Title
Rasa, politika i popularna kultura u poeziji Harlemske renesanse
Creator
Markovć, Milan, 1979-, 23235687
Copyright date
2021
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 14.09.2021.
Other responsibilities
mentor
Vukotić, Aleksandra, 1984-, 17989991
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
Race, politics and popular culture in the poetry of the Harlem renaissance
Раса, политика и массовая культура в поэзии Гарлемского ренессанса
Publisher
[M. B. Marković]
Format
254 lista
description
Američka književnost - afroamerička književnost, crne studije, poezija / American Literature - African-American Literature, Black Studies, Poetry
Abstract (sr)
Ova disertacija predstavlja sveobuhvatno razmatranje afroameričke poezije koja je okvirno pisana
dvadesetih i tridesetih godina 20. veka, u periodu takozvane Harlemske renesanse. Osnovna građa
ispituje se kroz prizmu rase, politike i popularne kulture, kao fenomena koji su u pomenutom periodu
uspostavili temelje savremenog afroameričkog identiteta, ali i definisali autentično crni umetnički
izraz u Sjedinjenim Američkim Državama, koji se reflektuje i u poeziji, počevši od ispitivanog
perioda sve do današnjih dana.
Okosnicu disertacije čine pregled i analiza poetskog korpusa četiri najznačajnija pesnika Harlemske
renesanse: Kauntija Kalena, Kloda Makeja, Sterlinga Brauna i Lengstona Hjuza sa ciljem da se ispita
geneza moderne afroameričke poezije, locira njeno mesto u odnosu na poetsku produkciju glavnog
toka i utvrde njene autentične karakteristike.
Kroz pomenuti poetski korpus i njegovo ukrštanje sa relevantnom teorijskom građom autor nastoji da
pojasni preplitanja i međusobna prelivanja koja se javljaju kod fenomena rase, politike i popularne
kulture, identifikuje tačke gde rasno, odnosno političko postaje popularno, a popularno političko,
utvrdi koliki je aktivistički potencijal poetskog izraza i zašto je upravo poezija ta forma u kojoj su se
tokom ispitivanog perioda političke ideje na najneposredniji način materijalizovale i postale dostupne
najvećem broju ljudi. Tako se u radu ispituju poetski odjeci značajnih istorijskih događaja, odnosno
upisi političke istorije u pesništvo, ali i situacije u kojima poezija transcendira polje umetnosti, te
sama postaje izraz i sredstvo političke borbe, često kroz iskorak u domen popularne kulture.
Abstract (en)
The dissertation represents a comprehensive exploration of the African-American poetry written
roughly during the 1920s and 1930s, in the period of the so-called Harlem Renaissance. The primary
sources are examined in the context of race, politics and popular culture, as the phenomena that in the
said period established the foundations for modern Afro-American identity, as well as defined the
authentic black artistic expression in the USA, reflected in poetry ever since the examined period.
The body of the dissertation comprises a review and analysis of the poetic oeuvre by the four greats
of the Harlem Renaissance poetry: Counteé Cullen, Claude McKay, Sterling Brown and Langston
Hughes, with the purpose of exploring the genesis of the modern Afro-American poetry, locate it with
respect to the mainstream poetic production and establish its authentic characteristics.
By using the aforementioned poetic corpus and intersecting it with relevant works of theory, the
author strives to clarify the overlapping and interweaving between the phenomena of race, politics
and popular culture, identify the points where the racial, i.e. political becomes popular, and the
popular in return becomes political, to determine the activist potential of poetic expression and
identify the reasons which caused poetry to be the very form in which political ideas became most
directly materialized and available to the masses during the examined period. Thus the dissertation
explores poetic echoes of major historical events, that is, the inscriptions of political history in poetry,
but also the situations in which poetry transcended the scope of art and itself became an expression
and agent of political struggle, often within the domain of popular culture.
Authors Key words
afroamerička poezija, Harlemska renesansa, Novocrnačka renesansa, rasa, politika,
popularna kultura, Kaunti Kalen, Klod Makej, Sterling Braun, Lengston Hjuz
Authors Key words
African-American Poetry, Harlem Renaissance, New Negro Renaissance, Race, Politics,
Popular Culture, Counteé Cullen, Claude McKay, Sterling Brown, Langston Hughes
Classification
821.111(73).09-1(=013)"19"(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Ova disertacija predstavlja sveobuhvatno razmatranje afroameričke poezije koja je okvirno pisana
dvadesetih i tridesetih godina 20. veka, u periodu takozvane Harlemske renesanse. Osnovna građa
ispituje se kroz prizmu rase, politike i popularne kulture, kao fenomena koji su u pomenutom periodu
uspostavili temelje savremenog afroameričkog identiteta, ali i definisali autentično crni umetnički
izraz u Sjedinjenim Američkim Državama, koji se reflektuje i u poeziji, počevši od ispitivanog
perioda sve do današnjih dana.
Okosnicu disertacije čine pregled i analiza poetskog korpusa četiri najznačajnija pesnika Harlemske
renesanse: Kauntija Kalena, Kloda Makeja, Sterlinga Brauna i Lengstona Hjuza sa ciljem da se ispita
geneza moderne afroameričke poezije, locira njeno mesto u odnosu na poetsku produkciju glavnog
toka i utvrde njene autentične karakteristike.
Kroz pomenuti poetski korpus i njegovo ukrštanje sa relevantnom teorijskom građom autor nastoji da
pojasni preplitanja i međusobna prelivanja koja se javljaju kod fenomena rase, politike i popularne
kulture, identifikuje tačke gde rasno, odnosno političko postaje popularno, a popularno političko,
utvrdi koliki je aktivistički potencijal poetskog izraza i zašto je upravo poezija ta forma u kojoj su se
tokom ispitivanog perioda političke ideje na najneposredniji način materijalizovale i postale dostupne
najvećem broju ljudi. Tako se u radu ispituju poetski odjeci značajnih istorijskih događaja, odnosno
upisi političke istorije u pesništvo, ali i situacije u kojima poezija transcendira polje umetnosti, te
sama postaje izraz i sredstvo političke borbe, često kroz iskorak u domen popularne kulture.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.