Title
Razvoj i primena integralnog višekriterijumskog modela za prioritizaciju inovativnog učinka dobavljača u MSP
Creator
Popadić, Indira, 1967-, 77793033
Copyright date
2021
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 30.09.2021.
Other responsibilities
mentor
Nikolić, Đorđe, 1981-, 7086183
član komisije
Jovanović, Ivan, 1965-, 14600551
član komisije
Marinković, Sanja, 1972-, 12840807
član komisije
Bogdanović, Dejan, 1965-, 14596455
član komisije
Arsić, Sanela, 1988-, 56081417
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Tehnički fakultet u Boru
Alternative title
Development and implementation of an integrated multicriteria model for prioritizing innovative supplier performance in SMEs
Publisher
[I. Popadić]
Format
197 str.
description
tehniĉko-tehnološke nauke - inženjerski menadžment / Technical-technological sciences - Engineering management
Abstract (sr)
Intenzivne promene u okruţenju, kao i rastuća konkurencija inicirali su razvoj brojnih
alata, metoda i tehnika, koji omogućavaju efikasnije upravljanje malim i srednjim
preduzećima. Kako bi odrţali i razvili poslovanje, preduzeća se prvenstveno moraju
prilagoditi novim tehnologijama i fokus svog poslovanja usmeriti na razvoj novih proizvoda i
usluga. To podrazumeva definisanje i kreiranje strategija koje su usmerene na kontinuirano
inoviranje proizvoda i usluga, poslovnih procesa, znanja i sposobnosti kako bi zadovoljili sve
zahtevnije potrebe potrošaĉa i omogućile sticanje konkurentske prednosti na trţištu. Inovacije
u preduzećima su se tokom dugog niza godina posmatrale kao poslovni proces koji je
iskljuĉivo u domenu odeljenja za istraţivanje i razvoj.
MeĊutim, ograniĉenost resursa i internih izvora znanja u kreiranju inovacija u smislu
unapreĊivanja poslovanja intenzivirala je istraţivanja u pravcu eksternih izvora inovacija.
Poslovne mreţe, koje se odnose na preduzeća koja meĊusobno saraĊuju, pokazale su se kao
osnovni izvor eksternih inovacija za unapreĊivanje poslovanja i sticanje konkurentske
prednosti. Dobavljaĉi – kao deo poslovne mreţe, te njihov uticaj na inovativnost preduzeća,
predmet su istraţivanja godinama unazad. Iako je utvrĊeno da dobavljaĉi doprinose
inovativnosti preduzeća, problem izbora odgovarajućih dobavljaĉa karakteristiĉan je za svaku
organizaciju.
Uzimajući u obzir to što organizacije mogu unaprediti svoju inovativnost samo u
saradnji sa odgovarajućim dobavljaĉima, odnosno odabirom odgovarajućih dobavljaĉa,
osnovni cilj rada usmeren je na definisanje originalnog integralnog matematiĉkog modela za
ocenu inovativnog uĉinka dobavljaĉa, od strane malih i srednjih preduzeća. U tu svrhu,
formiran je trofazni metodološki okvir, sa ciljem da utvrdi kljuĉne faktore (kriterijume) za
identifikaciju onih dobavljaĉa koji znaĉajno mogu doprineti invativnoj saradnji kupacdobavljaĉ. Nakon toga, u okviru druge faze, formiran je alat za fazi višekriterijumsku analizu
i prioritizaciju inovativnih performansi aktivnih dobavljaĉa, od strane MSP-a (mala i srednja
preduzeća), imajući u vidu prethodno definisani skup faktora. U poslednjoj fazi predloţenog
modela, dodatno će biti predstvaljena mogućnost za ocenu i selekciju novih dobaljaĉa, naosnovu njihove sposobnosti da zadovolje postavljene inovativne zahteve organizacije koja
sprovodi nabavke. U tu svrhu, razvijen je QFD-AHP pristup.
Abstract (en)
Intense changes in the environment as well as growing competition have initiated the
development of numerous tools, methods and techniques that enable more efficient
management of small and medium enterprises. In order to maintain and develop their
business, companies must primarily adapt to new technologies and focus their business on the
development of new products and services. This includes defining and creating strategies
aimed at continuous innovation of products and services, business processes, knowledge and
skills in order to meet the increasingly demanding needs of consumers and enable them to
gain a competitive advantage in the market. Innovation in companies has for many years been
observed as a business process that is exclusively in the domain of the research and
development department.
