Title
Повезаност школског успеха ученика са различитим контекстуалним чиниоцима
Creator
Radenković, Dragana B., 1987-, 74976009
Copyright date
2021
Object Links
Select license
Bez licence - direktna primena zakona
License description
Ako ne izaberete neku od licenci, vaše zaštićeno delo može biti korišćeno samo u okviru opštih ograničenja autorskih prava. Na taj način ne dozvoljavate komercijalno ni nekomercijalno korišćenje, naročito reprodukciju, distribuciju, emitovanje, dostupnost i obradu dela. Izbor Creative Commons (CC) licence promoviše diseminaciju vašeg dela. Za više informacija: http://creativecommons.org.rs/licence
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 13.07.2021.
Other responsibilities
mentor
Antonijević, Radovan, 1964-, 13685607
član komisije
Dubljanin, Saša, 1967-, 2349927
član komisije
Tadić, Aleksandar, 1981-, 9900647
član komisije
Anđelković, Aleksandra, 1976-, 13909607
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
ǂThe ǂconnection of school success of students with a variety of contextual factors
Publisher
[Д. Б. Раденковић]
Format
233 листа
description
Педагогија - Општа педагогија / Pedagogy - General pedagogy
Abstract (sr)
У дисертацији под називом Повезаност школског успеха са различитим контекстуалним чиниоцима разматра се оквир у којем се одвија образовно-васпитни процес и утицај персоналних, породичних и школских варијабли на успех ученика. Посебна пажња дата је радним навикама ученика, мотивацији, интересовањима, сазнајним склоностима ученика, социоекономским условима породице, структури породице, заинтересованости родитеља за успех детета, организацији и реализацији образовно-васпитног рада и њиховој повезаности са успехом ученика. Циљ обављеног истраживања је утврђивање основне карактеристике повезаности између контекстуалних чинилаца и школског успеха ученика у области математике и српског језика, а његова специфичност огледа се у прикупљању ширег спектра података о изнетом проблему. Школски успех се дефинише према потребама овог истраживања, а као показатељ за њега узима се оцена из математике и српског језика.
У истраживању је учествовало 300 наставника - 150 наставника математике и 150 наставника српског језика, као и 600 њихових ученика. Коришћена је дескриптивна метода, а подаци су прикупљени помоћу технике анкетирања и скалирања. Инструмент за наставнике 1 састоји се од различитих типова питања и задатака. Наставници математике и српског језика процењивали су сопствену организацију и реализацију образовно-васпитног рада на часовима. Приликом израде овог инструмента користили смо се Приручником за самовредновање и вредновање рада школе, 2005. Поузданост мерног инструмента је метријска карактеристика која указује на то до које мере се могу очекивати исти или слични резултати применом истог мерног инструмента у будућим истраживањима. Постоји више начина да се израчуна поузданост. Ми смо се одлучили за најчешће коришћен начин преко поузданости интерне конзистенције. Кромбах алфа коефицијент рачунат је за упитник за наставнике. Поузданост скала креће се од 0,737 до 0,812. Можемо закључити да коришћени упитник има добру поузданост. Инструмент за ученике 1 је анкете која садржи питања вишеструког избора. Питања се односе на
породично окружење ученика. Инструмент за ученике 2 састоји се из низа тврдњи које се односе на карактеристике професионалних интересовања ученика, радне навике ученика и мотивацију ученика за постигнућем. Скалом Ликертовог типа сазнали смо које су то области које подстичу интересовања ученика, према којим областима рада исказују склоност. За мерење мотива постигнућа ученика користили смо се скалом МОР2002 (Франческо, Михић и Бала, 2002) која се састоји од 55 ајтема.
