Title
Улога тематске наставе одбојке у развоју морфолошког и моторичког статуса ученика основне школе
Creator
Živanović, Vladimir R., 1977-, 75383049
Copyright date
2021
Object Links
Select license
Autorstvo 3.0 Srbija (CC BY 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence, čak i u komercijalne svrhe. Ovo je najslobodnija od svih licenci. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 14.10.2021.
Other responsibilities
mentor
Martinović, Dragan, 1951-, 12347239
član komisije
Branković, Dragan, 1972-, 14149223
član komisije
Banđur, Veljko, 1950-, 12310631
član komisije
Nešić, Goran, 1963-, 13645927
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Učiteljski fakultet
Alternative title
ǂThe ǂrole of thematic volleyball teaching in the development of morphological and motor status of primary school pupils
Publisher
[В. Р. Живановић]
Format
312 листова
description
Образовање - Методика наставе физичког васпитања / Education- Methodology of teaching physical education
Abstract (sr)
Циљ истраживања био је да се експерименталним путем испита улога тематских садржаја наставе одбојке на морфолошке карактеристике и моторичке способности ученика седмог разреда основне школе. Узорак испитаника изведен је из популације ученика седмог разреда основне школе, узраста 14 година ± 6 месеци. Истраживањем је обухваћено укупно 205 ученика, од тога девојчица (Н=104) и дечака (Н=101), подељених у два субузорка: 98 испитаника (50 девојчица и 48 дечака), који су чинили експерименталну групу, и 107 испитаника (54 девојчице и 53 дечака) који су чинили контролну групу. Сви испитаници су у тренутку мерења морфолошких карактеристика и процене моторичких способности, похађали друго полугодиште седмог разреда основних школа „Борислав Пекић”, и „Бранко Ћопић” из Београда, Република Србија. Морфолошки простор је био процењен на основу 11 варијабли за процену лонгитудиналне димензионалности скелета, волумена и масе тела и поткожног масног ткива. За процену моторичких способности коришћено је 10 стандардизованих моторичких тестова, из „Еурофит” батерије тестова.
Након спроведеног тромесечног експерименталног програма, одговарајуће статистичке процедуре и анализе добијених резултата, програм тематске наставе одбојке користио је и дечацима и девојчицама, и то на плану увећања мишићног ткива, смањења телесног волумена, као и развоја репетитивне снаге трупа, координације и флексибилности.
У морфолошком простору код испитане популације дечака, утврђена је статистички значајна разлика у варијабли за процену поткожног масног ткива, која се манифестовала значајно смањеним вредностима експерименталне групе на финалном мерењу. Испољене разлике у другим варијаблама морфолошког простора дечака остале су непромењене између два мерења, и представљају одлику апроксимативног раста и разоја карактеристичног овом узрасту, те се не могу приписати утицају програма тематске наставе одбојке. Код девојчица нису забележене статистички значајне разлике у морфолошким карактеристикама на иницијалном и финалном мерењу.
Анализом разлика у моторичком простору, након реализације тромесечног експерименталног програма, констатоване су статистички значајно веће вредности у
Д О К Т О Р С К А Д И С Е Р Т А Ц И Ј А Владимир Р. Живановић
9
појединим варијаблама, које су последица програма тематске наставе одбојке. Дечаци су постигли значајно побољшање резултата у тестовима за процену флексибилности и репетитивне снаге трупа. Девојчице експерименталне групе су оствариле статистички значајно боље вредности у варијаблама за процену репетитивне снаге трупа и координације. Узрок недовољне ефикасности на остале варијабле моторичког простора, може бити недовољна учесталост вежбања, као и кратак период примене експерименталног програма. Добијени резултати структуре изолованих фактора у испитаним антрополошким просторима издвојили су: Фактор волуминозности и поткожног масног ткива и Фактор опште снаге испитаних дечака, и Фактор волуминозности и поткожног масног ткива и Фактор опште снаге у тестираној популацији девојчица. Након спроведеног програма тематске наставе одбојке у оба субузорка, на финалном мерењу у латентном простору морфолошких карактеристика, није дошло до промене у структури изолованих фактора, док је структура латентног моторичког простора на финалном мерењу промењена код субузорка девојчица, те је фактор именован као Фактор опште снаге, флексибилности и координације.
На основу добијених резултата истраживања може се констатовати да је програм тематске наставе одбојке користио и дечацима и девојчицама, и то на плану увећања мишићног ткива, смањења телесног волумена, као и развоју репетитивне снаге трупа, координације и флексибилности.
Abstract (en)
The research was conducted with the aim of examining experimentally the role of the thematic content of volleyball teaching, the morphological characteristics, and motor abilities of the seventh-grade primary school pupils. The sample of respondents was taken from the population of the seventh-grade primary school pupils, aged 14 years ± 6 months. The research included a total of 205 students, girls (N = 104) and boys (N = 101) divided into two subsamples: 98 respondents (50 girls and 48 boys) who formed the experimental group, and 107 respondents (54 girls and 53 boys) in the control group. At the time of measuring the morphological characteristics and assessing their motor abilities, all respondents attended the second term of the seventh grade of primary schools "Borislav Pekić" and "Branko Ćopić" in Belgrade, Republic of Serbia. Morphological space was assessed on the basis of 11 variables assessing the longitudinal dimensionality of the skeleton, body volume and mass, and the subcutaneous adipose tissue. Ten standardized motor tests, from the "Eurofit" battery of tests, were used to assess the motor abilities.
After a three-month experimental treatment, appropriate statistical procedures, and the analysis of the obtained results, it was established that the program of thematic volleyball classes was beneficial for both boys and girls, in terms of increasing muscle tissue, reducing body volume, as well as developing a repetitive torso strength, coordination and flexibility.
