Title
Енглески језик струке у средњим школама техничког усмерења на Косову и Метохији: Анализа потреба ученика
Creator
Рајовић, Д. Јелена
Copyright date
2021
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Theses Type
Докторска дисертација
Other responsibilities
mentor
Спасић, Драгана
University
Univerzitet u Prištini
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
English specific purposes in secondary vocational schools of technical orientation in Kosovo and Metohija: Students`needs analysis
Publisher
[Ј.Д. Рајовић]
Format
PDF/ A (281 listova)
Abstract (sr)
Циљ ове дисертације је да истражи и утврди потребе ученика средњих
стручних школа техничког усмерења на Косову и Метохији у погледу енглеског
језика струке, као и да утврди да ли су потребе ученика узете у обзир приликом
креирања наставног плана и програма и при избору наставног материјала. Како
процес анализе потреба у оквиру језика струке подразумева неколико фактора,
анализа је извршена применом методе триангулације – укључење више извора
информација ради добијања јасније слике о предмету истраживања. Истраживањем
су обухваћени ученици и наставници средњих стручних школа техничког
усмерења; анализирана су нормативна акта која регулишу наставу енглеског језика
у средњим стручним школама, као и наставни материјал који се користи у настави.
Наставни материја је анализиран применом Контролне листе као и одговарајућег
ИТ алата.
За потребе дисертације спроведено је пилот истраживање, као потврда
иницијалне идеје саме дисертације. У раду је примењен принцип мешовитих
метода, који обухвата примену квантитативних и квалитативних метода анализа
резултата, као и статистичку и дескриптивну анализу. Модел анализе потреба који
је примењен у овом истраживању заснован је на моделу под називом Савремени
модел анализе потреба који су постулирали Дадли Еванс и Сејнт Џон (DudleyEvans, T. & Saint John, M. J, 1998:125). За инструменте истраживања коришћени су
упитници, један за ученике и један за наставнике. Упитници су посебно креирани
за потребе дисертације, укључујући и елементе који су се нашли као препорука
лингвиста који се баве овим питањем (Nation, & Macalister, 2010; Basturkmen, 2010;
Brown, 2016).
Истраживање је спроведено у три фазе. У првој фази анализирани су
упитници за ученике и наставнике. У другој фази, на основу добијених информација, сачињена је Контролна листа на основу које су анализирани
уџбеници који се користе у настави и примењен KH Coder Version 3 компјутерски
програм помоћу којег су анализирани садржаји уџбеника. Трећа фаза односила се
на анализу нормативних аката.
Резултати истраживања показали су да наставни план и програм енглеског
језика није у складу са потребама ученика и да је заступљеност језика струке
недовољна да би се уопште говорило о концепту енглеског језика струке у средњим
стручним школама техничког усмерења. Такође, наставни материјал, односно
уџбеници нису у складу са потребама ученика нити концептом језика струке.
Сумирани резултати указују да настава базирана на анализи потреба ученика
доприноси унапређењу наставе језика струке али и подизању свести ученика о
важности језика за будуће занимање. Ово је још једна потврда тезе о неопходности
извршења анализе потреба на секундарном нивоу образовања, као корака који
претходи изради ефикаснијег плана наставе енглеског језика струке у средњим
стручним школама техничког усмерења.
Abstract (en)
The aim of this dissertation is to investigate and define the English for Specific
Purpose needs of secondary technical school students in Kosovo and Metohija, as well as
to determine whether the student’s needs were taken into account during the creation of
curriculum and teaching material. Since the process of needs analysis within the concept
of English for Specific Purposes covers numerous factors, the analysis is conducted using
the triangulation research method. The method includes several sources of information to
obtain broader overview of the subject of research. The research included students and
teachers of secondary vocational schools of technical orientation; normative acts that
regulate the teaching of English in secondary vocational schools are analysed, as well as
the teaching material. The teaching material was analysed using the Checklist and the
appropriate IT tools.
A pilot study was conducted to validate the initial idea of the dissertation. The
principle of mixed methods is applied in the research, which includes the application of
quantitative and qualitative methods of analysis of the results, as well as statistical and
descriptive analysis. The needs analysis model applied in this research is based on a
model called the Modern Needs Analysis Model proposed by Dudley Evans and St. John
(Dudley-Evans, T. & Saint John, M. J, 1998: 125). Questionnaires are used as research
instruments, one for students and one for teachers. Questionnaires are specifically created
for the purposes of the dissertation, including elements found to be recommended by
linguists dealing with this issue (Nation, & Macalister, 2010; Basturkmen, 2010).
