Title
Сликана грнчарија раног и средњег неолита централног Балкана - између стила и праксе
Creator
Bajčev, Olga, 1984-, 36824167
Copyright date
2019
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 05.03.2020.
Other responsibilities
mentor
Tripković, Boban, 1972-, 12849767
član komisije
Vuković, Jasna, 1970-, 12811879
član komisije
Tasić, Nenad, 1962-, 12611431
član komisije
Babić, Staša, 1962-, 12586343
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
Painted pottery of the Early and Middle Neolithic of the Central Balkans - between style and practice
Publisher
[О. Бајчев]
Format
485 стр.
description
Археологија - Студије керамике / Archaeology - Pottery studies
Abstract (sr)
Предмет истраживања ове докторске дисертације је биографија сликане
грнчарије раног и средњег неолита централног Балкана, од израде до археолошких
интервенција. Циљ истраживања је да се 1) преиспитају приступи и закључци о
сликаној грнчарији у српској археологији; 2) фокус истраживања помери са сликане
грнчарије као „хронолошки осетљивих“ налаза на специфична знања, вештине и
праксе и 3) да се кроз студије керамике размотри повезаност археолошке теорије и
праксе. У ту сврху систематски су анализиране збирке сликане грнчарије са
налазишта Старчево-Град, Гривац и Павловац-Гумниште. Истраживање је засновано
на макроскопским анализама оперативног ланца, трагова употребе/секундарне
употребе/поправки и тафономије, као и контекстуалној анализи сликане грнчарије из
Павловца.
Истраживање је показало да сликане посуде често имају комплексне
биографије и да долази до одређених промена у припреми сировине, техникама и
бојама сликања. На нама је да даље разумемо ове промене и истражимо у којој мери
су везане за друге аспекте живота старчевачких заједница. Сликане посуде су
обликоване на различите начине, укључујући технику кобасица. Осликавали су их
различито вешти и пажљиви мајстори. Нису искључиво коришћене као посуђе за
излагање и коришћене су у различитим активностима припреме, чувања, служења и
конзумације хране. Поломљене посуде некада су поправљане, чиме им је
продужаван животни век. Иако су вероватно имале неку врсту вредности и
симболичког значаја, није постојао табу да се фрагменти поломљених посуда
користе као сировина за израду алатки. Ове варијабилности упозоравају нас да на
основу сличности у стилу не смемо аутоматски претпостављати и сличности у
пракси.
Однос археолошке теорије и праксе разматран је кроз анализу повезаности
концепата хронологије, стратиграфије и археолошке културе, кроз студију „мешања“
старчевачке и винчанске грнчарије у Павловцу. Показало се да анализа тафономије
грнчарије може имати значајну улогу у разумевању формационих процеса, и ширих
питања контаката и континуитета између старчевачких и винчанских заједница.
Abstract (en)
The subject of this doctoral dissertation is a biography of the painted pottery of the
Early and Middle Neolithic of the central Balkans, from production to archaeological
interventions. The aim of the research is to 1) review approaches and conclusions about
painted pottery in Serbian archeology; 2) shift the focus of research from painted pottery as
"chronologically sensitive" findings to specific knowledge, skills and practices and 4)
consider the connection between archeological theory and practice through ceramic
studies. For this purpose, collections of painted pottery from the sites Starčevo-Grad,
Grivac and Pavlovac-Gumnište were systematically analyzed. The research is based on
macroscopic analyzes of the chaîne opératoire, traces of use/secondary use /repairs and
taphonomy, as well as contextual analysis of the painted pottery from Pavlovac.
Research has shown that painted vessels often have complex biographies. There are
some changes in raw material preparation, painting techniques, and paints. It is up to us to
further understand these changes and explore the extent to which they are related to other
aspects of the life of the Starčevo communities. The painted vessels are shaped in a variety
of ways, including the coiling technique. They were painted by differently skilled and
attentive potters. They are not exclusively used as display vesseles and have been used in a
variety of food preparation, storage, serving and consumption activities. Sometimes broken
vessels have been repaired, thus extending their life span. Although painted vessels
probably had some kind of social, cultural and symbolic importance and value, there were
no rules against recycling broken pots. These variations warn us that based on similarities
in style, we should not automatically assume similarities in practice.
The relation between archeological theory and practice was discussed through the
analysis of the connection between the concepts of chronology, stratigraphy and
archeological culture, through the study of the "mixing" of the Starčevo and Vinča pottery
in Pavlovac. It has been shown that the analysis of pottery taphonomy can play a
significant role in understanding the formation processes, and the wider issues of contacts
and continuity between the Starčevo and Vinča communities.
Authors Key words
рани неолит, средњи неолит, старчевачка култура, сликана грнчарија,
технологија, трагови употребе, секундарна употреба, тафономија, формациони
процеси, биографија предмета
Authors Key words
Early Neolithic, Middle Neolithic, Starčevo culture, painted pottery,
technology, chaîne opératoire , use-alteration analysis, secondary use, taphonomy,
formation processes, object biography
Classification
903:738(497)"634"(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Предмет истраживања ове докторске дисертације је биографија сликане
грнчарије раног и средњег неолита централног Балкана, од израде до археолошких
интервенција. Циљ истраживања је да се 1) преиспитају приступи и закључци о
сликаној грнчарији у српској археологији; 2) фокус истраживања помери са сликане
грнчарије као „хронолошки осетљивих“ налаза на специфична знања, вештине и
праксе и 3) да се кроз студије керамике размотри повезаност археолошке теорије и
праксе. У ту сврху систематски су анализиране збирке сликане грнчарије са
налазишта Старчево-Град, Гривац и Павловац-Гумниште. Истраживање је засновано
на макроскопским анализама оперативног ланца, трагова употребе/секундарне
употребе/поправки и тафономије, као и контекстуалној анализи сликане грнчарије из
Павловца.
Истраживање је показало да сликане посуде често имају комплексне
биографије и да долази до одређених промена у припреми сировине, техникама и
бојама сликања. На нама је да даље разумемо ове промене и истражимо у којој мери
су везане за друге аспекте живота старчевачких заједница. Сликане посуде су
обликоване на различите начине, укључујући технику кобасица. Осликавали су их
различито вешти и пажљиви мајстори. Нису искључиво коришћене као посуђе за
излагање и коришћене су у различитим активностима припреме, чувања, служења и
конзумације хране. Поломљене посуде некада су поправљане, чиме им је
продужаван животни век. Иако су вероватно имале неку врсту вредности и
симболичког значаја, није постојао табу да се фрагменти поломљених посуда
користе као сировина за израду алатки. Ове варијабилности упозоравају нас да на
основу сличности у стилу не смемо аутоматски претпостављати и сличности у
пракси.
Однос археолошке теорије и праксе разматран је кроз анализу повезаности
концепата хронологије, стратиграфије и археолошке културе, кроз студију „мешања“
старчевачке и винчанске грнчарије у Павловцу. Показало се да анализа тафономије
грнчарије може имати значајну улогу у разумевању формационих процеса, и ширих
питања контаката и континуитета између старчевачких и винчанских заједница.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.