Резултати истраживања показују да укупни скорови свих чинилаца школског, породичног и персоналног контекста утичу на успех ученика из математике и српског језика, у већој или мањој мери. На оцену из математике највише утиче примена различитих метода и облика рада на часу, образовање родитеља и професионална интересовања ученика. На оцену из српског језика у највећем проценту утичу, као и код математике, примена различитих метода и облика рада на часу, образовање родитеља и радне навике ученика. У погледу планирања наставе, и код математике и код српског језика, посебно се истиче повезаност редовног припремања наставе са успехом ученика. Боља оцена из математике и српског језика, повезана је са тим да је наставник више упућен на интересовања ученика. Статистички значајан утицај на оцене потврдило је и учешће ученика у избору наставних средстава. У настави математике и српског језика најзаступљенији је хибридни модел наставе. Што је већа примена различитих модела наставе и техника учења на часу, то је оцена из математике и српског језика виша. Праћење и вредновање постигнућа ученика већу повезаност има са оценом ученика из српског језика, него са оценом из математике. Уочавамо да је, за школски контекст као предиктор школског успеха, најважније примењивати адекватне, различите облике, методе рада, различите моделе наставе и технике учења. Акценат је на ефикасном управљању процесом учења на часу, од стране наставника.
У оквиру породичног контекста, на успех ученика из математике највише утиче ниво образовања родитеља; затим заинтересованост родитеља за школу и успех ученика; услови за учење и рад код куће; структура породице. На успех ученика из српског језика истим редоследом као и код математике: најјачи утицај има ниво образовања родитеља; заинтересованост родитеља за школу и успех ученика; услови за учење и рад код куће и структура породице.
Структура породице и услови за учење код куће се, као предиктори успеха ученика, налазе на последњем месту. За успех ученика је важнија заинтересованост родитеља за школу и успех ученика, укљученост родитеља у школске активности и ниво образовања родитеља од којег зависи мишљење и став родитеља о образовању своје деце.
На основу приказаних резултата, треба истаћи да су све ставке из упитника о радним навикама статистички значајно позитивно повезане са постигнућем ученика. Може се извести закључак да, што су радне навике израженије, то је оцена из математике и српског језика виша.Упитником професионалних интересовања испитали смо за које професије ученици имају највише интересовања. Економија, право и администрација су области рада за које су ученици показали највише интересовања, следи рад у Војсци и полицији, Лична и друштвена брига о људима, Електротехника. Све наведене области имају просек преко 3,5 - што указује на високу заинтересованост управо за ове области. Када је у питању мотив постигнућа ученика и његова повезаност са оценама, можемо да закључимо да је мотивација ученика добра, али не и одлична. Можемо да закључимо да су радне навике и професионална интересовања ученика важнији као предиктори школског успеха од саме мотивације ученика за постигнућем.
Authors Key words
школски успех ученика и контекстуални чиниоци школског успеха
Authors Key words
student achievementand contextual factors of school success
Classification
371.26.87:371.3::51(043.3)
371.26:371.3::811.163.41(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
У дисертацији под називом Повезаност школског успеха са различитим контекстуалним чиниоцима разматра се оквир у којем се одвија образовно-васпитни процес и утицај персоналних, породичних и школских варијабли на успех ученика. Посебна пажња дата је радним навикама ученика, мотивацији, интересовањима, сазнајним склоностима ученика, социоекономским условима породице, структури породице, заинтересованости родитеља за успех детета, организацији и реализацији образовно-васпитног рада и њиховој повезаности са успехом ученика. Циљ обављеног истраживања је утврђивање основне карактеристике повезаности између контекстуалних чинилаца и школског успеха ученика у области математике и српског језика, а његова специфичност огледа се у прикупљању ширег спектра података о изнетом проблему. Школски успех се дефинише према потребама овог истраживања, а као показатељ за њега узима се оцена из математике и српског језика.
