Title
Развој интегрисаног модела за предикцију гужви и одређивање оптималног броја активних канала у модулу
Creator
Petrović, Andrija, 1991-, 31955303
Copyright date
2019
Object Links
Select license
Autorstvo 3.0 Srbija (CC BY 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence, čak i u komercijalne svrhe. Ovo je najslobodnija od svih licenci. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 26.12.2019.
Other responsibilities
mentor
Delibašić, Boris, 1978-, 12928359
mentor
Bugarić, Uglješa, 1965-, 12681831
član komisije
Suknović, Milija, 1966-, 12728679
član komisije
Makajić-Nikolić, Dragana, 1969-, 12782951
član komisije
Jovanović, Miloš, 1982-, 13661031
član komisije
Petrović, Dušan, 1957-, 12487527
član komisije
Nikolić, Mladen, 13483111
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet organizacionih nauka
Alternative title
Development of an integrated model for congestion prediction and determination of optimal number of active channels in module
Publisher
[А. Петровић]
Format
160 листова
description
Организационе науке / ORGANIZATIONAL SCIENCES
Abstract (sr)
Последњих година велики број истраживања је усмерен ка предикцији саобраћајних
гужви. Различите статистичке методе нису показале значајан допринос у предиктивним
перформансама предикције гужви. Стога се данас све чешће користе алгоритми
машинског учења у циљу постизања задовољавајућих резултата предикције. У овој
дисертацији, представљена је метолодогија за класификацију гужви на бази
новоразвијеног модела Гаусових условних случајних поља за стрктурну бинарну
предикцију (GCRFBC). Иста је успешно имплементирана на реалне проблеме
предвиђања гужви. Методлогија може бити успешно примењена на класификационе
проблеме описане неусмереним графовима који се не могу ефективно решити
стандардним условним случајним пољима (CRF). Новоразвијени модел, коришћен у
методологији, је заснован на стандардним Гаусовим условним случајним пољима за
регресију (GCRF) која су проширена латентним променљивим што даје бројне
предности истом. Захваљујући латентној структури, учење и закључивање у моделу не
захтева компликоване нумеричке процедуре, већ може бити решено аналитички. Поред
тога, постојање латентне структуре омогућава да модел буде отворен ка даљим
побољшањима. Три различита алгоритма су развијена: GCRFBCb (GCRFBC –
Бајесовски), GCRFBCb-fast (GCRFBC – Бајесовски са апроксимацијом) и GCRFBCnb
(GCRFBC – не-Бајесовски). Проширена метода локалне варијационе апроксимације
сигмоидне функције коришћена је за решавање интеграла по латентним променљивим у
Бајесовској верзији GCRFBC модела. У случају не-Бајесовског GCRFBC модела у учењу
и закључивању је коришћена латентна променљива са максималном вредношћу
функције густине вероватноће. Закључивање у GCRFBCb моделу је решено
коришћењем Њутн-Котесовим формулама за једнодимензионалну интеграцију. Услед
великог броја варијационих параметара, рачунски трошак учења је велики, стога је
развијена брза верзија Бајесовског GCRFBC модела. Перформансе модела су евалуиране
на синтетичким и реалним подацима. Показано је да се применом методлогије остварују
боље перформансе предвиђања гужви у поређењу са неструктурним моделима. Додатно
су евалуирани рачунски и меморијски трошкови. Методологија је генерализована на
примере из других домена. Детаљне предности и мане свих развијених модела су
наглашене. У другом делу дисертације развијенa је хибридна методлогија за предвиђање
индикатора саобаћаја који се заснива на комбинацији Гаусових условних случајних
поља за регресију и класификацију. Услед коришћења структурних модела,
методологија се користи за предвиђање индикатора саобраћаја на више излаза који су
међусобно зависни. Поред тога, обезбеђује се учење из ретких података, односно
података где многи излази немају никакаву вредност (ништа). Класификациони модел
служи за елиминисање излаза са вредностима ништа, док регресиони модел служи за
предвиђање индикатора саобраћаја на оним излазима који немају вредност ништа.
Информације о индикаторима саобраћаја омогућавају ефикасан мониторинг саобраћаја,
управљање, планирање као и доношење информација које учеснике у саобраћају могу
да наведу на путање где гужве могу да се заобиђу. Предности и мане новоразвијене
методлогије приказане су на два примера. Први се тиче предвиђања гужви на ауто-путу
E70-E75 који пролази кроз Србију, док је други проблем везан за предвиђање гужви на
ски-центру Копаоник. У последњем делу дисертације развијена је методологија за3
одређивања оптималног броја активних канала у будућности. Методологија је заснована
на комбинацији рекурентних неуронских мрежа, теорије редова чекања и
метахеуристика у циљу одређивања оптималног броја активних канала у будућности.
