Title
Повезаност школске климе и проблема у понашању код ученика млађих разреда основне школе
Creator
Đurišić, Maša, 1985-, 38181223
Copyright date
2020
Object Links
Select license
Bez licence - direktna primena zakona
License description
Ako ne izaberete neku od licenci, vaše zaštićeno delo može biti korišćeno samo u okviru opštih ograničenja autorskih prava. Na taj način ne dozvoljavate komercijalno ni nekomercijalno korišćenje, naročito reprodukciju, distribuciju, emitovanje, dostupnost i obradu dela. Izbor Creative Commons (CC) licence promoviše diseminaciju vašeg dela. Za više informacija: http://creativecommons.org.rs/licence
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 10.01.2020.
Other responsibilities
mentor
Žunić-Pavlović, Vesna, 1967-, 12754535
član komisije
Popović-Ćitić, Branislava, 1976-, 12914279
član komisije
Stojković, Irena, 1971-, 12832103
član komisije
Banđur, Veljko, 1950-, 12310631
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Alternative title
ǂThe ǂrelationships between school climate and behavioral problems in students in lower grades of primary school
Publisher
[М. Ђуришић]
Format
135 листова
description
Специјална едукација и рехабилитација - Теоријски и методски приступи у превенцији и третману поремећаја понашања / Special Education and Rehabilitation - Theoretical and Methodical Approaches to the Prevention and Treatment of
Behavioral Disorders
Abstract (sr)
Резултати досадашњих истраживања конзистентно потврђују да школска клима
значајно утиче на постигнућа и понашање ученика. Циљ овог истраживања је утврђивање
повезаности између основних димензија и детерминанти школске климе, с једне и
адаптивних карактеристика и проблема у понашању ученика, с друге стране.
Узорак истраживања обухватио је подузорак од 541 ученика београдских основних
школа, узраста 6–11 година, оба пола и подузорак од 24 наставника разредне наставе,
женског пола. Подаци о ученицима и школи добијени су анкетирањем наставника. За
процену адаптивних карактеристика и проблема у понашању ученика коришћена је TRF
скала (Teacher's Report Form/6-18), док је за процену школске климе, њених димензија и
детерминанти коришћен Профил школске климе (School Climate Profile). Корелационим и
каноничким анализама испитивала се веза између главних варијабли истраживања које
описују школску климу и проблеме у понашању.
Резултати истраживања показују да су адаптивне карактеристике ученика позитивно
повезане са свим димензијама и детерминантама школске климе. Интернализовани
проблеми, агресивно понашање и проблеми мишљења су позитивно повезани са димензијама
школске климе континуирани академски и социјални развој, одржавање школе и брига.
Анксиозност-депресивност, кршење правила понашања и социјални проблеми су негативно
повезани са програмским детерминантама могућности за активно учење и флексибилне и
разноврсне активности. Нису откривени специфични обрасци повезаности школске климе са
различитим проблемима ученика, али су откривене разлике у обрасцима везе школске климе
са адаптивним карактеристикама и проблемима у понашању ученика.
Добијени резултати потврђују да је школска клима значајан фактор адаптивних
карактеристика и проблема у понашању ученика
Abstract (en)
The results of previous research consistently confirm that the school climate significantly
influences student achievement and behavior. The aim of this research was to determine the
relationship between the fundamental dimensions and determinants of the school climate, on the
one hand, and adaptive characteristics and student behavioral problems, on the other hand.
The research sample included a subsample of 541 students from Belgrade primary schools,
aged 6–11, of both sexes, and a subsample of 24 primary school teachers, all-female. Data on
students and the school were obtained by surveying teachers. The Teacher Report Form (TRF/6-
18) was used to assess the adaptive characteristics and behavioral problems of students, while the
School Climate Profile was used to assess the school climate, its dimensions and determinants.
Correlation and canonical analysis examined the relationship between the main research variables
that describe the school climate and behavioral problems.
The results of the research show that the adaptive characteristics of students are positively
related to all dimensions and determinants of the school climate. Internalizing problems, aggressive
behavior and thinking problems are positively related to the dimensions of the school climate
continuous academic and social development, school renewal and care. Anxiety-depression, rulebreaking
behavior and social problems are negatively related to the programs determinants of
opportunities for active learning and flexible curriculum and extracurricular activities. No specific
patterns in the relationship between school climate and different student problems were found.
However, the differences in patterns of the relationship between school climate with adaptive
characteristics and student behavior problems were found.
The obtained results confirm that the school climate presents a significant factor in adaptive
characteristics and behavioral problems in students
Authors Key words
адаптивне карактеристике, екстернализовани проблеми, интернализовани
проблеми, димензије школске климе, детерминанте школске климе, млађи школски узраст,
основна школа
Authors Key words
adaptive characteristics, externalizing problems, internalizing problems, school climate
dimensions, school climate determinants, lower school age, primary school
Classification
376:159.9.019.4-057.87(043.3)
159.9.019.4
Type
Tekst
Abstract (sr)
Резултати досадашњих истраживања конзистентно потврђују да школска клима
значајно утиче на постигнућа и понашање ученика. Циљ овог истраживања је утврђивање
повезаности између основних димензија и детерминанти школске климе, с једне и
адаптивних карактеристика и проблема у понашању ученика, с друге стране.
Узорак истраживања обухватио је подузорак од 541 ученика београдских основних
школа, узраста 6–11 година, оба пола и подузорак од 24 наставника разредне наставе,
женског пола. Подаци о ученицима и школи добијени су анкетирањем наставника. За
процену адаптивних карактеристика и проблема у понашању ученика коришћена је TRF
скала (Teacher's Report Form/6-18), док је за процену школске климе, њених димензија и
детерминанти коришћен Профил школске климе (School Climate Profile). Корелационим и
каноничким анализама испитивала се веза између главних варијабли истраживања које
описују школску климу и проблеме у понашању.
Резултати истраживања показују да су адаптивне карактеристике ученика позитивно
повезане са свим димензијама и детерминантама школске климе. Интернализовани
проблеми, агресивно понашање и проблеми мишљења су позитивно повезани са димензијама
школске климе континуирани академски и социјални развој, одржавање школе и брига.
Анксиозност-депресивност, кршење правила понашања и социјални проблеми су негативно
повезани са програмским детерминантама могућности за активно учење и флексибилне и
разноврсне активности. Нису откривени специфични обрасци повезаности школске климе са
различитим проблемима ученика, али су откривене разлике у обрасцима везе школске климе
са адаптивним карактеристикама и проблемима у понашању ученика.
Добијени резултати потврђују да је школска клима значајан фактор адаптивних
карактеристика и проблема у понашању ученика
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.