Title
Савремене методе употребе летелица нове генерације при дејству на покретне циљеве у ваздуху и на земљи
Creator
Pekić, Nikola Đ., 1978-
Copyright date
2013
Object Links
Select license
Autorstvo 3.0 Srbija (CC BY 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence, čak i u komercijalne svrhe. Ovo je najslobodnija od svih licenci. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Датум одбране: 10.07.2013.
Other responsibilities
mentor
Stupar, Slobodan, 1951-
član komisije
Petrović, Zlatko, 1951-
član komisije
Kostić, Ivan, 1961-
član komisije
Gvozdenović, Slobodan, 1950-
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Mašinski fakultet
Alternative title
Actual methods of application the new generation aircraft in the course of attacking moving targets in the air and on the ground
Publisher
[Н. Пекић]
Format
PDF/A (227 listova)
description
Ваздухопловно машинство-Динамика лета / Air–mechanical engineering-Flight dynamics
Abstract (sr)
У овој дисертацији приказан је симулациони модел понашања летелице
у прелазним режимима лета, односно модел разматраног система. У
симулационом моделу примењен је комплетан модел кретања авиона као
крутог тела са шест степени слободе. Примена комплетног модела кретања
авиона је важна за прорачун динамике лета летелице и добијања оцене о њеним
укупним маневарским карактеристикама. Такође, примена комплетног модела
кретања авиона омогућава детерминисање аеродинамичких и инерционих сила
које делују на летелицу, као и момената који се јављају на деловима структуре
летелице у одређеним режимима лета или при маневрисању и могу се
користити при пројектовању структуре летелице.
Управљање летелицом је сложен процес и пред пилота поставља бројне
захтеве по питању комплексности задатака који се извршавају или које треба да
изврши применом што једноставније технике пилотирања као и управљачких
алгоритама који су лако применљиви на летелици, с тим да се добије поуздан
систем управљања. Због оваквих захтева који су често опречни, проблематика
управљања летелицом се још више усложњава, стога се на почетку
пројектовања летелице спроводе правовремене анализе динамичких
карактеристика система управљања и провере у симулационим условима на
земљи (симулатори лета) и у лету на летелицама које су посебно опремљене за
овакве намене.
У складу са већ реченим, у дисертацији, дата је анализа промена
маневарских особина авиона при отклону вектора потиска мотора, као и приказ
могућности побољшања вероватноће уништења земаљског циља нападом из
обрушавања после борбеног заокрета. При том се кретање летелице посматрало
у контексту остварених транслаторних убрзања у уздужном и нормалном
правцу. Дата анализа побољшања перформанси лета борбеног авиона односи се
на терминалну фазу напада на земаљске циљеве, односно етапу обрушавања,
на којој се остварује довођење авиона у почетне потребне услове за
остваривање дејства. Анализа побољшања перформанси урађена је за две
конфигурације авиона са вертикалним полетањем и слетањем и то:
конфигурација са мешовитом погонском групом састављеном од узгонских и
маршевских мотора и конфигурација са једним или два векторисана узгонско-
потисна мотора. Такође, приказани су резултати симулације перформанси
авиона са векторисаним потиском као и напредни модови управљања летом
летелице са предлозима мера и поступака за сваку конкретну ситуацију/мод
лета...
Abstract (en)
Simulation model of the aircraft conduct in transient flying regimes is shown
in this dissertation. A complete motion model of the aircraft as a six degree of
freedom rigid body is applied in the simulation model. Application of complete
aircraft motion model is important for the aircraft flight dynamics computation and
getting the evaluation of its complete manoeuvrability as well. Also, the application
of a complete aircraft motion model provides determination of aerodynamic and
inertial forces which affect the aircraft, as well as the moments which appear at the
aircraft structure parts during the specific flight regimes or during manoeuvring and
can be used in aircraft structure (frame) design.
