Title
Жене ктитори и визуелна култура Балкана у средњовековно и рано модерно доба, од XI до XVI века
Creator
Vinulović, Ljubica, 1991-, 32033127
Copyright date
2020
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 19.11.2020.
Other responsibilities
mentor
Erdeljan, Jelena, 1965-, 12685671
član komisije
Stevović, Ivan, 1965-, 12704359
član komisije
Stanković, Vlada, 1973-, 12867175
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
Women patrons and visual culture of balkans in medieval and early modern period, from the XI to the XVI century
: Doctoral Dissertation
Publisher
[Љ. З. Винуловић ]
Format
228 стр., [100] стр. с илустр.
description
Историја уметности - Историја уметности средњег века / Art History - Medieval art history
Abstract (sr)
Ова докторска дисертација посвећена је истраживању визуелне културе настале као
резултат ктиторске делатности жена из династија Комнина, Дука, Палеолога, Немањића,
Асеноваца, Лазаревића и Бранковића на територији Ромејског царства и земaља православних
Словена на Балкану. О томе сведоче ктиторске задужбине (цркве, манастири, капеле и
параклиси), и њихова укупна припадајућа визуелна култура која подразумева фреско
декорацију, архитектонску пластику, иконе, реликвијаре, илуминиране рукописе,
богослужбене предмете и вез којима су те њихове задужбине, али и други сакрални простори
под њиховим ктиторством опремани. Наведени примери који су предмет проучавања ове
докторске дисертације, део су корпуса визуелне културе ромејског културног круга, настали у
хронолошком распону од краја XI до средине XIV века. Посебна пажња посвећена је начину
на који је лична побожност и лични однос према светитељима утицао на идеје и жеље ктиторки
које су обликовале визуелну културу овог раздобља. Праћењем ктиторске делатности
поменутих жена из владајућих династија на Балкану од XI до XVI века утврђено је колико су
се ови концепти мењали и усложњавали у зависности од политичких, друштвених и
теолошких промена на територији земаља ромејског културног круга.
Приступ истраживању ослaња се на становишта иконолошког и иконографског метода
који су проширени методологијом студија визуелне културе. Коришћени су методи нове
иконологије и антропологије слике Ханса Белтинга, хијеротопије, проспографије и студија
мрежа конективности како би допринели потпунијем сагледавању начина на који су остварене
везе између ктиторки, као и начина на који су модели ктиторске делатности из Ромејског
царства бивали преношени до земаља православних Словена на Балкану. Имајући у виду да се
ради о теми која обухвата различите видове визуелне културе, примери анализирани у оквиру
дисертације су разнородни. Сваки од њих обликован је према жељи и идеји саме ктиторке и
представљао је вотивни дар светитељу који је био њихов лични заштитник и заступник током
целог живота али и на Страшном суду. Животне околности ктиторки и њихова политичка
теологија и лични хабитусу утицао је на обликовање визуелних образаца ктиторске
делатности, стога је ова докторска дисертација обликована кроз једну врсту портрета ктиторки
у оквиру којих је посебан акценат стављен на њихов живот, приватну побожности и
ктиторство.
Abstract (en)
This doctoral dissertation is devoted to research of visual culture which is the result of women
ktetorship from Komnenian, Doukai, Palaiologos, Nemanjić, Assen, Lazarević and Branković
dynasties in Roman empire and other states of Slavia Orthodoxa. This is demonstrated by the
ktetorship’s endowments (churches, monasteries, chapels and parekklesions), and their overall
associated visual culture, which includes fresco decoration, architectural sculpture, icons, reliquaries,
illuminated manuscripts, liturgical objects and embroidery with which their endowments, but also
other sacral spaces were embellished under their patronage. The above examples, which are the
subject of this doctoral dissertation, are part of the corpus of visual culture of the Roman cultural
circle, created in the chronological range from the end of the 11th to the middle of the 16th century.
Special awareness is devoted to the way in which personal piety and personal attitude towards saints
influenced the ideas and wishes of the women patrons who shaped the visual culture of this period.
