Title
Повезаност школског неуспеха и сукоба са законом у периоду адолесценције
Creator
Maljković, Marija, 1982-, 17655399
Copyright date
2020
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 30.12.2020.
Other responsibilities
mentor
Ilić, Zoran, 1953-, 12395367
član komisije
Radulović, Danka M., 1958-, 12512103
član komisije
Popović-Ćitić, Branislava, 1976-, 12914279
član komisije
Jovanić, Goran, 1967-, 12739943
član komisije
Malinić, Dušica, 1974-, 5581159
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Alternative title
ǂThe ǂrelationship between poor school performance and conflict with the law in adolescence
Publisher
[М. Маљковић]
Format
172 листа
description
Специјална едукација и рехабилитација - Теоријски и методски приступи у превенцији и третману поремећаја / Special Education and Rehabilitation - Theoretical and Methodical Approaches to the Prevention and Treatment of
Behavioural Disorders
понашања
Abstract (sr)
У значајном броју истраживања потврђује се повезаност између школског неуспеха, с
једне стране и делинквентног понашања младих које доводи до сукоба са законом, са друге
стране. При томе се школски неуспех узима као значајан корелат делинквентног понашања.
Циљ овог истраживања је да се утврди природа, смер и интензитет утицаја латентних
варијабли школског неуспеха на поједине димензије сукоба са законом.
Узорак истраживања обухватио је 665 испитаника, оба пола, узраста од 14 до 22 године,
подељених у два стратума. Први стратум чинило је 217 испитаника којима су због сукоба са
законом изречене кривичне санкције. Други стратум чинило је 448 ученика средњих школа од
првог до четвртог разреда. Подаци у истраживању прикупљени су посебно конструисаним
упитником. Обрада података урађена је Анализом главних компоненти, регресијом и
каноничком дискриминативном анализом.
Резултати истраживања показују да у структури школског неуспеха егзистира десет
латентних димензија, од којих већина има предикторску улогу у делинквентном понашању,
као и да њихова улога варира зависно од природе варијабли којима је операционализовано
делинквентно понашање. Посебно важан резултат је да постоје значајне полне разлике у
утицају школског неуспеха на делинквентно понашање.
Добијени резултати потврђују да школски неуспех као вишедимензионални феномен
има значајног утицаја на сукобе са законом. Ова сазнања омогућавају да се организују и
спроводе ефективније превентивне интервенције
Abstract (en)
A significant number of studies confirm links between poor school performance, on the one
hand, and adolescent delinquent behaviour that leads to conflict with the law, on the other. Moreover,
poor school performance is understood to be a significant correlate of delinquent behaviour. The aim
of this study is to determine how the nature, direction of dependence and intensity of latent variables
pertaining to poor school performance impact certain aspects of conflict with the law.
The sample for this study comprised 665 subjects, of both sexes, aged 14 to 22 and divided
into two strata. The first stratum consisted of 217 subjects who had experienced conflict with the law
resulting in criminal convictions. The second stratum consisted of 448 high school students from
grades one through four. The research data were gathered by means of a questionnaire specially
designed for the study. Data processing was conducted using principal component analysis,
regression analysis and canonical discriminant analysis.
The findings show that the structure of poor school performance contains ten latent
dimensions, of which the majority have a predictive role in delinquent behaviour and that their role
varies in a manner that is dependent on the nature of the variables through which delinquent behaviour
is operationalised. A particularly important finding is that there are significant gender differences in
the impact of poor school performance on delinquent behaviour.
The findings of the study confirm that poor school performance, as a multidimensional
phenomenon, significantly impacts the likelihood of conflict with the law, making it possible to
organise and implement effective preventative measures
Authors Key words
школски неуспех, малолетничка делинквенција, предикција малолетничке
делинквенције, средњошколци
Authors Key words
poor school performance, juvenile delinquency, prediction of juvenile delinquency, high
school students
Classification
37.015.3-053.6: 316.624(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
У значајном броју истраживања потврђује се повезаност између школског неуспеха, с
једне стране и делинквентног понашања младих које доводи до сукоба са законом, са друге
стране. При томе се школски неуспех узима као значајан корелат делинквентног понашања.
Циљ овог истраживања је да се утврди природа, смер и интензитет утицаја латентних
варијабли школског неуспеха на поједине димензије сукоба са законом.
Узорак истраживања обухватио је 665 испитаника, оба пола, узраста од 14 до 22 године,
подељених у два стратума. Први стратум чинило је 217 испитаника којима су због сукоба са
законом изречене кривичне санкције. Други стратум чинило је 448 ученика средњих школа од
првог до четвртог разреда. Подаци у истраживању прикупљени су посебно конструисаним
упитником. Обрада података урађена је Анализом главних компоненти, регресијом и
каноничком дискриминативном анализом.
Резултати истраживања показују да у структури школског неуспеха егзистира десет
латентних димензија, од којих већина има предикторску улогу у делинквентном понашању,
као и да њихова улога варира зависно од природе варијабли којима је операционализовано
делинквентно понашање. Посебно важан резултат је да постоје значајне полне разлике у
утицају школског неуспеха на делинквентно понашање.
Добијени резултати потврђују да школски неуспех као вишедимензионални феномен
има значајног утицаја на сукобе са законом. Ова сазнања омогућавају да се организују и
спроводе ефективније превентивне интервенције
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.