Title
Kreiranje vrednosti kroz proces restrukturiranja i privatizacije : teorijske koncepcije i iskustva Srbije
Creator
Mali, Siniša
Copyright date
2013
Object Links
Select license
Autorstvo 3.0 Srbija (CC BY 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence, čak i u komercijalne svrhe. Ovo je najslobodnija od svih licenci. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 12.06.2013.
Other responsibilities
mentor
Jaško, Ondrej, 1965-
član komisije
Barjaktarović Rakočević, Slađana, 1969-
član komisije
Đuričin, Dragan
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet organizacionih nauka
Publisher
Beograd : [S. Mali]
Format
PDF/A (243 listova)
description
Tehničke nauke / Organizacione nauke
Technical sciences / Organizational sciences
Abstract (sr)
Proces privatizacije društvene i državne svojine se nametnuo kao preduslov uspešnog
završetka procesa tranzicije u zemljama Istočne i Centralne Evrope, uključujući i
Srbiju. Iskustva u restrukturiranju preduzeća u tranziciji otkrila su da postoji potreba za
restrukturiranjem preduzeća kako pre, tako i posle privatizacije. Aktivnosti restrukturiranja
su mnogobrojne a cilj ovog procesa je da preduzeće unapredi svoje poslovanje, poboljša
efikasnost poslovanja i kreira vrednost za svoje vlasnike.
Predmet analize ovog rada je metodologija restrukturiranja koja se zasniva na upravljanju
osnovnim faktorima vrednosti. U radu se analizira pojam vrednosti, metodologija njenog
izračunavanja kao i modeli kreiranja vrednosti. Cilj analize je da se u upravljanju
preduzećem primeni takav koncept poslovanja, investiranja i finansiranja koji će biti
u funkciji restrukturiranja preduzeća, a u cilju kreiranja dodatne vrednosti za vlasnike
kapitala. Pri tome, pojam stvaranja vrednosti odnosi se na poboljšanje stope prinosa
na investirani kapital kombinacijom povećanja novčanih priliva i smanjenja rizika
poslovanja.
Uspešno restrukturiranje podrazumeva aktivnosti u procesu poslovanja, finansiranja
i investiranja. Pri tome, uspešnost procesa restrukturiranja se meri visinom kreirane
vrednosti kapitala, odnosno razlikom u vrednosti kapitala pre i nakon restrukturiranja.
Vrednost kapitala u ovom slučaju je jednaka diskontovanoj vrednosti očekivanih budućih
slobodnih novčanih tokova. Kako visina ostvarene vrednosti direktno zavisi od vrednosti
novčanih tokova i cene kapitala, u cilju kreiranja vrednosti jedne kompanije neophodno
je definisati i sprovesti strategije koje su usmerene na povećanje neto novčanog toka kroz
kombinaciju povećanja prihoda, smanjenja troškova i poboljšanja u koeficijentu obrta
ukupne aktive s jedne, i smanjenja rizika poslovanja i cene kapitala, s druge strane.
Definisanje odgovarajućeg modela prodaje kapitala na tržištu doprinosi valorizaciji
aktivnosti restrukturiranja u smislu da izbor odgovarajućeg modela utiče na nivo ostvarene
cene za kapital prilikom njegove prodaje zainteresovanim finansijskim ili strateškim
investitorima. Upravo zbog toga, predmet istraživanja ovog rada je i model prodaje
kapitala putem javnih tendera i javnih aukcija kako bi se, kroz njihovu analizu, utvrdilo
da li su oni odgovarajući metodi prodaje kapitala društvenih preduzeća koja prolaze kroz
proces privatizacije.
Abstract (en)
Privatization of state and socially owned enterprises is a prerequisite for a successful
completion of the transition process in Central and Eastern Europe, including Serbia.
The experience shows that there is a need for the restructuring of these enterprises prior
to their privatization. In that respect, there are various restructuring activities and their
objective is make companies improve their performance, efficiency and create value for
their shareholders.
Subject of this disertation is the restructuring methodology which is based on key value
drivers. Definition of value, measuring value creation and value creation models are also
presented. The objective is make the management understand how to create value through
restructuring activities and decisions regarding operations, financing and investments. In
that respect, in order to create value, management needs to pursue strategies that raise the
return on invested capital, reduce the risk, or are a combination of the two.
