Title
Геоеколошке детерминанте туристичке валоризације виноградарских подручја Србије
Creator
Jovanović, Radmila, 1982-, 26208103
Copyright date
2020
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 20.07.2020.
Other responsibilities
mentor
Pecelj, Milovan, 1949-, 13864039
Academic Expertise
Prirodno-matematičke nauke
Academic Title
-
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Geografski fakultet
Alternative title
Geoecological determinants of tourist valorization viticultural areas in Serbia
Publisher
[ Р. Јовановић]
Format
230 стр.
description
Географија - Туризмологија / Geography - Tourismology
Abstract (sr)
У докторском раду извршена је туристичка валоризација винородне Србије и одређених
виноградарских подручја Србије. За оцену туристичких потенцијала коришћен је интегрисан
модел методе геоеколошке евалуације – аналитичко хијерархијски процес (АХП) и географски
информациони систем (ГИС), као кључан алат код просторне анализе и приказа просторних
карактеристика. Туристичка валоризација урађена је кроз поређење критеријума у неколико
фаза: вредновање, стандардизација и класификација, одређивање тежинских коефицијената
(под)критеријума, добијање укупног рејтинга и мапирање стандардизоване мере тежине помоћу
ГИС технике.
Оцена туристичких потенцијала укључивала је анализирање геоеклошких детерминанти
винородне Србије, на основу којих је одређено неколико критеријума (рељеф, клима,
хидрографске и педолошке особине). Поред ових, у другом делу докторског рада, издвојени су
друштвено-економски критеријуми (приступачност, атрактивност и препознатљивост, естетска
вредност, општа и туристичка инфраструктура). Ови критеријуми, примењени су код оцене 40
виногорја одређених виноградарских подручја Србије, у којима се производи грожђе и вино,
што упућује да имају услове за развој винског туризма.
Анкетним истраживањем указано је на постојање/непостојање туристичких садржаја и
супраструктуре у винаријама одређених виноградарских подручја. Резултати истраживања су
показали да већина винарија нуди дегустацију и продају вина, док смештај и исхрана недостају.
Добијени резултати, указују на постојање неколико виногорја одређених виноградарских
подручја Србије са могућим потенцијалом за формирање винског туристичког производа.
Геоеколошки елементи у знатној мери утичу на развој туризма, док друштвено-економски, у
одређеним виноградарским подручјима Србије, указују на постојање туристичких атракција,
опште инфраструктуре која је одговарајућа, док туристичка инфраструктура постоји у мањој
мери, што условљава и неадекватан туристички доживљај. Међутим, туристичке атракције у
одређеним виноградарским подручјима су углавном недовољно туристички препознатљиве на
ширем, националном или међународном туристичком тржишту.
Разматране су могућности формирања винског туристичког производа и констатовано који
елементи недостају како би био комплетан. За сада, вински туризам је комплементаран другим
облицима туризма, као што су рурални, културни и излетнички.
Abstract (en)
It has been accomplished tourist evaluation of viticultural regions and specified viticultural areas of
Serbia in this doctoral dissertation. It was used integrated models of geoecological evaluation –
Analytic Hierarchy Process (AHP) and Geographical Information System (GIS) for valorization of
tourist's potentials, as important tool in spatial analysis and its characteristics. Tourist valorization has
been carried out through comparison criteria in several phases: evaluation, standardization and
classification, determination of weight consistency sub-criteria and obtaining the overall rating and
mapping a standardized measure of weight using the GIS technique.
The evaluation included analising geoecological determinants of viticultural regions of Serbia. Based
on that, has been determinated several criteria (relief, climate, hydrological, pedological elements). In
addition to these, on second part of thesis, it has been segregated socio-economic criteria (accessibility,
attractiveness and recognition, aesthetic value, general and tourist infrastructure). These criteria, were
applied on rating 40 vineyards in specified viticultural areas of Serbia, where are produced grapes and
wines. It indicates that they have the conditions for the development of wine tourism.
Survey research was pointed to existence/non-existence tourist facilities and suprastructure in wineries
in specified viticultural areas of Serbia. The research results have shown that most wineries have
possibilities for testing and salling wines, but accommodation and nutrition are lacking.
The obtained results indicate the existence of several vineyards in certain wine-growing areas of Serbia
with a potential for the formation of a wine tourism product. Geo-ecological elements significantly
influence the development of tourism, while socio-economic, in certain winegrowing areas of Serbia,
indicate the existence of tourist attractions, general infrastructure that is appropriate. Tourism
infrastructure exists to a lesser extent, which also leads to an inadequate tourist experience. However,
tourist attractions in certain winegrowing areas are generally insufficiently identifiable in the wider,
national or international tourism market.
The possibilities of forming a wine tourist product were considered and what elements were missing in
order to be complete. For now, wine tourism is complementary to other forms of tourism, such as rural,
cultural and excursion tourism.
Authors Key words
виноградарска подручја, геоеколошке детерминанте, просторна анализа, ГИС,
АХП метод, евалуација, вински туризам, Србијa
Authors Key words
viticultural areas, geoecological determinants, spatial analysis, GIS, AHP method,
evaluation, (wine) tourism, Serbia
Classification
338.483:634.8(497.11)(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
У докторском раду извршена је туристичка валоризација винородне Србије и одређених
виноградарских подручја Србије. За оцену туристичких потенцијала коришћен је интегрисан
модел методе геоеколошке евалуације – аналитичко хијерархијски процес (АХП) и географски
информациони систем (ГИС), као кључан алат код просторне анализе и приказа просторних
карактеристика. Туристичка валоризација урађена је кроз поређење критеријума у неколико
фаза: вредновање, стандардизација и класификација, одређивање тежинских коефицијената
(под)критеријума, добијање укупног рејтинга и мапирање стандардизоване мере тежине помоћу
ГИС технике.
Оцена туристичких потенцијала укључивала је анализирање геоеклошких детерминанти
винородне Србије, на основу којих је одређено неколико критеријума (рељеф, клима,
хидрографске и педолошке особине). Поред ових, у другом делу докторског рада, издвојени су
друштвено-економски критеријуми (приступачност, атрактивност и препознатљивост, естетска
вредност, општа и туристичка инфраструктура). Ови критеријуми, примењени су код оцене 40
виногорја одређених виноградарских подручја Србије, у којима се производи грожђе и вино,
што упућује да имају услове за развој винског туризма.
Анкетним истраживањем указано је на постојање/непостојање туристичких садржаја и
супраструктуре у винаријама одређених виноградарских подручја. Резултати истраживања су
показали да већина винарија нуди дегустацију и продају вина, док смештај и исхрана недостају.
Добијени резултати, указују на постојање неколико виногорја одређених виноградарских
подручја Србије са могућим потенцијалом за формирање винског туристичког производа.
Геоеколошки елементи у знатној мери утичу на развој туризма, док друштвено-економски, у
одређеним виноградарским подручјима Србије, указују на постојање туристичких атракција,
опште инфраструктуре која је одговарајућа, док туристичка инфраструктура постоји у мањој
мери, што условљава и неадекватан туристички доживљај. Међутим, туристичке атракције у
одређеним виноградарским подручјима су углавном недовољно туристички препознатљиве на
ширем, националном или међународном туристичком тржишту.
Разматране су могућности формирања винског туристичког производа и констатовано који
елементи недостају како би био комплетан. За сада, вински туризам је комплементаран другим
облицима туризма, као што су рурални, културни и излетнички.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.