Title
Vizuelno kodiranje muzike u fotografijama na omotima gramofonskih ploča u produkciji iz '70ih i 80'ih godina u SAD i Velikoj Britaniji
Creator
Nikolić, Katarina, 1975-, 7038055
Copyright date
2020
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 28.09.2020.
Other responsibilities
mentor
Naumović, Slobodan, 1962-, 12603495
član komisije
Žikić, Bojan, 1967-, 12754023
član komisije
Erdei, Ildiko, 1965-, 12685415
član komisije
Čubrilo, Jasmina, 1967-, 11335527
član komisije
Simić, Marina, 1978-, 13004903
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Group
Odeljenje za etnologiju i antropologiju
Alternative title
Visual coding of music trough photographs on gramophone record covers produced in '70 and '80 in USA and UK
Publisher
[K. S. Nikolić]
Format
563 lista
description
Etnologija i antropologija - Vizuelna antropologija / Ethnology and Anthropology - Visual Anthropology
Abstract (sr)
Komunikacioni sistem koji ima dominantnu ulogu u semantičkoj komponenti dizajna
omota gramofonske ploče je vizuelna komunikacija. Istraživanje načina na koji ljudi konstruišu,
prenose i primaju poruke kao i sa kojim ciljem to čine, kroz primenu fotografije na svakodnevne
predmete postaje predmet interesovanja i vizuelne antropologije i oblasti dizajna. Vizuelna
antropologija, kroz etnografske, semiotičke i sociološke metode, može da objasni kako se odvija
komunikacija kroz vizuelne prikaze na predmetima ali i kako se menja status predmeta u okviru
kulture pod uticajem vizuelnih prikaza odnosno fotografija i na taj način omogući bolje
razumevanje zbog čega određeni predmeti mogu da promene status – od običnog komercijalnog
artefakta ka kulturološkom objektu.
Među mnoštvom svakodnevnih upotrebnih predmeta koji su rezultat različitih dizajnerskih
metodologija, gramofonska ploča se izdvaja kao specifičan predmet koji se smatra kulturnim
artefaktom i koji je, iako industrijski proizvod, predmet mnogih kolekcija. Interesantan fenomen je i
skorija obnovljena popularnost gramofonske ploče. Ove dve specifičnosti su bile povod za
istraživanje vizuelnog aspekta – fotografije na omotima muzičkih albuma. Retorika fotografije
aplicirane na predmet za svakodnevnu upotrebu, može da pruži uvid u komunikacione ciljeve i
koncepte koje autori ovakvih predmeta imaju.
Primenjena je metoda utemeljene teorije kako bi se dobile empirijski zasnovane teorije o
ciljevima komunikacije na korpusu od 1019 omota kako bi se napravila što pouzdanija i
obuhvatnija kategorizacija poruka koncipiranih kroz fotografije na omotima muzičkih albuma. Kroz
utemeljenu teoriju je utvrđena funkcija omota i fotografije u kreiranju aure kulturološkog artefakta
kod industrijski proizvedenog predmeta. Semiotičke studije slučaja na odabranim omotima,
primenjene su kako bi se izložila kompleksna retorička struktura fotografije aplicirane na omot
gramofonske ploče i predložio okvir za buduće semiotičke studije na polju dizajna svakodnevnih
predmeta
Abstract (en)
Visual communication has a dominant role in the semantic component of record cover
design. Visual anthropology and anthropology of design are concerned with the way people
construct, transmit and receive messages and the goals they have when they communicate through
photography applied on everyday objects. Using the ethnographic, semiotic and social approach,
visual anthropology can explain how people communicate trough images applied on artifacts, and
how some objects change their status from common commercial artifacts to cultural objects.
Among the many items in everyday use that originate from different design methodologies,
the vinyl record stands out as a specific item that is considered a cultural artifact and, although an
industrial product, is the subject of many collections. A recent, interesting phenomenon is the
renewed popularity of gramophone records. These two features were the reason behind exploring
this particular visual aspect – photos on the sleeves of music albums. The rhetoric of photography
applied to an object of everyday use can provide insight into the communication goals and concepts
that the authors of such objects have.
Grounded theory was applied on a corpus of 1019 gramophone record covers in order to
derive empirically based theories on the goals of communication, and to categorize the messages
conceived through photographs on the covers of music albums in a reliable and comprehensive
manner. Through grounded theory, the function of the record cover in creating the aura of a cultural
artifact in an industrially produced object has been established. Semiotic case studies on selected
record covers aim to expose the complex rhetorical structure of photography applied on a record
cover, and to propose a framework for future semiotic studies in the design of everyday objects
Authors Key words
vizuelna antropologija, antropologija fotografije, semantički obrt,retorika fotografije,
gramofonska ploča, utemeljena teorija, semiotička analiza, kulturološki artefakt
Authors Key words
visual anthropology, anthropology of photography, semantic shift, rhetoric of
photography, gramophone record, grounded theory, semiotic analysis, cultural artifact
Classification
316.7:77.04:[655.534:534.851](410+73)"197/198"(043.3)
39: 77.04(410+73)"197/198"(043.3)
78.01(410+73)"197/198"(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Komunikacioni sistem koji ima dominantnu ulogu u semantičkoj komponenti dizajna
omota gramofonske ploče je vizuelna komunikacija. Istraživanje načina na koji ljudi konstruišu,
prenose i primaju poruke kao i sa kojim ciljem to čine, kroz primenu fotografije na svakodnevne
predmete postaje predmet interesovanja i vizuelne antropologije i oblasti dizajna. Vizuelna
antropologija, kroz etnografske, semiotičke i sociološke metode, može da objasni kako se odvija
komunikacija kroz vizuelne prikaze na predmetima ali i kako se menja status predmeta u okviru
kulture pod uticajem vizuelnih prikaza odnosno fotografija i na taj način omogući bolje
razumevanje zbog čega određeni predmeti mogu da promene status – od običnog komercijalnog
artefakta ka kulturološkom objektu.
Među mnoštvom svakodnevnih upotrebnih predmeta koji su rezultat različitih dizajnerskih
metodologija, gramofonska ploča se izdvaja kao specifičan predmet koji se smatra kulturnim
artefaktom i koji je, iako industrijski proizvod, predmet mnogih kolekcija. Interesantan fenomen je i
skorija obnovljena popularnost gramofonske ploče. Ove dve specifičnosti su bile povod za
istraživanje vizuelnog aspekta – fotografije na omotima muzičkih albuma. Retorika fotografije
aplicirane na predmet za svakodnevnu upotrebu, može da pruži uvid u komunikacione ciljeve i
koncepte koje autori ovakvih predmeta imaju.
Primenjena je metoda utemeljene teorije kako bi se dobile empirijski zasnovane teorije o
ciljevima komunikacije na korpusu od 1019 omota kako bi se napravila što pouzdanija i
obuhvatnija kategorizacija poruka koncipiranih kroz fotografije na omotima muzičkih albuma. Kroz
utemeljenu teoriju je utvrđena funkcija omota i fotografije u kreiranju aure kulturološkog artefakta
kod industrijski proizvedenog predmeta. Semiotičke studije slučaja na odabranim omotima,
primenjene su kako bi se izložila kompleksna retorička struktura fotografije aplicirane na omot
gramofonske ploče i predložio okvir za buduće semiotičke studije na polju dizajna svakodnevnih
predmeta
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.