Aircraft control is a complex process and posts many demands in front of a
pilot concerning complexity of the task being done or which should be done by
applying the simplest technique of piloting, as well as control algorithms easy to be
applied on the aircraft, with the goal of achieving reliable control system. Due to
these demands which are often opposite, the issue of aircraft control is getting more
complex, and that’s why at the beginning of the aircraft designing process we
conduct forehand analyses of control system dynamic characteristics and tests in
simulated conditions on the ground (flight simulators) and in the flight on the aircraft
specially equipped for these purposes.
According to the mentioned above, in this dissertation, the analysis of aircraft
maneuvering characteristics transitions during the engine thrust vector deflection is
specified, as well as the preview of the opportunities for improving probability of the
destruction of a ground target in the course of diving after combat turn. In this, the
aircraft motion has been considered in the context of performed translatory
accelerations in longitudinal and perpendicular direction. The given analyses on the
improvement of the combat aircraft flight performances refers to the terminal phase
of the attack on the ground targets, that is, a diving phase, in which the aircraft is
placed in the initial necessary conditions for the action accomplishment. The
analyses of the performances improvement has been carried out for two types of
VTOL aircraft configurations, namely: the configuration with mixed power group,
consisting of lift and march engines and the configuration with single or twin thrustlifted
engines. Also, the simulation results of vector thrust aircraft performances are
shown, as well as the advanced flight aircraft control modes with proposals of the
measures and procedures for each specific situation/flight mode...
Authors Key words
маневарске карактеристике, отклон вектора потиска мотора,
маневар напада, земаљски циљ, мод лета, симулациони модел кретања авиона,
гранични слој, наоружање
Authors Key words
manoeuvre properties, engine thrust vector deflection, attack
manoeuvre, ground target, flight mode, simulation mode of aircraft motion, boundary
layer, weaponry
Classification
623
Type
monograph
text - theses
Text
Abstract (sr)
У овој дисертацији приказан је симулациони модел понашања летелице
у прелазним режимима лета, односно модел разматраног система. У
симулационом моделу примењен је комплетан модел кретања авиона као
крутог тела са шест степени слободе. Примена комплетног модела кретања
авиона је важна за прорачун динамике лета летелице и добијања оцене о њеним
укупним маневарским карактеристикама. Такође, примена комплетног модела
кретања авиона омогућава детерминисање аеродинамичких и инерционих сила
које делују на летелицу, као и момената који се јављају на деловима структуре
летелице у одређеним режимима лета или при маневрисању и могу се
користити при пројектовању структуре летелице.
Управљање летелицом је сложен процес и пред пилота поставља бројне
захтеве по питању комплексности задатака који се извршавају или које треба да
изврши применом што једноставније технике пилотирања као и управљачких
алгоритама који су лако применљиви на летелици, с тим да се добије поуздан
систем управљања. Због оваквих захтева који су често опречни, проблематика
управљања летелицом се још више усложњава, стога се на почетку
пројектовања летелице спроводе правовремене анализе динамичких
карактеристика система управљања и провере у симулационим условима на
земљи (симулатори лета) и у лету на летелицама које су посебно опремљене за
овакве намене.
У складу са већ реченим, у дисертацији, дата је анализа промена
маневарских особина авиона при отклону вектора потиска мотора, као и приказ
могућности побољшања вероватноће уништења земаљског циља нападом из
обрушавања после борбеног заокрета. При том се кретање летелице посматрало
у контексту остварених транслаторних убрзања у уздужном и нормалном
правцу. Дата анализа побољшања перформанси лета борбеног авиона односи се
на терминалну фазу напада на земаљске циљеве, односно етапу обрушавања,
на којој се остварује довођење авиона у почетне потребне услове за
остваривање дејства. Анализа побољшања перформанси урађена је за две
конфигурације авиона са вертикалним полетањем и слетањем и то:
конфигурација са мешовитом погонском групом састављеном од узгонских и
маршевских мотора и конфигурација са једним или два векторисана узгонско-
потисна мотора. Такође, приказани су резултати симулације перформанси
авиона са векторисаним потиском као и напредни модови управљања летом
летелице са предлозима мера и поступака за сваку конкретну ситуацију/мод
лета...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.