Title
Поезија Петра Пајића
Creator
Vaš, Vera P., 1956-, 29535591
Copyright date
2020
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 24.09.2020.
Other responsibilities
mentor
Mikić, Radivoje, 1950-, 12324199
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
Poetry of Petar Pajić
Поэзия Петра Пайича
Publisher
[В. Ваш]
Format
124 листа
description
Наука о књижевности - Српска књижевност 20. века – поезија / History of literature - Serbian literature of the 20th century - Poetry
Abstract (sr)
Тема ове докторске дисертације је поезија Петра Пајића, песника којег је
књижевна наука сврстала првенствено у неосимболизам, покрет који се у српској поезији
јавља почетком друге половине 20. века. Основне поетичке поставке неосимболизма
детектују се понајпре у опирању авангардној самодовољности и неговању осећаја за
историјску и литерарну традицију, али на основама које употреби симбола дају нову,
често непрепознатљиву димензију у смислу класичне рецепције симбола као средства
песничке имагинације. Естетичка начела неосимболизма допуњују значење симбола
онаквог каквог га негује класични симболизам, и то у правцу његове индивидуализације
која се може дефинисати као онтолошки облик естетизма. Слобода у примени симбола
биће повод да се у раду осветли књижевно-историјски контекст појаве српског
неосимболизма.
С обзиром на то да песничко дело Петра Пајића, све до почетка овог века није
превише често било у фокусу интересовања књижевне критике, то је и књижевна наука
остала ускраћена за дубље и свестраније сагледавање тематских, структурних,
значењских, језичко-стилских, као и поетичких и аутопоетичких вредности поезије Петра
Пајића као једног од утемељивача новог таласа у српској поезији друге половине 20. века.
Намера је да се у овом раду песничко дело Петра Пајића сагледа у целости,
хронолошки и систематично, кроз анализу сваке објављене књиге песама уз коришћење
неопходне књижевно-историјске, књижевно-теоријске и језичко-стилске апаратуре.
Поред указивања на експлицитно изражена поетичка начела, овај рад ће значајно место
посветити проучавању Пајићеве имплицитне поетике, као и оригиналним аутопоетичким
визурама којима обилује поезија Петра Пајића.
Умештајући поезију Петра Пајића, у вредносном смислу, у само средиште српске
поезије друге половине 20. века и третирајући је равноправно са поезијом песника који су
се с правом наметнули као водећи песници у том раздобљу, намера аутора рада је да се
омогући реалније сагледавање високих естетских и поетичких критеријума које Петар
Пајић својом поезијом оставља у наслеђе представницима најновије генерације српског
песништва.
Abstract (en)
The topic of this doctoral dissertation is the poetry of Petar Pajić, a poet primarily
classified into neosymbolism, the movement which appeared in the Serbian poetry at the
beginning of the second half of the 20th century. The basic poetic postulates of neosymbolism
are primarily detected in resisting the avant-garde self-sufficiency and cultivating a sense of
historical and literary tradition, but on the foundations which give a new, often unrecognisable
dimension to the use of the symbol in terms of classical reception of the symbol as a means of
poetic imagination. The aesthestic principles of neosymbolism complement the meaning of the
symbol such as it is upheld by the classical symbolism, notably in the direction of its
individualisation,which can be defined as an ontological form of aestheticism. The freedom in
the use of the symbol serves in the present work as a ground for illuminating the literary and
historical context of the appearance of Serbian neosymbolism.
Taking into consideration that until the beginnning of this century the poetic oeuvre of
Petar Pajić was not too often the focus of interest in literary criticism, what followed was that
the literary theory was left deprived of a deeper and more comprehensive study of thematic,
structural, semantic, linguistically stylistic, as well as poetic and autopoetic values of the poetry
of Petar Pajić, as one of the founding fathers of the new wave in Serbian poetry in the second
half of the 20th century.
This work intends to study the poetry of Petar Pajić as a whole, chronologically and
systematically, through analysis of each published book of poems, and by using the necessary
literary history, literary theory and language style apparatus. In addition to pointing to explicitly
expressed poetic principles, this work dedicates a significant amount of research to Pajić’s
implicit poetics, as well as to original autopoetic viewpoints that are abundant in the poetry of
Petar Pajić.
By positing the poetry of Petar Pajić, in terms of values, in the very centre of Serbian
poetry of the second half of the 20th century and treating it on equal terms with the poetry of
poets who rightly asserted themselves as leaders in that period, the author of the dissertation
intends to provide a more realistic study of high aesthetic and poetic criteria that Petar Pajić
leaves with his poetry as a legacy for representatives of the latest generation of Serbian poets.
Authors Key words
поезија, симболизам, неосимболизам, симбол, експлицитна поетика,
имплицитна поетика, аутопоетика, песничка збирка, Петар Пајић
Authors Key words
poetry, symbolism, neosymbolism, symbol, explicit poetics, implicit poetics,
autopoetics, collection of poetry, PetarPajić
Classification
821.163.41.09-1 Pajić P.(043.3)
821.163.41.09"19"(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Тема ове докторске дисертације је поезија Петра Пајића, песника којег је
књижевна наука сврстала првенствено у неосимболизам, покрет који се у српској поезији
јавља почетком друге половине 20. века. Основне поетичке поставке неосимболизма
детектују се понајпре у опирању авангардној самодовољности и неговању осећаја за
историјску и литерарну традицију, али на основама које употреби симбола дају нову,
често непрепознатљиву димензију у смислу класичне рецепције симбола као средства
песничке имагинације. Естетичка начела неосимболизма допуњују значење симбола
онаквог каквог га негује класични симболизам, и то у правцу његове индивидуализације
која се може дефинисати као онтолошки облик естетизма. Слобода у примени симбола
биће повод да се у раду осветли књижевно-историјски контекст појаве српског
неосимболизма.
С обзиром на то да песничко дело Петра Пајића, све до почетка овог века није
превише често било у фокусу интересовања књижевне критике, то је и књижевна наука
остала ускраћена за дубље и свестраније сагледавање тематских, структурних,
значењских, језичко-стилских, као и поетичких и аутопоетичких вредности поезије Петра
Пајића као једног од утемељивача новог таласа у српској поезији друге половине 20. века.
Намера је да се у овом раду песничко дело Петра Пајића сагледа у целости,
хронолошки и систематично, кроз анализу сваке објављене књиге песама уз коришћење
неопходне књижевно-историјске, књижевно-теоријске и језичко-стилске апаратуре.
Поред указивања на експлицитно изражена поетичка начела, овај рад ће значајно место
посветити проучавању Пајићеве имплицитне поетике, као и оригиналним аутопоетичким
визурама којима обилује поезија Петра Пајића.
Умештајући поезију Петра Пајића, у вредносном смислу, у само средиште српске
поезије друге половине 20. века и третирајући је равноправно са поезијом песника који су
се с правом наметнули као водећи песници у том раздобљу, намера аутора рада је да се
омогући реалније сагледавање високих естетских и поетичких критеријума које Петар
Пајић својом поезијом оставља у наслеђе представницима најновије генерације српског
песништва.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.