In the morphological space of the examined population of boys, statistically significant differences were found in the variables for the assessment of the subcutaneous adipose tissue, which were manifested by the significantly reduced values in the experimental group at the final measurement. The manifested differences in the long variables of the boys' morphological space remained unchanged between the two measurements, represent a feature of approximate growth and development characteristic of this age, and cannot be attributed to the influence of the volleyball thematic curriculum. No statistically significant differences in the morphological characteristics were observed in girls at the initial and final measurements.
The analysis of the differences in the motor space, after the realization of the three-month experimental program, found statistically significantly higher values in certain variables, which are the consequence of the program of thematic volleyball classes. The boys achieved a significant improvement in the scores of the tests assessing the flexibility and the repetitive
Д О К Т О Р С К А Д И С Е Р Т А Ц И Ј А Владимир Р. Живановић
11
strength of the torso. The girls of the experimental group achieved statistically significantly better values in the variables assessing the repetitive torso strength and coordination. The insufficient frequency of exercise, as well as a short period of the experimental treatment implementation, could be the reasons for the insufficient efficiency on other motor space variables. Based on the obtained results of the structure of the isolated factors in the examined anthropological areas, the following factors were distinguished: the Factor of voluminousness and subcutaneous adipose tissue and the Factor of general strength in the examined boys, as well as the Factor of voluminousness and subcutaneous adipose tissue and the Factor of general strength in the tested population of girls. After the treatment of volleyball thematic classes in both subsamples, at the final measurement in the latent space of morphological characteristics, there was no change in the structure of the isolated factors, while the structure of the latent motor space at the final measurement was changed in the subsample of girls, and the factor was named the Factor of strength, flexibility and coordination.
Based on the obtained research results, it can be stated that the program of thematic volleyball classes was beneficial to both boys and girls, in terms of increasing their muscle tissue, reducing body volume, as well as developing the repetitive torso strength, coordination and flexibility.
Authors Key words
тематска настава, одбојка, морфолошке карактеристике, моторичке способности, ученици, основна школа
Authors Key words
thematic teaching, volleyball, morphological characteristics, motor skills, pupils, primary school
Classification
371.3:796.325(043.3)
371.3:796.325:[796.012.1(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Циљ истраживања био је да се експерименталним путем испита улога тематских садржаја наставе одбојке на морфолошке карактеристике и моторичке способности ученика седмог разреда основне школе. Узорак испитаника изведен је из популације ученика седмог разреда основне школе, узраста 14 година ± 6 месеци. Истраживањем је обухваћено укупно 205 ученика, од тога девојчица (Н=104) и дечака (Н=101), подељених у два субузорка: 98 испитаника (50 девојчица и 48 дечака), који су чинили експерименталну групу, и 107 испитаника (54 девојчице и 53 дечака) који су чинили контролну групу. Сви испитаници су у тренутку мерења морфолошких карактеристика и процене моторичких способности, похађали друго полугодиште седмог разреда основних школа „Борислав Пекић”, и „Бранко Ћопић” из Београда, Република Србија. Морфолошки простор је био процењен на основу 11 варијабли за процену лонгитудиналне димензионалности скелета, волумена и масе тела и поткожног масног ткива. За процену моторичких способности коришћено је 10 стандардизованих моторичких тестова, из „Еурофит” батерије тестова.
Након спроведеног тромесечног експерименталног програма, одговарајуће статистичке процедуре и анализе добијених резултата, програм тематске наставе одбојке користио је и дечацима и девојчицама, и то на плану увећања мишићног ткива, смањења телесног волумена, као и развоја репетитивне снаге трупа, координације и флексибилности.
У морфолошком простору код испитане популације дечака, утврђена је статистички значајна разлика у варијабли за процену поткожног масног ткива, која се манифестовала значајно смањеним вредностима експерименталне групе на финалном мерењу. Испољене разлике у другим варијаблама морфолошког простора дечака остале су непромењене између два мерења, и представљају одлику апроксимативног раста и разоја карактеристичног овом узрасту, те се не могу приписати утицају програма тематске наставе одбојке. Код девојчица нису забележене статистички значајне разлике у морфолошким карактеристикама на иницијалном и финалном мерењу.
Анализом разлика у моторичком простору, након реализације тромесечног експерименталног програма, констатоване су статистички значајно веће вредности у
Д О К Т О Р С К А Д И С Е Р Т А Ц И Ј А Владимир Р. Живановић
9
појединим варијаблама, које су последица програма тематске наставе одбојке. Дечаци су постигли значајно побољшање резултата у тестовима за процену флексибилности и репетитивне снаге трупа. Девојчице експерименталне групе су оствариле статистички значајно боље вредности у варијаблама за процену репетитивне снаге трупа и координације. Узрок недовољне ефикасности на остале варијабле моторичког простора, може бити недовољна учесталост вежбања, као и кратак период примене експерименталног програма. Добијени резултати структуре изолованих фактора у испитаним антрополошким просторима издвојили су: Фактор волуминозности и поткожног масног ткива и Фактор опште снаге испитаних дечака, и Фактор волуминозности и поткожног масног ткива и Фактор опште снаге у тестираној популацији девојчица. Након спроведеног програма тематске наставе одбојке у оба субузорка, на финалном мерењу у латентном простору морфолошких карактеристика, није дошло до промене у структури изолованих фактора, док је структура латентног моторичког простора на финалном мерењу промењена код субузорка девојчица, те је фактор именован као Фактор опште снаге, флексибилности и координације.
На основу добијених резултата истраживања може се констатовати да је програм тематске наставе одбојке користио и дечацима и девојчицама, и то на плану увећања мишићног ткива, смањења телесног волумена, као и развоју репетитивне снаге трупа, координације и флексибилности.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.