Методологија се базира на предвиђању интензитета долазака и одређивању интензитета
опслуживања у неком периоду у будућности. Коришћењем тих интензитета у моделима
теорије редова чекања, поставља се функција циља која се оптимизује посредством
избора броја активних канала у модулу. Приказана су два алгоритма: први заснован на
не-Бајесовском приступу одређивања броја активних канала у модулу и други заснован
на Бајесовском приступу. На примеру одређивања оптималног броја наплатних рампи
који треба да буде отворен у будућности на наплатној станици Врчин верификована је
примена исте. Може се видети да у свим анализираним случајевима, резултати добијени
новоразвијеном методологијом показују неупоредиво ниже очекиване укупне трошкове
у поређењу са тренутном стратегијом отварања наплатних рампи.
Abstract (en)
In the recent years, research committed in the field of congestion prediction present one of the
most popular area of interest. A variety of novel methods for congestion prediction based on
unstructured statistical (machine) learning have become the standard for congestion prediction.
However, in this dissertaion I argue that structured machine (statistical) learning algorithms
can significantly improve congestion prediction performances. In this dissertation, a Gaussian
conditional random field model for structured binary classification (GCRFBC) is proposed for
solving problems of congestion prediction. The model is applicable to classification problems
with undirected graphs, intractable for standard classification CRFs. The model representation
of GCRFBC is extended by latent variables which yield some appealing properties. Thanks to
the GCRF latent structure, the model becomes tractable, efficient and open to improvements
previously applied to GCRF regression models. In addition, the model allows for reduction of
noise, that might appear if structures were defined directly between discrete outputs. Three
different forms of the algorithm are presented: GCRFBCb (GCRGBC - Bayesian), GCRFBCbfast (GCRGBC - Bayesian approximation) and GCRFBCnb (GCRFBC - non-Bayesian). The
extended method of local variational approximation of sigmoid function is used for solving
empirical Bayes in Bayesian GCRFBCb variant, whereas MAP value of latent variables is the
basis for learning and inference in the GCRFBCnb variant. The inference in GCRFBCb is
solved by Newton-Cotes formulas for one-dimensional integration. Due to large numbers of
variational parameters the computational costs of learning is significant, so fast version of
GCRFBCb model is derived (GCRFBCb-fast). Models are evaluated on synthetic data and real
data. It was shown that models achieve better congestion prediction performance than
unstructured predictors. Furthermore, computational and memory complexity is evaluated. The
generalization of the proposed models on other problems are discussed in details. Moreover, in
the second part of this dissertation a hybrid model of two Gaussian Conditional Random Fields
models (one recently proposed for classification, and one for regression) for inference of traffic
speed, a relevant variable for traffic state estimation and travel information systems is
proposed. It addresses two specifics of the problem - sparsity in traffic data and the fact that
observations are not independent. It does so by combining a Gaussian conditional random field
binary classification (GCRFBC) model (for gating of free-flow regimes and potentially
congested traffic regimes) and a regression Gaussian conditional random field (GCRF) model
with varying structure of nodes for prediction of traffic speed in dependent variables of
potentially congested traffic regimes only. The information provided by the model can help in
traffic monitoring, control, and planning, as well in congestion mitigation by providing
information for avoiding congested routes. The proposed model is tested on two large-scale
networks in Serbia, an arterial E70-E75 335km long highway stretch as well as in the ski resort
Kopaonik with 55 km of ski slopes. The advantages and disadvantages of hybrid model is
shown. In the last section of dissertation methodology for determination of optimal number of
active channels in module is developed. Methodology is based on combination of recurrent
neural networks, queuing theory and metaheuristics. Recurrent neural networks are used for
prediction of arrival intensity and estimation of service intensity in some period in future. The
predicted intensities are used in queuing theory models in order to develop objective function5
that has to be minimized. Two different algorithms are presented: the first one is based on nonBayesian and the second one is based on Bayesian approach. The application of methodology
is presented on the example of pay toll ramp optimization on pay toll station Vrčin. In all
analyzed cases the estimated total costs are significantly reduced compared to current policy
Authors Key words
структурни пробабалистички модели, Гаусова условна случајна поља,
класификација, регресија, предвиђање гужви, теорија редова чекања, нестационарни
Марковљеви процеси, oптимизација.
