Title
Улога Цариградске патријаршије у јурисдикционим питањима руске емиграције у првој половини ХХ века према руској богословској мисли: историјско- канонска анализа
Creator
Grujičić, Bojan, 1990-
CONOR:
102310409
Copyright date
2023
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 23.11.2023.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Pravoslavni bogoslovski fakultet
Alternative title
ǂThe ǂrole of the Patriarchate of Constantinople in the jurisdictional matters concerning the Russian emigration in the first half of 20th century in relation to the Russian theological thought: a historical-canonical analysis
Publisher
[Б. Ж. Грујичић]
Format
337 стр.
description
Teologija - Историја Цркве / Theology - Church history
Abstract (sr)
Рад има за циљ да кроз призму реалија конкретног историјског контекста са једне и
канонског предања Цркве са друге стране пружи анализу ставова руских богослова на тему
улоге Цариградске патријаршије у јурисдикционим питањима руске емиграције у првој
половини XX века.
Када су након октобарског преврата и трагичних дешавања која су уследила били
принуђени да напусте своју отаџбину избегли Руси су и у емиграцији доживели искуство
политичких, али, нажалост, и црквених подела. Најпре су се у стању узајамног раскола
нашла два најзначајнија црквена центра у руском расејању – Париз и Сремски Карловци –
а касније су се поменути центри (најпре Сремски Карловци, а потом и Париз) нашли у
расколу са црквеним центром у Москви. Немири у Руској Цркви ишли су на руку совјетима,
који су продубљивали постојеће поделе, али и иницирали настајање расколâ у самој Русији
кроз стварање тзв. „Живе Цркве“, која је, пак, била призната и од стране саме саме
Цариградске патријаршије. Под окриљем Цариграда се, након сукоба са Заграничним
синодом у Сремским Карловцима, а потом и са фактичким предстојатељем Цркве у Русији,
митрополитом Сергијем Страгородским (потоњим руским патријархом), 1931. године
нашао и руски јерарх из Париза, митрополит Евлогије Георгијевски, упркос чињеници да је
раније водио јурисдикционе спорове са Фанаром. Евлогијев поступак проузроковао је
поларизацију у руским богословским круговима (поједини истакнути руски богослови су и
пре Евлогијевог потчињавања Фанару већ спочитавали Цариградској патријаршији
„папизам“ због њених претензија на целокупну православну дијаспору) у погледу
компетенција Цариграда у јурисдикционим питањима руске емиграције. Богослови који су
били упућени на Загранични синод и Москву су поводом Евлогијевог случаја негирали била
каква посебна овлашћења Цариградске патријаршије, сматрајући да дато питање треба да
буде решено у „руским црквеним оквирима“. Оваквој замисли, међутим, нису погодовале
реалне историјско-политичке околности. Са друге стране, богослови сконцентрисани око
Православног Светосергијевског богословског института у Паризу су, инсистирајући на
територијалном принципу црквеног уређења, заступали став да руска дијаспора треба да се
потчини Фанару. Овакав став неки најзначајнији међу њима ће ревидирати коју деценију
касније када се буду нашли на челу борбе за стварање аутокефалне Православне Цркве у
Америци. Нема сумње да је на ставове богословâ сваке од горенаведених страна битно
утицала чињеница њихове јурисдикционе припадности, која је условила различите – по
правилу – дијаметрално супротне интерпретације једних те истих канона, који су били
актуализовани у спору.
Јурисдикционе поделе у руској емиграцији током периода на који се превасходно
фокусирамо у нашем раду, као и напети односи између Цариградске патријаршије и Руске
Православне Цркве оптерећивали су међуправославне односе у целини, а спорови по
питању суштине и конкретних начина реализације првенства у Цркви из датог периода
рефлектовали су се на све потоње конфликте између Фанара и Москве и нису добили епилог
све до данас. Илустративан пример овоме је трагична црквена ситуација изазвана актуалном
украјинском кризом.
Abstract (en)
This thesis aims to provide a thorough analysis of the stances of the Russian theologians
on the role of the Patriarchate of Constantinople in the jurisdictional matters of the Russian
emigration in the first half of the 20th century, through the prism of the realities of the historical
context on the one hand and the canonical Church Tradition on the other.
When, after the October revolution and the tragic events that followed, they were forced to
leave their fatherland, the Russians who fled experienced in emigration the same political and,
unfortunately, church divisions. First there was a schism between the two most significant centres
of the Russian diaspora – Paris and Sremski Karlovci – аnd later the two centres (first Sremski
Karlovci, then Paris) found themselves in severe dispute with the centre of the church in Moscow.
