Title
Академски и социјални исходи инклузивног образовања код ученика типичног развоја
Creator
Bakoč, Andrijana, 1988-
CONOR:
17199719
Copyright date
2022
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 23.04.2023.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Alternative title
Academic and social outcomes of inclusive education in students with typical development
Publisher
[А. Бакоч]
Format
249 листова
description
Специјална едукација и рехабилитација - Олигофренологија / Special Education and Rehabilitation - Oligofrenology
Abstract (sr)
Циљ овог рада био је да утврди академске и социјалне исходе инклузивног образовања ученика типичног развоја на простору Републике Српске, као и да утврди однос тих исхода с карактеристикама школе, наставника, али и директора и педагошко-психолошке службе.
Узорком истраживања обухваћен је 331 ученик, од трећег до петог разреда из 18 одјељења у оквиру редовних основних школа. Узорак је подијељен на два подузорка ‒ испитанике који похађају одјељења у којима има ученика с интелектуалном ометеношћу и испитанике који похађају одјељења у којима нема ученика с ометеношћу.
За процјену зависних варијабли кориштени су сљедећи инструменти: Пибоди тест индивидуалних постигнућа, Чедок Мекмастер скалa за процјену ставова према дјеци с хендикепом, Скала за процјену контакта с особама с ометеношћу, Скала социјалног понашања у школи, Скала за процјену ставова вршњака према особама с ометеношћу, Упутник о булингу код ученика и Инвентар мога одјељења. Независне варијабле процјењиване су: Скалом за процјену процеса инклузије, скалом Моје мишљење о инклузији, Скалом ставова према особама с ометеношћу, Бендеровим упитником структуре разреда и скалом Ефикасности наставника за инклузивну праксу.
Резултати су показали да нема значајне разлике у академским постигнућима ученика типичног развоја који похађају инклузивна или неинклузивна одјељења. Насупрот томе, ученици инклузивних одјељења имају позитивније ставове према укључивању вршњака с ометеношћу у редован васпитно-образовни систем и значајно чешће контакте с том популацијом.
У инклузивним одјељењима, ставови наставника према особама с ометеношћу и инклузивном образовању, самоефикасност наставника за извођење наставе, као и стратегије које примјењују у настави повезани су с разликама у академским и социјалним исходима ученика. Поред тога, инклузивност школе у погледу наставе има значајан ефекат на постигнућа из математике, ставове према инклузивном образовању, преузимање улоге браниоца, али и испољавање проблема у понашању. Исто тако, инклузивна организација школе предиктор је постигнућа из математике, социјалних вјештина, али и ставова према вршњацима с ометеношћу. Такође, на неке од испитаних исхода, ставови директора и педагошко-психолошке службе имали су значајан ефекат.
Можемо закључити да испитиване варијабле, које дjелују на нивоу школе и одјељења, имају ефекта на академске и социјалне исходе ученика, без обзира на то да ли у њиховим одјељењима има ученика с интелектуалном ометеношћу, што свједочи да инклузивно образовање, као приступ развоју школе и настави, дјелује на
Abstract (en)
The aim of this paper was to determine the academic and social outcomes of inclusive education of students with typical development in the territory of the Republic of Srpska, as well as to determine the relationship of these outcomes with the characteristics of a school, teachers, but also the school principals and the pedagogical-psychological service.
The research sample included 331 students, from 3rd to 5th grade, from 18 classes within regular elementary schools. The sample was divided into two subsamples ‒ respondents who attend classes in which there are students with intellectual disabilities, and respondents who attend classes in which there are not any students with disabilities.
The following instruments were used to assess the independent variables: Peabody Individual Achievement Test ‒ revised, Chedoke-McMaster Attitudes Towards Children with Handicaps scale, The Contact with Disabled Persons Scale, School Social Behavior Scale, Second Edition, Peer Attitudes Toward the Handicapped Scale, Bullying Participant Behaviors Questionnaire and My class inventory. Independent variables were evaluated: Scala di Valutazione dei Processi Inclusivi, My Thinking About Inclusion Scale, Тhe Scale of Attitudes Toward Disabled Persons, Bender Classroom Structure Questionnaire and Teacher Efficacy for Inclusive Practices).
