Title
Пројект метода као фактор подстицања креативности ученика
Creator
Prtljaga, Snežana, 1970-, 19697255
Copyright date
2017
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 18.10.2017.
Other responsibilities
mentor
Stojanović, Aleksandar, 1970-, 13331815
član komisije
Blagdanić, Sanja, 1975-, 13711207
član komisije
Kovačević, Zorica, 1974-, 4800615
član komisije
Gojkov, Grozdanka, 1948-, 12258919
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Učiteljski fakultet
Alternative title
Project method as a factor of encouragement of pupil's creativity
Publisher
[С. Л. Пртљага]
Format
325 листова
description
Дидактичко-методичке науке - Методика наставе природе и друштва / Didactic-Teaching Methodology - Basic science teaching methodology
Abstract (sr)
Креативност, препозната као суштинска животна вештина у савременом друштву,
захтева промовисање у свим сегментима људске делатности, због свог
потенцијала да реши читав низ друштвених, политичких и економских проблема.
Њена важност је, свакако, препозната и у области образовања и васпитања и
постаје главна тема за дискусију, о чему сведоче и бројна истраживања.
Проучавајући релевантну литературу, наишли смо на многа теоријска и
емпиријска истраживања која покушавају да одговоре на важна питања, која се
тичу развијања и подстицања креативности код ученика, односно да пронађу
најбоља могућа решења, користећи иновације као катализаторе за креативно
мишљење. Узимајући у обзир да је пројектна метода у литератури
идентификована као метода, која својим стратегијама утиче на успех стицања
знања, неопходних за 21. век, претпоставили смо да може утицати и на развој
креативности. Квалитет пројект методе огледа се у другачијем приступу, који
ученицима пружа избор различитих активности, у складу са њиховим
склоностима и способностима и пружа прилику да кроз активности покажу
оспособљеност приликом примене стечених знања и даје простор за испољавање
креативних реакција.
Будући да је проблем подстицaња креативности у настави актуелно подручје
истраживања, у раду су испитиване могућности утицаја пројект методе на
подстицање креативности. У ту сврху реализовано је емпиријско истраживање
помоћу педагошког експеримента, у ком су учествовали ученици
експерименталне и контролне групе, четвртог разреда основне школе, на
садржајима наставе природе и друштва.
Добијени резултати потврдили су наше претпоставке и указали на то да пројект
метода може да помогне у подстицању развоја креативности. Наиме, ученици који
су радили по експерименталном програму (пројект метода), показали су боље
резултате на тестовима креативности, који су мерили оригиналност, флуентност,
флексибилност, осетљивост на проблеме и елаборацију. Такође, ученици
експерименталне групе су постигли и боље резултате на тестовима знања, као
значајне компоненте за испољавање креативне реакције. Имајући у виду да је
другачији начин рада на часовима природе и друштва захтевнији и сложенији од
уобичајеног, дотадашњег, да се од ученика, поред решавања мануелних
(практичних) задатака, очекивао и виши ниво менталних активности
(истраживање, анализирање, упоређивање, закључивање и др.), било је значајно
сагледати и њихово мишљење, ставове и утиске након завршетка обављеног
педагошког истраживања.
Анализа одговора на питања из упитника нам је показала да су ученици имали
позитивне ставове према експерименталном програму, односно пројект методи.
Као највећу предност овог програма истакли су осећај перманентног задовољства
у току рада, што је веома значајни предуслов за подстицање креативности.
Будући да је реализован веома мали број истраживања која су објединила ова два
појма (кретивност и пројект методу) и њихову корелацију, надамо се да смо овим
истраживањем дали допринос науци и иновирању педагошке праксе употребом
ефикаснијих стратегија учења, које би могле да буду значајна подршка у
подстицању и развоју креативности као егзистенцијалне потребе савременог
човека.
Abstract (en)
Creativity, recognised as an essential life skill in modern society, requires promotion in
all segments of human activity, due to its potential to solve a whole range of social,
political and economical problems. Its importance is indisputably acknowledged in the
field of education and upbringing and has become a main topic of discussion and
numerous studies.
Studying relevant literature we have come across numerous theoretical and empirical
research attempting at finding answers to important questions dealing with development
and encouragement of creativity in pupils, i.e. best possible solutions, using innovations
as catalysts for creative thinking. Having in mind that project method has been
identified in literature as a method which by its strategies influences the success of
acquisition of knowledge necessary for the 21st century, we assumed that it can have
influence on creativity development. Quality of project method is reflected in a different
approach, providing pupils with a choice of various activities, according to their
interests and abilities, offering opportunity to manifest their competence acquired
through various activities while applying acquired knowledge; it also opens space for
manifestation of creative reactions.
