Title
Повезаност моторичких способности и егзекутивних функција ученика млађег школског узраста
Creator
Milošević, Vladimir, 1984-, 16505959
Copyright date
2020
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 28.05.2021.
Other responsibilities
mentor
Radisavljević-Janić, Snežana, 1966-, 12725863
član komisije
Milanović, Ivana, 1973-, 12861287
član komisije
Orlić, Ana, 1976-, 13842279
član komisije
Purić, Danka, 1985-, 13832295
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja
Alternative title
The relationship between physical fitness and executive functions among primary school students
Publisher
[В. Ј. Милошевић ]
Format
96 стр.
description
Физичко васпитање и спорт - Науке физичког васпитања, спорта и рекреације / Physical education and sport - Science of physical education, sports, and recreation
Abstract (sr)
Веза моторичких способности, као кретних капацитета човека, и егзекутивних функција (ЕФ), као важних когнитивних ресурса, до сада није детаљно испитивана. У Студији 1 овог истраживања је испитивана корелација моторичких способности (издржљивост у снази, експлозивна снага, репетитивна снага, агилност, брзина, координација, издржљивост и гипкост) и ЕФ (ажурирањe, инхибицијa и премештањe) ученика узраста 9-10 година. Резултати Студије 1 су показали повезаност издржљивости са премештањем (мера уштеде времена на Глобал-локал задатку), као и истовремено високог нивоа издржљивости и координације са премештањем (мера тачности на Смајли задатку). Ове две моторичке способности су, уз репетитивну и експлозивну снагу, биле позитивно повезане и са инхибицијом (мера уштеде времена на Модификованом Струповом задатку), али се најбољим предиктором ове мере инхибиције показала издржљивост у снази. Имајући у виду налазе Студије 1, као и непримереност вежби издржљивости у снази за ученике наведеног узраста, у Студији 2 је испитивана могућност унапређења премештања и инхибиције реализацијом дванаестонедељног експерименталног програма заснованог на вежбама аеробне издржљивости и координације, као и истог експерименталног програма уз додатне когнитивне захтеве усмерене на унапређење премештања и инхибиције. Налази Студије 2 су показали да се експериментални програми у својој ефикасности унапређења инхибиције и премештања нису разликовали ни међусобно, нити су били ефикаснији од редовног Програма физичког васпитања у коме су биле заступљене вежбе брзине, експлозивне снаге, агилности, као и интерактивна кретања (хваталице). У будућим истраживањима односа моторичких способности и ЕФ би требало контролисати пол, узраст, мотивацију за вежбање и остале потенцијално значајне факторе који би могли да утичу на ову везу.
Abstract (en)
The relationship between different physical fitness components, as essential parts of one’s movement capacities, and executive functions (EF), as important cognitive resources, has not yet been explored in detail. In Study 1 of our research, we investigated the correlations between physical fitness components (muscular endurance, explosive power, repetitive power, agility, speed, coordination, aerobic endurance, and flexibility) and EF (updating, inhibition, and shifting) in students aged 9 to 10. The results of Study 1 indicated a positive relationship between aerobic endurance and shifting (a measure of time efficacy in the Global-local task), as well as a positive correlation of simultaneously high aerobic fitness and coordination with shifting (a measure of accuracy in the Smiley task). These two fitness components, along with repetitive and explosive power, were also positively connected with inhibition (a measure of time efficacy in the Modified Stroop task), but the best predictor of this inhibition measure was muscular endurance. Bearing in mind the findings of Study 1, and also the fact that muscular endurance exercises are inappropriate for students in this age group, in Study 2 we investigated the possibility of shifting and inhibition enhancement by conducting a twelve-week experimental program based on exercises for aerobic endurance and coordination enhancement, and by conducting the same program with additional cognitive tasks designed to improve shifting and inhibition. The findings of Study 2 showed that the efficacy in improving inhibition and shifting did not differ between the experimental programs, nor between the experimental programs and the regular physical education program, which comprises activities improving speed, explosive power, and agility, as well as interactive activities (catching games). In future research of the relationship between physical fitness and EF, factors such as gender, age, and exercise motivation should be controlled, as well as some other potentially significant factors which could impact this relationship.
Authors Key words
моторичке способности, издржљивост, координација, егзекутивне функције, инхибиција, премештање, ажурирање, преадолесценти, експериментални програм, физичко васпитање.
Authors Key words
physical fitness, aerobic fitness, coordination, executive functions, inhibition, shifting, updating, preadolescents, control trial, physical education
Classification
796.012-057.874(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Веза моторичких способности, као кретних капацитета човека, и егзекутивних функција (ЕФ), као важних когнитивних ресурса, до сада није детаљно испитивана. У Студији 1 овог истраживања је испитивана корелација моторичких способности (издржљивост у снази, експлозивна снага, репетитивна снага, агилност, брзина, координација, издржљивост и гипкост) и ЕФ (ажурирањe, инхибицијa и премештањe) ученика узраста 9-10 година. Резултати Студије 1 су показали повезаност издржљивости са премештањем (мера уштеде времена на Глобал-локал задатку), као и истовремено високог нивоа издржљивости и координације са премештањем (мера тачности на Смајли задатку). Ове две моторичке способности су, уз репетитивну и експлозивну снагу, биле позитивно повезане и са инхибицијом (мера уштеде времена на Модификованом Струповом задатку), али се најбољим предиктором ове мере инхибиције показала издржљивост у снази. Имајући у виду налазе Студије 1, као и непримереност вежби издржљивости у снази за ученике наведеног узраста, у Студији 2 је испитивана могућност унапређења премештања и инхибиције реализацијом дванаестонедељног експерименталног програма заснованог на вежбама аеробне издржљивости и координације, као и истог експерименталног програма уз додатне когнитивне захтеве усмерене на унапређење премештања и инхибиције. Налази Студије 2 су показали да се експериментални програми у својој ефикасности унапређења инхибиције и премештања нису разликовали ни међусобно, нити су били ефикаснији од редовног Програма физичког васпитања у коме су биле заступљене вежбе брзине, експлозивне снаге, агилности, као и интерактивна кретања (хваталице). У будућим истраживањима односа моторичких способности и ЕФ би требало контролисати пол, узраст, мотивацију за вежбање и остале потенцијално значајне факторе који би могли да утичу на ову везу.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.