Title
Први српски устанак у уметности и визуелној култури Кнежевине/Краљевине Србије (1842-1918)
Creator
Marković, Anita, 1976-
CONOR:
5762407
Copyright date
2022
Object Links
Select license
Bez licence - direktna primena zakona
License description
Ako ne izaberete neku od licenci, vaše zaštićeno delo može biti korišćeno samo u okviru opštih ograničenja autorskih prava. Na taj način ne dozvoljavate komercijalno ni nekomercijalno korišćenje, naročito reprodukciju, distribuciju, emitovanje, dostupnost i obradu dela. Izbor Creative Commons (CC) licence promoviše diseminaciju vašeg dela. Za više informacija: http://creativecommons.org.rs/licence
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 06.04.2022.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
ǂThe ǂFirst Serbian Uprising in art and visual culture of the Principality/Kingdom of Serbia (1842-1918)
Publisher
[А. В. Марковић]
Format
580 стр.
description
Историја уметности - Историја уметности и визуелна култура новог века / Art history - Art history and visual culture of the new century
Abstract (sr)
Предмет докторске дисертације „Први српски устанак у уметности и
визуелној култури Кнежевине/Краљевине Србије (1842-1918)“ представља
истраживање механизама и процеса увођења и уобличавања теме Првог српског
устанка у уметности и визуелној култури, у периоду од 1842. до 1918. године, на
територији Кнежевине, а потом и Краљевине Србије.
Наведени временски оквир обележили су важни политички догађаји, смене династија
1858. и 1903. године, стицање независности 1878. године, проглашење Краљевине
Србије 1882. године, балкански ратови 1912-1913. године и Први светски рат 1914-
1918. године.
Како би се представила једна целовита студија у раду је примењено више
методолошких приступа заснованих на искуству савремене историје уметности као и
различитих хуманистичких дисциплина.
Истраживање је базирано на проучавању дела ликовних уметности и визуелне културе
у контексту државно-политичких и друштвених прилика, праћених сменама династија
Карађорђевић и Обреновић и њиховог рефлектовања на визуелизацију тематике Првог
српског устанка. Посебна пажња била је усмерена на сагледавање појава и феномена
који су утицали на њихово креирање, форму и начине инкорпорирања у јавне,
резиденцијалне и приватне просторе у циљу стварања једне целовитије слике о
тематици Устанка, њеном карактеру и функцији у оквирима визуелне културе.
Први српски устанак (1804-1813) као период почетка Српске револуције, из које је као
највећа тековина настала нововековна српска држава, представља велику и значајну
тему у српској уметности и визуелној култури Кнежевине/Краљевине Србије (1842-
1918). Креирању и утемељењу његове слике у култури сећања, током XIX века и првих
деценија XX века допринеле су државно-политичке прилике у Кнежевини, а потом од
1882. године и Краљевини Србији, у којима су прошлост и тековине прошлости
служиле као снажан ослонац у изградњи државног и династичког идентитета.
Управо државно-политичке и династичке прилике у Србији почев од Карађорђевог
напуштања земље са сломом Устанка 1813. године, а нарочито после његове трагичне
смрти у Радовањском лугу 1817. године, утицале су на потискивање из јавне
комуникације Првог српског устанка, односно личности и догађаја који су га
обележили...
Abstract (en)
The subject of the doctoral dissertation „The First Serbian Uprising in art and
visual culture of the Principality/Kingdom of Serbia (1842-1918)” is a study of the
mechanisms and processes of introducing and shaping the theme of the First Serbian Uprising
in art and visual culture, in the period from 1842 to 1918, on the territory of the Principality,
and later the Kingdom of Serbia. The mentioned time frame was marked by important
political events, the shift of dynasties in 1858 and 1903, the acquisition of independence in
1878, the proclamation of the Kingdom of Serbia in 1882, the Balkan Wars of 1912-1913 and
the First World War in the period 1914-1918.
In order to present a comprehensive study, several methodological approaches, based on the
experience of contemporary art history as well as various humanistic disciplines, have been
applied in work.