The unrest in Russian Church was favourable to the Soviets, who strived to deepen the existing
divisions, but they also initiated the divisions in Russia itself by the establishment of the so-called
“Living Church,ˮ which was recognized by the Patriarchate of Constantinople itself, though. After
the confrontation with the Synod of the Russian Orthodox Church Abroad in Sremski Karlovci,
and then also with the actual head of the Church in Russia, metropolitan Sergius Starogorodsky
(later on the Russian patriarch), in 1931 the Russian hierarch in Paris, metropolitan Eulogius
Georgiyevsky, came under the wing of Constantinople, in spite of the fact that he had had several
juridical disputes with Phanar earlier on. Eulogius’s actions caused a polarization in the Russian
theological circles (some prominent Russian theologians had even before Eulogius’s subordination
to Phanar blamed Constantinople patriarchate with “papismˮ because of their pretensions to the
whole of the orthodox diaspora) relating to the jurisdiction of Constantinople in the judicial matters
concerning the Russian emigration. The theologians who were connected with the Synod of the
Russian Church Abroad in Moscow, in Eulogius’s case were opposed to any kind of special
authority to the Patriarchate of Constantinople, believing that the matter at hand should be resolved
within “the frame of Russian church.ˮ However, the actual historical-political circumstances were
not favourable to this idea at all. On the other hand, theologians concentrated around St Sergius
Orthodox Theological Institute in Paris insisted on the territorial principle of the church system,
and thus advocated that Russian diaspora should be subordinated to Phanar. This stance would be
revised by some of the most prominent ones among them a few decades later, when after some
time they found themselves at the helm of the struggle to establish an autocephalous Orthodox
Church in America. There is no doubt that the stances of the theologians of each of the abovementioned
sides were strongly influenced by the fact of their juridical affiliation, which caused
various – with no exception – diametrically different interpretations of the same canons, and which
were brought to the front in the dispute.
Jurisdictional divisions among the Russian emigration during the period which we focus
on in this thesis, as well as the strained relations between the Patriarchate of Constantinople and
Russian Orthodox Church burdened the internal orthodox relations in general, while the
controversies related to the basis and the actual order of precedence in the Church of the period
reflected on all of the ensuing conflicts between Phanar and Moscow have not been resolved to
this very day. A case in point here is the tragic situation in the church caused by the current crisis
in Ukraine.
Authors Key words
Цариградска патријаршија, Московска патријаршија, Руска загранична
Црква, Евлогијев егзархат, руска емиграција, јурисдикциони спорови, дијаспора, право
апелације, руски богослови
Authors Key words
Constantinople patriarchate, Moscow patriarchate, Russian Orthodox Church Abroad,
Eulogius’s exarchate, Russian emigration, jurisdictional disputes, diaspora, right of appeal,
Russian theologians
Classification
27-1(=163.1):314.15:[271.21(560)"19"(043.3)
271.222(470)"19"(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Рад има за циљ да кроз призму реалија конкретног историјског контекста са једне и
канонског предања Цркве са друге стране пружи анализу ставова руских богослова на тему
улоге Цариградске патријаршије у јурисдикционим питањима руске емиграције у првој
половини XX века.
Када су након октобарског преврата и трагичних дешавања која су уследила били
принуђени да напусте своју отаџбину избегли Руси су и у емиграцији доживели искуство
политичких, али, нажалост, и црквених подела. Најпре су се у стању узајамног раскола
нашла два најзначајнија црквена центра у руском расејању – Париз и Сремски Карловци –
а касније су се поменути центри (најпре Сремски Карловци, а потом и Париз) нашли у
расколу са црквеним центром у Москви. Немири у Руској Цркви ишли су на руку совјетима,
који су продубљивали постојеће поделе, али и иницирали настајање расколâ у самој Русији
кроз стварање тзв. „Живе Цркве“, која је, пак, била призната и од стране саме саме
Цариградске патријаршије. Под окриљем Цариграда се, након сукоба са Заграничним
синодом у Сремским Карловцима, а потом и са фактичким предстојатељем Цркве у Русији,
митрополитом Сергијем Страгородским (потоњим руским патријархом), 1931. године
нашао и руски јерарх из Париза, митрополит Евлогије Георгијевски, упркос чињеници да је
раније водио јурисдикционе спорове са Фанаром. Евлогијев поступак проузроковао је
поларизацију у руским богословским круговима (поједини истакнути руски богослови су и
пре Евлогијевог потчињавања Фанару већ спочитавали Цариградској патријаршији
„папизам“ због њених претензија на целокупну православну дијаспору) у погледу
компетенција Цариграда у јурисдикционим питањима руске емиграције. Богослови који су
били упућени на Загранични синод и Москву су поводом Евлогијевог случаја негирали била
каква посебна овлашћења Цариградске патријаршије, сматрајући да дато питање треба да
буде решено у „руским црквеним оквирима“. Оваквој замисли, међутим, нису погодовале
реалне историјско-политичке околности. Са друге стране, богослови сконцентрисани око
Православног Светосергијевског богословског института у Паризу су, инсистирајући на
територијалном принципу црквеног уређења, заступали став да руска дијаспора треба да се
потчини Фанару. Овакав став неки најзначајнији међу њима ће ревидирати коју деценију
касније када се буду нашли на челу борбе за стварање аутокефалне Православне Цркве у
Америци. Нема сумње да је на ставове богословâ сваке од горенаведених страна битно
утицала чињеница њихове јурисдикционе припадности, која је условила различите – по
правилу – дијаметрално супротне интерпретације једних те истих канона, који су били
актуализовани у спору.
Јурисдикционе поделе у руској емиграцији током периода на који се превасходно
фокусирамо у нашем раду, као и напети односи између Цариградске патријаршије и Руске
Православне Цркве оптерећивали су међуправославне односе у целини, а спорови по
питању суштине и конкретних начина реализације првенства у Цркви из датог периода
рефлектовали су се на све потоње конфликте између Фанара и Москве и нису добили епилог
све до данас. Илустративан пример овоме је трагична црквена ситуација изазвана актуалном
украјинском кризом.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