By observing the ktetorship of the mentioned women from the ruling dynasties in the Balkans from
the 11th to the 16th century, it was determined how much these concepts changed and became more
complex depending on political, social and theological changes in the territory of the Roman cultural
circle.
The approach to the research relies on the views of the iconological and iconographic method,
which have been expanded by the methodology of the study of visual culture. The methods of the
Hans Belting's new iconology and “anthropology of images”, hierotopy, cross-cultural connections
and prospography have contributed to a more complete understanding of relations between women
patrons and also how models of ktetorship from Roman empire were transferred to states of Slavia
Orthodoxa.
Bearing in mind that this is a topic that includes different aspects of visual culture, the
examples analyzed in the dissertation are various. Each of them was shaped according to the wishes
and ideas of the women patron herself and was a votive gift to the saint who was their personal patron
throughout her life, but also at the Last Judgment. The life circumstances of the founders and their
political theology and personal habitus influenced the shaping of visual models of donor activities,
so this doctoral dissertation is written through a representation of the women patrons in which special
emphasis is placed on their life, private piety and patronage.
Authors Key words
визуелна култура, жене ктитори, ктиторска делатност, приватна побожност,
вотивни дарови, Цариград, Балкан, Србија, Бугарска, средњовековно и рано модерно доба
Authors Key words
visual culture, women patrons, ktetorship, private pity, votive gifts, Constantinople,
Balkans, Serbia, Bulgaria, medieval and early modern period
Classification
7.033.2-055.5(497)"10/15"(043.3)
726-055.5(497)"10/15"(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Ова докторска дисертација посвећена је истраживању визуелне културе настале као
резултат ктиторске делатности жена из династија Комнина, Дука, Палеолога, Немањића,
Асеноваца, Лазаревића и Бранковића на територији Ромејског царства и земaља православних
Словена на Балкану. О томе сведоче ктиторске задужбине (цркве, манастири, капеле и
параклиси), и њихова укупна припадајућа визуелна култура која подразумева фреско
декорацију, архитектонску пластику, иконе, реликвијаре, илуминиране рукописе,
богослужбене предмете и вез којима су те њихове задужбине, али и други сакрални простори
под њиховим ктиторством опремани. Наведени примери који су предмет проучавања ове
докторске дисертације, део су корпуса визуелне културе ромејског културног круга, настали у
хронолошком распону од краја XI до средине XIV века. Посебна пажња посвећена је начину
на који је лична побожност и лични однос према светитељима утицао на идеје и жеље ктиторки
које су обликовале визуелну културу овог раздобља. Праћењем ктиторске делатности
поменутих жена из владајућих династија на Балкану од XI до XVI века утврђено је колико су
се ови концепти мењали и усложњавали у зависности од политичких, друштвених и
теолошких промена на територији земаља ромејског културног круга.
Приступ истраживању ослaња се на становишта иконолошког и иконографског метода
који су проширени методологијом студија визуелне културе. Коришћени су методи нове
иконологије и антропологије слике Ханса Белтинга, хијеротопије, проспографије и студија
мрежа конективности како би допринели потпунијем сагледавању начина на који су остварене
везе између ктиторки, као и начина на који су модели ктиторске делатности из Ромејског
царства бивали преношени до земаља православних Словена на Балкану. Имајући у виду да се
ради о теми која обухвата различите видове визуелне културе, примери анализирани у оквиру
дисертације су разнородни. Сваки од њих обликован је према жељи и идеји саме ктиторке и
представљао је вотивни дар светитељу који је био њихов лични заштитник и заступник током
целог живота али и на Страшном суду. Животне околности ктиторки и њихова политичка
теологија и лични хабитусу утицао је на обликовање визуелних образаца ктиторске
делатности, стога је ова докторска дисертација обликована кроз једну врсту портрета ктиторки
у оквиру којих је посебан акценат стављен на њихов живот, приватну побожности и
ктиторство.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.