The results showed that there is no significant difference in the academic achievements of students with typical development who attend inclusive or non-inclusive classes. In contrast, students in inclusive classes have more positive attitudes towards the inclusion of peers with disabilities in the regular educational system and significantly more frequent contacts with this population.
In inclusive classes, teachers' attitudes towards people with disabilities and inclusive education, teachers' self-efficacy for teaching, as well as the strategies they use in teaching are related to differences in the academic and social outcomes of students. In addition, the inclusiveness of the school in terms of teaching has a significant effect on mathematics achievements and attitudes towards inclusive education, assuming the role of a defender, but also the manifestation of behavioral problems. In the same way, the inclusive organization of the school is a predictor of achievements in mathematics and social skills, but also attitudes towards peers with disabilities. Furthermore, the attitudes of principals and the pedagogical-psychological service had a significant effect on some of the examined outcomes.
We can conclude that the studied variables which operate at the school and class level have an effect on the academic and social outcomes of students, regardless of whether there are students with intellectual disabilities in their classes, which proves that inclusive education, as an approach to school development and teaching, works on the educational outcomes of all students, which is in line with the philosophy of this approach to education.
Keywords: inclusive education, students with typical development, academic outcomes, social outcomes, inclusive classes, non-inclusive classes, teachers, school
Authors Key words
инклузивно образовање, ученици типичног развоја, академски исходи, социјални исходи, инклузивна одјељења, неинклузивна одјељења, наставници, школа
Authors Key words
inclusive education, students with typical development, academic outcomes, social outcomes, inclusive classes, non-inclusive classes, teachers, school
Classification
376:378.22(497.11)(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Циљ овог рада био је да утврди академске и социјалне исходе инклузивног образовања ученика типичног развоја на простору Републике Српске, као и да утврди однос тих исхода с карактеристикама школе, наставника, али и директора и педагошко-психолошке службе.
Узорком истраживања обухваћен је 331 ученик, од трећег до петог разреда из 18 одјељења у оквиру редовних основних школа. Узорак је подијељен на два подузорка ‒ испитанике који похађају одјељења у којима има ученика с интелектуалном ометеношћу и испитанике који похађају одјељења у којима нема ученика с ометеношћу.
За процјену зависних варијабли кориштени су сљедећи инструменти: Пибоди тест индивидуалних постигнућа, Чедок Мекмастер скалa за процјену ставова према дјеци с хендикепом, Скала за процјену контакта с особама с ометеношћу, Скала социјалног понашања у школи, Скала за процјену ставова вршњака према особама с ометеношћу, Упутник о булингу код ученика и Инвентар мога одјељења. Независне варијабле процјењиване су: Скалом за процјену процеса инклузије, скалом Моје мишљење о инклузији, Скалом ставова према особама с ометеношћу, Бендеровим упитником структуре разреда и скалом Ефикасности наставника за инклузивну праксу.
Резултати су показали да нема значајне разлике у академским постигнућима ученика типичног развоја који похађају инклузивна или неинклузивна одјељења. Насупрот томе, ученици инклузивних одјељења имају позитивније ставове према укључивању вршњака с ометеношћу у редован васпитно-образовни систем и значајно чешће контакте с том популацијом.
У инклузивним одјељењима, ставови наставника према особама с ометеношћу и инклузивном образовању, самоефикасност наставника за извођење наставе, као и стратегије које примјењују у настави повезани су с разликама у академским и социјалним исходима ученика. Поред тога, инклузивност школе у погледу наставе има значајан ефекат на постигнућа из математике, ставове према инклузивном образовању, преузимање улоге браниоца, али и испољавање проблема у понашању. Исто тако, инклузивна организација школе предиктор је постигнућа из математике, социјалних вјештина, али и ставова према вршњацима с ометеношћу. Такође, на неке од испитаних исхода, ставови директора и педагошко-психолошке службе имали су значајан ефекат.
Можемо закључити да испитиване варијабле, које дjелују на нивоу школе и одјељења, имају ефекта на академске и социјалне исходе ученика, без обзира на то да ли у њиховим одјељењима има ученика с интелектуалном ометеношћу, што свједочи да инклузивно образовање, као приступ развоју школе и настави, дјелује на
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.