У истраживању је учествовало 300 наставника - 150 наставника математике и 150 наставника српског језика, као и 600 њихових ученика. Коришћена је дескриптивна метода, а подаци су прикупљени помоћу технике анкетирања и скалирања. Инструмент за наставнике 1 састоји се од различитих типова питања и задатака. Наставници математике и српског језика процењивали су сопствену организацију и реализацију образовно-васпитног рада на часовима. Приликом израде овог инструмента користили смо се Приручником за самовредновање и вредновање рада школе, 2005. Поузданост мерног инструмента је метријска карактеристика која указује на то до које мере се могу очекивати исти или слични резултати применом истог мерног инструмента у будућим истраживањима. Постоји више начина да се израчуна поузданост. Ми смо се одлучили за најчешће коришћен начин преко поузданости интерне конзистенције. Кромбах алфа коефицијент рачунат је за упитник за наставнике. Поузданост скала креће се од 0,737 до 0,812. Можемо закључити да коришћени упитник има добру поузданост. Инструмент за ученике 1 је анкете која садржи питања вишеструког избора. Питања се односе на
породично окружење ученика. Инструмент за ученике 2 састоји се из низа тврдњи које се односе на карактеристике професионалних интересовања ученика, радне навике ученика и мотивацију ученика за постигнућем. Скалом Ликертовог типа сазнали смо које су то области које подстичу интересовања ученика, према којим областима рада исказују склоност. За мерење мотива постигнућа ученика користили смо се скалом МОР2002 (Франческо, Михић и Бала, 2002) која се састоји од 55 ајтема.
Резултати истраживања показују да укупни скорови свих чинилаца школског, породичног и персоналног контекста утичу на успех ученика из математике и српског језика, у већој или мањој мери. На оцену из математике највише утиче примена различитих метода и облика рада на часу, образовање родитеља и професионална интересовања ученика. На оцену из српског језика у највећем проценту утичу, као и код математике, примена различитих метода и облика рада на часу, образовање родитеља и радне навике ученика. У погледу планирања наставе, и код математике и код српског језика, посебно се истиче повезаност редовног припремања наставе са успехом ученика. Боља оцена из математике и српског језика, повезана је са тим да је наставник више упућен на интересовања ученика. Статистички значајан утицај на оцене потврдило је и учешће ученика у избору наставних средстава. У настави математике и српског језика најзаступљенији је хибридни модел наставе. Што је већа примена различитих модела наставе и техника учења на часу, то је оцена из математике и српског језика виша. Праћење и вредновање постигнућа ученика већу повезаност има са оценом ученика из српског језика, него са оценом из математике. Уочавамо да је, за школски контекст као предиктор школског успеха, најважније примењивати адекватне, различите облике, методе рада, различите моделе наставе и технике учења. Акценат је на ефикасном управљању процесом учења на часу, од стране наставника.
У оквиру породичног контекста, на успех ученика из математике највише утиче ниво образовања родитеља; затим заинтересованост родитеља за школу и успех ученика; услови за учење и рад код куће; структура породице. На успех ученика из српског језика истим редоследом као и код математике: најјачи утицај има ниво образовања родитеља; заинтересованост родитеља за школу и успех ученика; услови за учење и рад код куће и структура породице.
Структура породице и услови за учење код куће се, као предиктори успеха ученика, налазе на последњем месту. За успех ученика је важнија заинтересованост родитеља за школу и успех ученика, укљученост родитеља у школске активности и ниво образовања родитеља од којег зависи мишљење и став родитеља о образовању своје деце.
На основу приказаних резултата, треба истаћи да су све ставке из упитника о радним навикама статистички значајно позитивно повезане са постигнућем ученика. Може се извести закључак да, што су радне навике израженије, то је оцена из математике и српског језика виша.Упитником професионалних интересовања испитали смо за које професије ученици имају највише интересовања. Економија, право и администрација су области рада за које су ученици показали највише интересовања, следи рад у Војсци и полицији, Лична и друштвена брига о људима, Електротехника. Све наведене области имају просек преко 3,5 - што указује на високу заинтересованост управо за ове области. Када је у питању мотив постигнућа ученика и његова повезаност са оценама, можемо да закључимо да је мотивација ученика добра, али не и одлична. Можемо да закључимо да су радне навике и професионална интересовања ученика важнији као предиктори школског успеха од саме мотивације ученика за постигнућем.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.