Title
Стилистика фигуративних израза у основној школи
Creator
Milić, Snežana T., 1974-, 77540617
Copyright date
2021
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 07.07.2021.
Other responsibilities
mentor
Kovačević, Miloš, 1953-, 13110375
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
Stylistics of figurative expressions in primary school
Стилистика фигуральных выражений в начальной школе
Publisher
[С. Милић]
Format
330 листова
description
Лингвистика - синтакса, стилистика, лексикологија, методика / Linguistics - syntax, stylistics, lexicology, methodology
Abstract (sr)
Предмет рада Стилистика фигуративних израза у основној школи јесте попис и
опис само оних стилских фигуративних јединица које се обрађују у уџбеницима
књижевности и језика (како читанкама и граматикама, тако и у радним свескама и/или
наставним листовима) у основним школама у Србији. У анализу је био укључен већи број
уџбеника и теми се приступало и са дијахронијске и са синхронијске стране (посматрани су
и старији и савремени уџбеници) како би се показале разноврсности у слободи обраде
програмом предвиђених садржаја о фигуративним изразима.
Праћена је поступност увођења појединих типова фигуративних израза у одређене
разреде с обзиром на сложеност њихове језичке и семантичке структуре. Такође,
анализиран је и начин упознавања ученика са одређеним фигуративним изразом, посебно
кад је реч о стилским фигурама, тако да је праћено на ком је ученичком узрасту описно
упућивано на значење дате фигуре, а на ком су ученици упознавани са самим термином, и
његовим местом у терминосистему сродних фигуративних израза. Разматран је редослед
појављивања стилских фигура, извршена оцена његове „утемељености” и анализиран
међуоднос наставних програма и уџбеника.
Анализа фигуративних израза вршена је с обзиром на двопланску вредност сваке
стилеме, па је тако и свака од стилских фигура анализирана с обзиром на своју
стилематичност и своју стилогеност.
Врло битан аспект анализе била је и дисциплинарна припадност уведеног
фигуративног израза: да ли је он обрађиван унутар садржаја књижевности, језика или
садржаја културе изражавања. У анализи је посебна пажња посвећена разматрању типова
књижевних текстова за основну школу с циљем да се утврди колико они представљају
репрезентативне примере за упознавање ученика са стилогеним и стилематичним
аспектима фигуративних израза.
Abstract (en)
The subject of the work Stylistics of figurative expressions in primary school represents a
list and a description of only those stylistic figurative units that are processed in textbooks of
literature and language (both textbooks and grammars, and in workbooks and/or worksheets) in
primary schools in Serbia. A large number of textbooks were included in the analysis, and the
topic was approached from both the diachronic and synchronic sides (both older and modern
textbooks were observed) in order to show the diversity in the freedom of processing the content
of figurative expressions planned by the curriculum.
There was monitored the gradual introduction of certain types of figurative expressions
into the certain grades considering the complexity of their linguistic and semantic structure.
Also, the way of introducing a certain figurative expression to the students was analysed,
especially when we talk about stylistic figures, so it was monitored at which student’s age the
meaning of a given figure was descriptively referred to, and at which age the students were
introduced to the term itself and its place in the system of terms of related figurative expressions.
The order of appearance of stylistic figures was also considered, the assessment of its
”foundation” was conducted, as well as the analysis of the interrelation of curriculum and the
textbooks.
The analysis of figurative expressions was performed considering the two-dimensional
value of each stylistics, so each of the stylistic figures was analyzed with regard to its
stylematicity and stylogenity.
A very important aspect of the analysis was the disciplinary affiliation of the introduced
figurative expression: whether it was processed within the contents of literature, language or the
content of the culture of expression. In the analysis, special attention is paid to considering the
types of literary texts for primary school with a goal to determine how well they represent the
good examples of introducing students to the stylogenic and stylematic aspects of figurative
expressions.
Authors Key words
стилски фигуративни изрази, стилска изражајна средства, стилске
фигуре, терминологизиране фигуре, нетерминологизиране фигуре, стил, стилогеност,
стилематичност, богаћење речника
Authors Key words
Stylistic figurative expressions, stylistic means of expression, stylistic
figures, terminologized figures, non-terminologized figures, style, stylogenity, stylematisity,
vocabulary enrichment
Classification
81'38:373.3(497.11)(043.3)
82.01:[81'38:373.3(497.11)(043.3)
371.3::[81'38:373.3(497.11)(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Предмет рада Стилистика фигуративних израза у основној школи јесте попис и
опис само оних стилских фигуративних јединица које се обрађују у уџбеницима
књижевности и језика (како читанкама и граматикама, тако и у радним свескама и/или
наставним листовима) у основним школама у Србији. У анализу је био укључен већи број
уџбеника и теми се приступало и са дијахронијске и са синхронијске стране (посматрани су
и старији и савремени уџбеници) како би се показале разноврсности у слободи обраде
програмом предвиђених садржаја о фигуративним изразима.
Праћена је поступност увођења појединих типова фигуративних израза у одређене
разреде с обзиром на сложеност њихове језичке и семантичке структуре. Такође,
анализиран је и начин упознавања ученика са одређеним фигуративним изразом, посебно
кад је реч о стилским фигурама, тако да је праћено на ком је ученичком узрасту описно
упућивано на значење дате фигуре, а на ком су ученици упознавани са самим термином, и
његовим местом у терминосистему сродних фигуративних израза. Разматран је редослед
појављивања стилских фигура, извршена оцена његове „утемељености” и анализиран
међуоднос наставних програма и уџбеника.
Анализа фигуративних израза вршена је с обзиром на двопланску вредност сваке
стилеме, па је тако и свака од стилских фигура анализирана с обзиром на своју
стилематичност и своју стилогеност.
Врло битан аспект анализе била је и дисциплинарна припадност уведеног
фигуративног израза: да ли је он обрађиван унутар садржаја књижевности, језика или
садржаја културе изражавања. У анализи је посебна пажња посвећена разматрању типова
књижевних текстова за основну школу с циљем да се утврди колико они представљају
репрезентативне примере за упознавање ученика са стилогеним и стилематичним
аспектима фигуративних израза.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.