu imaju sve češću pojavu skupljanja
plotuna, što je dokazano na osnovu rezultata istraživanja. U više od 52% registrovanih
plotuna zabeležen je fenomen skupljanja, čime je dokazano da postojeći modeli (Robertson i
HCM) odstupaju od realnih podataka. Istraživanjem je utvrđeno da su najznačajniji unutrašnji
faktori koji dovode do modifikacije plotuna, veličina plotuna i brzina kretanja plotuna. U
disertaciji je dokazano da veličina plotuna dominantno utiče na karakteristike kretanja
plotuna. Na osnovu rezultata istraživanja formiran je model baziran na funkcionalnoj
zavisnosti između veličine plotuna i karakteristika kretanja plotuna. Predloženi model, koji
predstavlja osnovni cilj disertacije, opisuje oba fenomena i rasturanje i skupljanje plotuna,
čime je eliminisan osnovni nedostatak postojećih modela. Primenom modela na deonicama
gradskih arterija, dokazano je da je formirani model validan i jednostavan za primenu.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.