The research is conducted in three phases. In the first phase, questionnaires for
students and teachers are analysed. In the second phase, based on the obtained
information, a checklist for the analysis of textbooks is made and the content of the textbooks is analysed applying KH Coder Version 3 programme. The third phase referred
to the analysis of normative acts.
The results of the research revealed that the curriculum of the English language is
not in line with the needs of students and that the representation of the language for
specific purpose is insufficient for the scope of the concept of the English for Specific
Purposes in secondary vocational schools. In addition, teaching materials, i.e. textbooks
are not in line with the needs of students nor with the concept of English for Specific
Purposes. The summarized results indicate that teaching based on the analysis of students'
needs contributes to the improvement of language teaching, but also to raising students'
awareness on the importance of language for future occupation. This is another
confirmation of the thesis on the necessity of performing a needs analysis at the secondary
level of education, as a step that precedes the development of a more efficient English
language curriculum for secondary vocational schools of technical orientation.
Authors Key words
енглески језик струке, анализа потреба, план и програм,
уџбеници, средње стручне школе, техничко усмерење, ученици, наставници,
Косово и Метохија.
Authors Key words
English for Specific purposes; Needs Analysis; Curriculum;
Textbooks; Secondary Vocational Schools; Technical Orientation; Students; Teachers;
Kosovo and Metohija
Type
Текст
Abstract (sr)
Циљ ове дисертације је да истражи и утврди потребе ученика средњих
стручних школа техничког усмерења на Косову и Метохији у погледу енглеског
језика струке, као и да утврди да ли су потребе ученика узете у обзир приликом
креирања наставног плана и програма и при избору наставног материјала. Како
процес анализе потреба у оквиру језика струке подразумева неколико фактора,
анализа је извршена применом методе триангулације – укључење више извора
информација ради добијања јасније слике о предмету истраживања. Истраживањем
су обухваћени ученици и наставници средњих стручних школа техничког
усмерења; анализирана су нормативна акта која регулишу наставу енглеског језика
у средњим стручним школама, као и наставни материјал који се користи у настави.
Наставни материја је анализиран применом Контролне листе као и одговарајућег
ИТ алата.
За потребе дисертације спроведено је пилот истраживање, као потврда
иницијалне идеје саме дисертације. У раду је примењен принцип мешовитих
метода, који обухвата примену квантитативних и квалитативних метода анализа
резултата, као и статистичку и дескриптивну анализу. Модел анализе потреба који
је примењен у овом истраживању заснован је на моделу под називом Савремени
модел анализе потреба који су постулирали Дадли Еванс и Сејнт Џон (DudleyEvans, T. & Saint John, M. J, 1998:125). За инструменте истраживања коришћени су
упитници, један за ученике и један за наставнике. Упитници су посебно креирани
за потребе дисертације, укључујући и елементе који су се нашли као препорука
лингвиста који се баве овим питањем (Nation, & Macalister, 2010; Basturkmen, 2010;
Brown, 2016).
Истраживање је спроведено у три фазе. У првој фази анализирани су
упитници за ученике и наставнике. У другој фази, на основу добијених информација, сачињена је Контролна листа на основу које су анализирани
уџбеници који се користе у настави и примењен KH Coder Version 3 компјутерски
програм помоћу којег су анализирани садржаји уџбеника. Трећа фаза односила се
на анализу нормативних аката.
Резултати истраживања показали су да наставни план и програм енглеског
језика није у складу са потребама ученика и да је заступљеност језика струке
недовољна да би се уопште говорило о концепту енглеског језика струке у средњим
стручним школама техничког усмерења. Такође, наставни материјал, односно
уџбеници нису у складу са потребама ученика нити концептом језика струке.
Сумирани резултати указују да настава базирана на анализи потреба ученика
доприноси унапређењу наставе језика струке али и подизању свести ученика о
важности језика за будуће занимање. Ово је још једна потврда тезе о неопходности
извршења анализе потреба на секундарном нивоу образовања, као корака који
претходи изради ефикаснијег плана наставе енглеског језика струке у средњим
стручним школама техничког усмерења.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.