Authors Key words
structural probabalistic models, Gaussian conditional radnom fields, classifiaction,
regression, congestion prediction, queuing theory, non homogenous Markov process,
optimization
Classification
519.8:004.85.021(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Последњих година велики број истраживања је усмерен ка предикцији саобраћајних
гужви. Различите статистичке методе нису показале значајан допринос у предиктивним
перформансама предикције гужви. Стога се данас све чешће користе алгоритми
машинског учења у циљу постизања задовољавајућих резултата предикције. У овој
дисертацији, представљена је метолодогија за класификацију гужви на бази
новоразвијеног модела Гаусових условних случајних поља за стрктурну бинарну
предикцију (GCRFBC). Иста је успешно имплементирана на реалне проблеме
предвиђања гужви. Методлогија може бити успешно примењена на класификационе
проблеме описане неусмереним графовима који се не могу ефективно решити
стандардним условним случајним пољима (CRF). Новоразвијени модел, коришћен у
методологији, је заснован на стандардним Гаусовим условним случајним пољима за
регресију (GCRF) која су проширена латентним променљивим што даје бројне
предности истом. Захваљујући латентној структури, учење и закључивање у моделу не
захтева компликоване нумеричке процедуре, већ може бити решено аналитички. Поред
тога, постојање латентне структуре омогућава да модел буде отворен ка даљим
побољшањима. Три различита алгоритма су развијена: GCRFBCb (GCRFBC –
Бајесовски), GCRFBCb-fast (GCRFBC – Бајесовски са апроксимацијом) и GCRFBCnb
(GCRFBC – не-Бајесовски). Проширена метода локалне варијационе апроксимације
сигмоидне функције коришћена је за решавање интеграла по латентним променљивим у
Бајесовској верзији GCRFBC модела. У случају не-Бајесовског GCRFBC модела у учењу
и закључивању је коришћена латентна променљива са максималном вредношћу
функције густине вероватноће. Закључивање у GCRFBCb моделу је решено
коришћењем Њутн-Котесовим формулама за једнодимензионалну интеграцију. Услед
великог броја варијационих параметара, рачунски трошак учења је велики, стога је
развијена брза верзија Бајесовског GCRFBC модела. Перформансе модела су евалуиране
на синтетичким и реалним подацима. Показано је да се применом методлогије остварују
боље перформансе предвиђања гужви у поређењу са неструктурним моделима. Додатно
су евалуирани рачунски и меморијски трошкови. Методологија је генерализована на
примере из других домена. Детаљне предности и мане свих развијених модела су
наглашене. У другом делу дисертације развијенa је хибридна методлогија за предвиђање
индикатора саобаћаја који се заснива на комбинацији Гаусових условних случајних
поља за регресију и класификацију. Услед коришћења структурних модела,
методологија се користи за предвиђање индикатора саобраћаја на више излаза који су
међусобно зависни. Поред тога, обезбеђује се учење из ретких података, односно
података где многи излази немају никакаву вредност (ништа). Класификациони модел
служи за елиминисање излаза са вредностима ништа, док регресиони модел служи за
предвиђање индикатора саобраћаја на оним излазима који немају вредност ништа.
Информације о индикаторима саобраћаја омогућавају ефикасан мониторинг саобраћаја,
управљање, планирање као и доношење информација које учеснике у саобраћају могу
да наведу на путање где гужве могу да се заобиђу. Предности и мане новоразвијене
методлогије приказане су на два примера. Први се тиче предвиђања гужви на ауто-путу
E70-E75 који пролази кроз Србију, док је други проблем везан за предвиђање гужви на
ски-центру Копаоник. У последњем делу дисертације развијена је методологија за3
одређивања оптималног броја активних канала у будућности. Методологија је заснована
на комбинацији рекурентних неуронских мрежа, теорије редова чекања и
метахеуристика у циљу одређивања оптималног броја активних канала у будућности.
Методологија се базира на предвиђању интензитета долазака и одређивању интензитета
опслуживања у неком периоду у будућности. Коришћењем тих интензитета у моделима
теорије редова чекања, поставља се функција циља која се оптимизује посредством
избора броја активних канала у модулу. Приказана су два алгоритма: први заснован на
не-Бајесовском приступу одређивања броја активних канала у модулу и други заснован
на Бајесовском приступу. На примеру одређивања оптималног броја наплатних рампи
који треба да буде отворен у будућности на наплатној станици Врчин верификована је
примена исте. Може се видети да у свим анализираним случајевима, резултати добијени
новоразвијеном методологијом показују неупоредиво ниже очекиване укупне трошкове
у поређењу са тренутном стратегијом отварања наплатних рампи.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.