The success of the restructuring effort is measured by the level of created value, i.e.
the difference between the value of equity before and after the restructuring activities.
The value of equity of a company equals the present value of its discounted future cash
flows and depends on both the value of future cash flows and the weighted average
cost of capital. In that respect, in order to increase the equity value, it is necessary to
increase cash flows – through the increase in revenues, decrease in costs and increase
in the asset turnover as well as to decrease the risk of doing business and, consequently,
the cost of capital.
Definition of the appropriate method of sale of equity contributes to the realized price of
equity of the companies that are subject to the restructuring activities when their equity
is offered for sale to strategic and financial investors. In that respect, one of the topics
in this paper relates to the analysis of public tenders and public auctions as method of
sale of equity of socially and state owned enterprises which are in the process of being
restructured and privatized.
Through the reseach findings and analyses presented, this disertation confirms a
hypothesis that restructuring of the companies is the process through which their value
can be increased and they can prepare for the sale to potential investors. Based on the
presented restructuring methodology, this disertation also confirms that it is feasible to
construct a restructuing model that is based on key value drivers and can be implemented
in any company.
Authors Key words
Restrukturiranje, stvaranje vrednosti, faktori vrednosti, procena vrednosti kapitala, privatizacija, tenderi, aukcije
Authors Key words
Restructuring, value creation, value drivers, business valuation,
privatization, enders, auctions
Type
Tekst
Abstract (sr)
Proces privatizacije društvene i državne svojine se nametnuo kao preduslov uspešnog
završetka procesa tranzicije u zemljama Istočne i Centralne Evrope, uključujući i
Srbiju. Iskustva u restrukturiranju preduzeća u tranziciji otkrila su da postoji potreba za
restrukturiranjem preduzeća kako pre, tako i posle privatizacije. Aktivnosti restrukturiranja
su mnogobrojne a cilj ovog procesa je da preduzeće unapredi svoje poslovanje, poboljša
efikasnost poslovanja i kreira vrednost za svoje vlasnike.
Predmet analize ovog rada je metodologija restrukturiranja koja se zasniva na upravljanju
osnovnim faktorima vrednosti. U radu se analizira pojam vrednosti, metodologija njenog
izračunavanja kao i modeli kreiranja vrednosti. Cilj analize je da se u upravljanju
preduzećem primeni takav koncept poslovanja, investiranja i finansiranja koji će biti
u funkciji restrukturiranja preduzeća, a u cilju kreiranja dodatne vrednosti za vlasnike
kapitala. Pri tome, pojam stvaranja vrednosti odnosi se na poboljšanje stope prinosa
na investirani kapital kombinacijom povećanja novčanih priliva i smanjenja rizika
poslovanja.
Uspešno restrukturiranje podrazumeva aktivnosti u procesu poslovanja, finansiranja
i investiranja. Pri tome, uspešnost procesa restrukturiranja se meri visinom kreirane
vrednosti kapitala, odnosno razlikom u vrednosti kapitala pre i nakon restrukturiranja.
Vrednost kapitala u ovom slučaju je jednaka diskontovanoj vrednosti očekivanih budućih
slobodnih novčanih tokova. Kako visina ostvarene vrednosti direktno zavisi od vrednosti
novčanih tokova i cene kapitala, u cilju kreiranja vrednosti jedne kompanije neophodno
je definisati i sprovesti strategije koje su usmerene na povećanje neto novčanog toka kroz
kombinaciju povećanja prihoda, smanjenja troškova i poboljšanja u koeficijentu obrta
ukupne aktive s jedne, i smanjenja rizika poslovanja i cene kapitala, s druge strane.
Definisanje odgovarajućeg modela prodaje kapitala na tržištu doprinosi valorizaciji
aktivnosti restrukturiranja u smislu da izbor odgovarajućeg modela utiče na nivo ostvarene
cene za kapital prilikom njegove prodaje zainteresovanim finansijskim ili strateškim
investitorima. Upravo zbog toga, predmet istraživanja ovog rada je i model prodaje
kapitala putem javnih tendera i javnih aukcija kako bi se, kroz njihovu analizu, utvrdilo
da li su oni odgovarajući metodi prodaje kapitala društvenih preduzeća koja prolaze kroz
proces privatizacije.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.