Title
Преображаји стварности у приповедној прози Бранимира Шћепановића и Данила Киша
Creator
Trijić, Vesna, 1975-, 14843751
Copyright date
2021
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 29.09.2021.
Other responsibilities
mentor
Lompar, Milo, 1962-, 12598631
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
Transformations of reality in the narrative prose of Branimir Šćepanović and Danilo Kiš
Преображение реальности в нарративной прозе Бранимира Шчепановича и Данило Киша
Publisher
[В. Тријић]
Format
188 листова
description
Филологија - историја српске књижевности / Philology - history of Serbian literature
Abstract (sr)
У раду ће бити размотрен однос између приповедних поетика Бранимира Шћепановића
и Данила Киша. Најпре ће бити расветљене околности њиховог сукоба током полемике око
Гробнице за Бориса Давидовича; показаћемо да тај сукоб није био ни поетичке ни политичке,
већ личне природе. Суочићемо новелу „Смрт господина Голуже“ са оптужбама које је против
ње изнео Киш у „Дуплом гулашу за Бранимира Шћепановића“. Задржаћемо се на смени
клишеа као легитимном приповедном поступку и показаћемо начин његове примене у
Кишовој причи „Славно је за отаџбину мрети“.
Довешћемо у интерпретативну везу романе Пешчаник и Уста пуна земље, из
перспективе њихових веза са поетиком француског новог романа. Издвојићемо поступак
фокализоване нарације и размотрићемо проблеме перцепције; указаћемо на особености
простора и времена које из тога происходе. Размотрићемо затим везе примењених
приповедних поступака са филмом, односно употребу технике монтаже у Пешчанику и
кинематографског опажања у Устима пуним земље. Основу за интегралистички приступ
потражићемо у техници удвајања јунака.
Упоредићемо начине приповедног третирања метафизичких тема у стваралаштву оба
аутора; задржаћемо се на предестинацији и вечном враћању. Показаћемо, на примерима из
Раних јада и Гробнице за Бориса Давидовича, да је њихова улога код Киша у прецизирању
друштвенокритичких и политичких значења. Задржаћемо се на значају који понављања имају
у Шћепановићевом опусу као и на пародији теме вечног враћања у новели „Оно друго време“.
Размотрићемо однос аутора према конвенцијама фантастичке књижевности.
Указаћемо да приповедни опуси Бранимира Шћепановића и Данила Киша
представљају релевантне могућности српске књижевности на прелазу из модернизма у
постмодернизам.
Abstract (en)
The dissertation analyzes the relationship between the narrative poetics of Branimir
Šćepanović and Danilo Kiš. It will first seek to elucidate the circumstances of their conflict during
the debate about Kiš’s work A Tomb for Boris Davidovich and show that the clash was neither poetical
nor political in nature but rather personal. It will contrast the novella The Death of Mr. Goluza with
the accusations that Kiš leveled against it in his text "A Double Goulash for Branimir Šćepanović".
It will discuss the succession of clichés as a legitimate narrative device and show how it was applied
in Kiš’s story "To Die for One’s Country Is Glorious."
The dissertation also attempts to establish an interpretative link between the novels Hourglass
and Mouth Full of Earth. It will isolate focalized narration and discuss problems of perception, while
explaining the distinctive features of the geographical and chronological settings in which they
emerged. It will include an analysis of the links between the narrative devices employed in these texts
with filmmaking techniques – more specifically, the technique of montage in Hourglass and
cinematographic perception in A Mouth Full of Earth. The basis of the integralist approach will be
sought in the technique of doubling.
The research will also compare the narrative treatment of metaphysical themes in the oeuvres
of the two authors, focusing on predestination and unending return. Using the examples of Early
Sorrows and A Tomb for Boris Davidovich, it will show that, in Kiš’s work, their role lies in specifying
socio-critical and political meanings. The importance of repetitions in Šćepanović’s opus will also be
discussed, as well as his parody of the eternal return theme in the novella "Another Time". The
author’s relationship with the conventions of fantasy literature will also be analyzed.
The dissertation will show that the narrative opuses of Branimir Šćepanović and Danilo Kiš
represent two relevant possibilities in Serbian literature at the juncture between Modernism and Post-
Modernism.
Authors Key words
историја српске књижевности, теорија приповедања, књижевна полемика,
француски нови роман, фокализација, удвајање јунака, предестинација, жанровска
књижевност, Бранимир Шћепановић, Данило Киш
Authors Key words
history of Serbian literature, narrative theory, literary debate, Nouveau Roman, genre
literature, Branimir Šćepanović, Danilo Kiš
Classification
821.163.41.09 Šćepanović B.(043.3.)
821.163.41.09 Kiš. D.(043.3.)
Type
Tekst
Abstract (sr)
У раду ће бити размотрен однос између приповедних поетика Бранимира Шћепановића
и Данила Киша. Најпре ће бити расветљене околности њиховог сукоба током полемике око
Гробнице за Бориса Давидовича; показаћемо да тај сукоб није био ни поетичке ни политичке,
већ личне природе. Суочићемо новелу „Смрт господина Голуже“ са оптужбама које је против
ње изнео Киш у „Дуплом гулашу за Бранимира Шћепановића“. Задржаћемо се на смени
клишеа као легитимном приповедном поступку и показаћемо начин његове примене у
Кишовој причи „Славно је за отаџбину мрети“.
Довешћемо у интерпретативну везу романе Пешчаник и Уста пуна земље, из
перспективе њихових веза са поетиком француског новог романа. Издвојићемо поступак
фокализоване нарације и размотрићемо проблеме перцепције; указаћемо на особености
простора и времена које из тога происходе. Размотрићемо затим везе примењених
приповедних поступака са филмом, односно употребу технике монтаже у Пешчанику и
кинематографског опажања у Устима пуним земље. Основу за интегралистички приступ
потражићемо у техници удвајања јунака.
Упоредићемо начине приповедног третирања метафизичких тема у стваралаштву оба
аутора; задржаћемо се на предестинацији и вечном враћању. Показаћемо, на примерима из
Раних јада и Гробнице за Бориса Давидовича, да је њихова улога код Киша у прецизирању
друштвенокритичких и политичких значења. Задржаћемо се на значају који понављања имају
у Шћепановићевом опусу као и на пародији теме вечног враћања у новели „Оно друго време“.
Размотрићемо однос аутора према конвенцијама фантастичке књижевности.
Указаћемо да приповедни опуси Бранимира Шћепановића и Данила Киша
представљају релевантне могућности српске књижевности на прелазу из модернизма у
постмодернизам.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.