Title
Институционална интеграција етничких заједница у постконфликтним друштвима Балкана
Creator
Surlić, Stefan, 1989-, 24493927
Copyright date
2021
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 10.09.2021.
Other responsibilities
mentor
Krstić, Zoran, 1965-, 13453927
član komisije
Teokarević, Jovan, 1957-, 13455719
član komisije
Bašić, Goran, 1961-, 13699431
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet političkih nauka
Alternative title
Institutional integration of ethnic communities in the post-conflict societies of the Balkans
Publisher
[С. Сурлић]
Format
201 лист
description
Политичке науке - Политички системи / Political sciences - Political systems
Abstract (sr)
У оквирима новог институционализма, рад полази од питања: Зашто су упркос сложеном интегративном уставном дизајну друштва Босне и Херцеговине, Северне Македоније и аутономне покрајине Косова и Метохије (са спорним статусом) и даље постконфликтна и ускраћена за политички легитимитет од стране припадника различитих етничких заједница? Циљ рада је да покаже како постконфликтност није временски ограничен период већ да је реч о институционализованој пракси, перманентном политичком стању које има директне последице по одржање јединствених политичких система.
Полази се од претпоставке да је јасна намера међународних представника да мировним споразумима и плановима успоставе уставни поредак који би зауставио и потом онемогућио избијање новог сукоба, произвела ненамераване последице - механизми заштите и представљености различитих заједница су уместо интеграције и уставног патриотизма учврстили подељена друштва у трајном постконфликтном дискурсу. Кроз анализу ставова грађана, примену експертске анкете и структурисаних интервјуа са доносиоцима одлука креирана је скала индекса постконфликтне трансформације која указује на пут постконфликтне зависности.
Резултати спроведеног истраживања указују на неколико исхода: постојећи мировни споразуми и планови су и даље предмет дубоких преиспитивања; након окончања сукоба мир је најчешће хибридизован; грађани различитих етничких припадности нису изградили релевантне друштвене кохезивне силе нити осећај припадности према актуелном политичком систему; одлуке етничких политичких елита су често ускраћене за базични консензус; изгледи за помирење су директно у корелацији са механизамима транзиционе правде; и на крају - услед изражених друштвено-политичких сукоба, међународни актери су произведени у трајне посреднике, па чак и институционализоване субјекте постконфликтних политичких система.
Abstract (en)
Within the new institutionalism, the paper starts with the question: Why, despite the complex integrative constitutional design, the societies of Bosnia and Herzegovina, Northern Macedonia and the autonomous province of Kosovo and Metohija (with disputed status) are still post-conflict and denied political legitimacy by members of different ethnic communities? The aim of this paper is to show that post-conflict is not a time-bounded period, but rather, that it is an institutionalized practice, a permanent political situation that has direct consequences for the maintenance of unified political systems.
It is assumed that the clear intention of international representatives to establish a constitutional order through peace agreements and plans that would stop and in turn, prevent the outbreak of a new conflict, has produced unintended consequences - instead of bringing about integration and constitutional patriotism, mechanisms of protection and representation of different communities have strengthened divided societies in permanent post-conflict discourse. Through the analysis of citizens' attitudes, the application of expert surveys and structured interviews with decision makers, a scale of the post-conflict transformation index was created, which indicates the path of post-conflict dependence.
The results of the research indicate several outcomes: existing peace agreements and plans are still under deep scrutiny; after the end of the conflict peace is usually hybridized; citizens of different ethnicities have not built relevant social cohesive forces or a sense of belonging to the current political system; decisions of ethnic political elites are often deprived of a basic consensus; the prospects for reconciliation are directly correlated with the mechanisms of transitional justice; and finally - due to pronounced socio-political conflicts, international actors have been turned into permanent mediators and even institutionalized subjects of post-conflict political systems.
Authors Key words
постконфликтна друштва, етничке заједнице, мировни споразуми, консоцијација, политичке елите, међународни актери, транзициона правда, Босна и Херцеговина, Северна Македонија, Косово
Authors Key words
post - conflict societies, ethnic communities, peace agreements, consociation, political elites, international actors, transitional justice, Bosnia and Herzegovina, Northern Macedonia, Kosovo
Classification
316.48:323.1:[341.382(497)(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
У оквирима новог институционализма, рад полази од питања: Зашто су упркос сложеном интегративном уставном дизајну друштва Босне и Херцеговине, Северне Македоније и аутономне покрајине Косова и Метохије (са спорним статусом) и даље постконфликтна и ускраћена за политички легитимитет од стране припадника различитих етничких заједница? Циљ рада је да покаже како постконфликтност није временски ограничен период већ да је реч о институционализованој пракси, перманентном политичком стању које има директне последице по одржање јединствених политичких система.
Полази се од претпоставке да је јасна намера међународних представника да мировним споразумима и плановима успоставе уставни поредак који би зауставио и потом онемогућио избијање новог сукоба, произвела ненамераване последице - механизми заштите и представљености различитих заједница су уместо интеграције и уставног патриотизма учврстили подељена друштва у трајном постконфликтном дискурсу. Кроз анализу ставова грађана, примену експертске анкете и структурисаних интервјуа са доносиоцима одлука креирана је скала индекса постконфликтне трансформације која указује на пут постконфликтне зависности.
Резултати спроведеног истраживања указују на неколико исхода: постојећи мировни споразуми и планови су и даље предмет дубоких преиспитивања; након окончања сукоба мир је најчешће хибридизован; грађани различитих етничких припадности нису изградили релевантне друштвене кохезивне силе нити осећај припадности према актуелном политичком систему; одлуке етничких политичких елита су често ускраћене за базични консензус; изгледи за помирење су директно у корелацији са механизамима транзиционе правде; и на крају - услед изражених друштвено-политичких сукоба, међународни актери су произведени у трајне посреднике, па чак и институционализоване субјекте постконфликтних политичких система.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.