The research is based on the study of works of fine arts and visual culture in the context of
state-political and social circumstances, followed by the shifts of the Karadjordjević and
Obrenović dynasties and their reflection on the visualization of the First Serbian Uprising.
Special attention was paid to the perception of occurrences and phenomena that influenced
the creation of such works, form and ways of their incorporation into public, residential and
private spaces, in order to create a more complete picture of the topic of Uprising, its
character and function within the frame of visual culture.
The First Serbian Uprising (1804-1813) as the period of the beginning of the Serbian
revolution, from which the modern Serbian state emerged as the greatest heritage, represents
a great and important topic in Serbian art and visual culture of the Principality/Kingdom of
Serbia (1842-1918). The creation and foundation of its image in the cultural memory, during
the XIX century and the first decades of the XX century, contributed to the state-political
situation in the Principality, and later from 1882 in the Kingdom of Serbia, in which the past
and the legacy of the past served as a strong support in building the state and dynastic
identity.
It was precisely the state-political and dynastic circumstances in Serbia, beginning with
Karadjordje's departure from the country with the collapse of the Uprising in 1813, and
especially after his tragic death in Radovanjski Lug in 1817, that influenced the suppression
of the First Serbian Uprising from public communication, i.e., the personalities and events
that marked it...
Authors Key words
Први српски устанак, вожд Карађорђе, јунаци Првог српског устанка,
династија Карађорђевић, династија Обреновић, национална уметност, визуелна
култура, култура сећања
Authors Key words
The First Serbian Uprising, leader Karadjordje, heroes of the First Serbian
Uprising, Karadjordjević dynasty, Obrenović dynasty, national art, visual culture, cultural
memory
Classification
7.044(497.11)"1842/1918":94(497.11)"1804/1813"(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Предмет докторске дисертације „Први српски устанак у уметности и
визуелној култури Кнежевине/Краљевине Србије (1842-1918)“ представља
истраживање механизама и процеса увођења и уобличавања теме Првог српског
устанка у уметности и визуелној култури, у периоду од 1842. до 1918. године, на
територији Кнежевине, а потом и Краљевине Србије.
Наведени временски оквир обележили су важни политички догађаји, смене династија
1858. и 1903. године, стицање независности 1878. године, проглашење Краљевине
Србије 1882. године, балкански ратови 1912-1913. године и Први светски рат 1914-
1918. године.
Како би се представила једна целовита студија у раду је примењено више
методолошких приступа заснованих на искуству савремене историје уметности као и
различитих хуманистичких дисциплина.
Истраживање је базирано на проучавању дела ликовних уметности и визуелне културе
у контексту државно-политичких и друштвених прилика, праћених сменама династија
Карађорђевић и Обреновић и њиховог рефлектовања на визуелизацију тематике Првог
српског устанка. Посебна пажња била је усмерена на сагледавање појава и феномена
који су утицали на њихово креирање, форму и начине инкорпорирања у јавне,
резиденцијалне и приватне просторе у циљу стварања једне целовитије слике о
тематици Устанка, њеном карактеру и функцији у оквирима визуелне културе.
Први српски устанак (1804-1813) као период почетка Српске револуције, из које је као
највећа тековина настала нововековна српска држава, представља велику и значајну
тему у српској уметности и визуелној култури Кнежевине/Краљевине Србије (1842-
1918). Креирању и утемељењу његове слике у култури сећања, током XIX века и првих
деценија XX века допринеле су државно-политичке прилике у Кнежевини, а потом од
1882. године и Краљевини Србији, у којима су прошлост и тековине прошлости
служиле као снажан ослонац у изградњи државног и династичког идентитета.
Управо државно-политичке и династичке прилике у Србији почев од Карађорђевог
напуштања земље са сломом Устанка 1813. године, а нарочито после његове трагичне
смрти у Радовањском лугу 1817. године, утицале су на потискивање из јавне
комуникације Првог српског устанка, односно личности и догађаја који су га
обележили...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.