However, limited resources and internal sources of knowledge in creating innovations
in terms of business improvement has intensified research towards external sources of
innovation. Business networks, which refer to companies that cooperate with each other, have
proven to be the main source of external innovations for business improvement and gaining a
competitive advantage. Suppliers, as part of the business network and their impact on
company innovation has been the subject of research for years. Although it has been
determined that suppliers contribute to the innovation of the company, the problem of
choosing the right suppliers is characteristic of every organization.
Taking into account that organizations can improve their innovation only in
cooperation with appropriate suppliers, ie with the selection of appropriate suppliers, the
main goal of the paper is to define an original integrated mathematical model for evaluating
the innovative performance of recipients by small and medium enterprises. For that purpose,
a three-phase methodological framework has been formed, which will aim to first determine
the key factors (criteria) for the identification of those suppliers that can significantly
contribute to the invasive cooperation between the buyer and the supplier. After that, within
the second phase, a tool for multi-criteria analysis and prioritization of innovative
performance of active suppliers by SMEs was formed, taking into account the previously
defined set of factors. In the last phase of the proposed model, the possibility of evaluationand selection of new recepients will be additonally presented. It will be based on the ability to
meet the innovative requirements. These requirements have been set by organizations
conducting procurement. A QFD – AHP approach has been developed for this purpose.
Authors Key words
izbor dobavljaĉa, inovacije, rangiranje, lanac snabdevanja, prioritizacija,
proizvodni sistem
Authors Key words
Supplier selection, innovation, ranking, supply chain, prioritization, production
system.
Classification
62:658.1
Type
Tekst
Abstract (sr)
Intenzivne promene u okruţenju, kao i rastuća konkurencija inicirali su razvoj brojnih
alata, metoda i tehnika, koji omogućavaju efikasnije upravljanje malim i srednjim
preduzećima. Kako bi odrţali i razvili poslovanje, preduzeća se prvenstveno moraju
prilagoditi novim tehnologijama i fokus svog poslovanja usmeriti na razvoj novih proizvoda i
usluga. To podrazumeva definisanje i kreiranje strategija koje su usmerene na kontinuirano
inoviranje proizvoda i usluga, poslovnih procesa, znanja i sposobnosti kako bi zadovoljili sve
zahtevnije potrebe potrošaĉa i omogućile sticanje konkurentske prednosti na trţištu. Inovacije
u preduzećima su se tokom dugog niza godina posmatrale kao poslovni proces koji je
iskljuĉivo u domenu odeljenja za istraţivanje i razvoj.
MeĊutim, ograniĉenost resursa i internih izvora znanja u kreiranju inovacija u smislu
unapreĊivanja poslovanja intenzivirala je istraţivanja u pravcu eksternih izvora inovacija.
Poslovne mreţe, koje se odnose na preduzeća koja meĊusobno saraĊuju, pokazale su se kao
osnovni izvor eksternih inovacija za unapreĊivanje poslovanja i sticanje konkurentske
prednosti. Dobavljaĉi – kao deo poslovne mreţe, te njihov uticaj na inovativnost preduzeća,
predmet su istraţivanja godinama unazad. Iako je utvrĊeno da dobavljaĉi doprinose
inovativnosti preduzeća, problem izbora odgovarajućih dobavljaĉa karakteristiĉan je za svaku
organizaciju.
Uzimajući u obzir to što organizacije mogu unaprediti svoju inovativnost samo u
saradnji sa odgovarajućim dobavljaĉima, odnosno odabirom odgovarajućih dobavljaĉa,
osnovni cilj rada usmeren je na definisanje originalnog integralnog matematiĉkog modela za
ocenu inovativnog uĉinka dobavljaĉa, od strane malih i srednjih preduzeća. U tu svrhu,
formiran je trofazni metodološki okvir, sa ciljem da utvrdi kljuĉne faktore (kriterijume) za
identifikaciju onih dobavljaĉa koji znaĉajno mogu doprineti invativnoj saradnji kupacdobavljaĉ. Nakon toga, u okviru druge faze, formiran je alat za fazi višekriterijumsku analizu
i prioritizaciju inovativnih performansi aktivnih dobavljaĉa, od strane MSP-a (mala i srednja
preduzeća), imajući u vidu prethodno definisani skup faktora. U poslednjoj fazi predloţenog
modela, dodatno će biti predstvaljena mogućnost za ocenu i selekciju novih dobaljaĉa, naosnovu njihove sposobnosti da zadovolje postavljene inovativne zahteve organizacije koja
sprovodi nabavke. U tu svrhu, razvijen je QFD-AHP pristup.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.