Due to the fact that the problem of encouraging creativity in teaching is a current field
of research, the paper has examined possibilities of influence of project method on
creativity encouragement. For this purpose an empirical research according to
pedagogical experiment designed within the contents of basic science teaching was
carried out, including 4th grade primary school pupils, organised in an experimental and
a control group.
The findings confirmed our assumptions and pointed out that a project method can help
in encouragement of creativity development. Namely, pupils who were working
according to experimental program (project method) showed better results at tests of
creativity, measuring originality, fluency, flexibility, sensitivity to problems and
elaboration. Furthermore, experimental group pupils also achieved better results at
knowledge tests, as significant component for creative reaction manifestation. Having in
mind that a different approach in basic science teaching is more demanding and
complex than the common way of work, expecting pupils to, apart from solving manual
(practical tasks), show a higher level of mental activities (research, analysis,
comparison, conclusion making, etc.), it was important to consider their thinking,
attitudes and impressions after the conducted pedagogical research.
Analysis of responses collected according to a questionnaire showed that pupils had
positive attitudes towards experimental program, i.e. project method. They emphasised
the feeling of permanent satisfaction during work as the greatest advantage of the
program, which is a rather significant precondition for creativity encouragement.
Having in mind that few studies, encompassing these two terms (creativity and project
methods) and their correlation, have been conducted, we hope that the present research
has given its contribution to science and innovation of pedagogical practice through the
use of more efficient learning strategies, which could be important support to
encouragement and development of creativity as existential need of a modern man.
Authors Key words
оригиналност, флуентност, флексибилност, осетљивост на
проблеме, елаборација, пројект метода, ученици, разредна настава
Authors Key words
originality, fluency, flexibility, sensitivity to problems, elaboration, project
method, pupils, class teaching
Classification
371.3::3/5]:371.314.6(043.3)
159.954-057.874
Type
Tekst
Abstract (sr)
Креативност, препозната као суштинска животна вештина у савременом друштву,
захтева промовисање у свим сегментима људске делатности, због свог
потенцијала да реши читав низ друштвених, политичких и економских проблема.
Њена важност је, свакако, препозната и у области образовања и васпитања и
постаје главна тема за дискусију, о чему сведоче и бројна истраживања.
Проучавајући релевантну литературу, наишли смо на многа теоријска и
емпиријска истраживања која покушавају да одговоре на важна питања, која се
тичу развијања и подстицања креативности код ученика, односно да пронађу
најбоља могућа решења, користећи иновације као катализаторе за креативно
мишљење. Узимајући у обзир да је пројектна метода у литератури
идентификована као метода, која својим стратегијама утиче на успех стицања
знања, неопходних за 21. век, претпоставили смо да може утицати и на развој
креативности. Квалитет пројект методе огледа се у другачијем приступу, који
ученицима пружа избор различитих активности, у складу са њиховим
склоностима и способностима и пружа прилику да кроз активности покажу
оспособљеност приликом примене стечених знања и даје простор за испољавање
креативних реакција.
Будући да је проблем подстицaња креативности у настави актуелно подручје
истраживања, у раду су испитиване могућности утицаја пројект методе на
подстицање креативности. У ту сврху реализовано је емпиријско истраживање
помоћу педагошког експеримента, у ком су учествовали ученици
експерименталне и контролне групе, четвртог разреда основне школе, на
садржајима наставе природе и друштва.
Добијени резултати потврдили су наше претпоставке и указали на то да пројект
метода може да помогне у подстицању развоја креативности. Наиме, ученици који
су радили по експерименталном програму (пројект метода), показали су боље
резултате на тестовима креативности, који су мерили оригиналност, флуентност,
флексибилност, осетљивост на проблеме и елаборацију. Такође, ученици
експерименталне групе су постигли и боље резултате на тестовима знања, као
значајне компоненте за испољавање креативне реакције. Имајући у виду да је
другачији начин рада на часовима природе и друштва захтевнији и сложенији од
уобичајеног, дотадашњег, да се од ученика, поред решавања мануелних
(практичних) задатака, очекивао и виши ниво менталних активности
(истраживање, анализирање, упоређивање, закључивање и др.), било је значајно
сагледати и њихово мишљење, ставове и утиске након завршетка обављеног
педагошког истраживања.
Анализа одговора на питања из упитника нам је показала да су ученици имали
позитивне ставове према експерименталном програму, односно пројект методи.
Као највећу предност овог програма истакли су осећај перманентног задовољства
у току рада, што је веома значајни предуслов за подстицање креативности.
Будући да је реализован веома мали број истраживања која су објединила ова два
појма (кретивност и пројект методу) и њихову корелацију, надамо се да смо овим
истраживањем дали допринос науци и иновирању педагошке праксе употребом
ефикаснијих стратегија учења, које би могле да буду значајна подршка у
подстицању и развоју креативности као егзистенцијалне потребе савременог
човека.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.