Title
Doprinos utopijskog pristupa razvoju kritičkog mišljenja u obrazovanju odraslih
Creator
Koruga, Nikola, 1985-
CONOR:
25176679
Copyright date
2024
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 02.04.2024.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
The utopian approach contribution to the development of critical thinking in adult education
Publisher
[N. Đ. Koruga]
Format
224 str.
description
Andragogija - Učenje odraslih / Andragogy - Adult Learning
Abstract (sr)
Utopijski pristup u obrazovanju odraslih u ovom istraživanju bio je utemeljen u
idejama utopijske pedagogije (Lewis 2010), kritičke pedagogije (Freire, 2018; Shor, 1977) i
kritičkog mišljenja kojim se teži razotkrivanje hegemonih pretpostavki (Brookfield, 2017). Prepost
test eksperimentalni istraživački dizajn sa eksperimentalnom i aktivnom kontrolnom
grupom primenjen je kako bismo bolje razumeli doprinos utopijskog pristupa razvijanju
kritičkog mišljenja kod odraslih. Obrazovna intervencija je trajala četiri nedelje.
Nivo kritičkog mišljenja je procenjivan pre (t1) i nakon (t2) intervencije Kornel testom
veština kritičkog mišljenja (verzija Z), skalom dispozicija kritičkog mišljenja (SENCTDS) i
procenom samoefikasnosti na testu i scenarijima za kvalitativnu proveru kritičkog mišljenja.
Ukupan uzorak je činila heterogena grupa odraslih osoba na osnovu koje su na ujednačen i
balansiran način učesnici svrstani u kontrolnu ili eksperimentalnu grupu. Za analizu podataka
korišćena je miks ANOVA procedura, kao i tematska analiza sadržaja. Rezultati kvantitativne
analize ukazuju da se grupe razlikuju u načinu na koji im se dispozicije kritičkog mišljenja
menjaju tokom vremena, tj. da je obrazovna intervencija imala značajan efekat na
eksperimentalnu grupu, a koji je očekivano izostao u odnosu na kontrolnu. Značajna razlika nije
identifikovana za rezultate između grupa nakon intervencije.
Kvalitativni podaci potvrđuju kvantitativne nalaze, s obzirom da su u intervjuima
eksperimentalne grupe u većoj meri identifikovane teme koje su se odnosile na unapređenje
dispozicija kritičkog mišljenja. Integracija kvantitativnih i kvalitativnih podataka ukazuje da je
kod eksperimentalne grupe dolazilo do precenjivanja uspeha na testu kritičkog mišljenja, dok
je kod kontrole grupe dolazilo do potcenjivanja. Dobijeni nalazi nam potvrđuju da je
intervencija bila efektivna za eksperimentalnu grupu u pogledu dispozicija kritičkog mišljenja,
ali da je jačina efekta bila nedovoljna kako bi se ispoljile razlike između grupa. Intervencija nije
doprinela razvijanju veština kritičkog mišljenja.
Abstract ()
The utopian approach in adult education in this study was based on ideas from
utopian pedagogy (Lewis, 2010), critical pedagogy (Freire, 2018; Shor, 1977), and critical
thinking aimed at uncovering hegemonic assumptions (Brookfield, 2017). A pre-post test
experimental research design with an experimental and an active control group was used to
better understand the contribution of the utopian approach to the development of critical
thinking in adults. The educational intervention lasted four weeks.
The level of critical thinking was assessed before (t1) and after (t2) the intervention
using the Cornell Critical Thinking Test (version Z), the Scale of Critical Thinking Dispositions
(SENCTDS), and self-efficacy assessments in the test and scenarios for qualitative critical
thinking assessment. The total sample consisted of a heterogeneous group of adults evenly and
balancedly assigned to either a control or experimental group. For data analysis, a mixed
ANOVA procedure was used, as well as thematic content analysis. The results of the quantitative
analysis indicate that the groups differ in the way their critical thinking dispositions change
over time, i.e., the educational intervention had a significant effect on the experimental group,
which was predictably absent in the control group. No significant difference was identified in
the results between the groups after the intervention.
Qualitative data confirm the quantitative findings, as the interviews of the experimental
group more significantly identified themes related to the improvement of critical thinking
dispositions. The integration of quantitative and qualitative data indicates that the
experimental group tended to overestimate their success on the critical thinking test, while the
control group tended to underestimate it. The findings confirm that the intervention was
effective for the experimental group in terms of critical thinking dispositions, but the power of
the effect was insufficient to manifest differences between the groups. The intervention did not
contribute to the development of critical thinking skills.
Authors Key words
utopijski pristup, kritičko mišljenje, učenje odraslih, kritička utopija, miksmetod
Authors Key words
utopian approach, critical thinking, adult learning, critical utopia, mixed method
Classification
374.7:159.955(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Utopijski pristup u obrazovanju odraslih u ovom istraživanju bio je utemeljen u
idejama utopijske pedagogije (Lewis 2010), kritičke pedagogije (Freire, 2018; Shor, 1977) i
kritičkog mišljenja kojim se teži razotkrivanje hegemonih pretpostavki (Brookfield, 2017). Prepost
test eksperimentalni istraživački dizajn sa eksperimentalnom i aktivnom kontrolnom
grupom primenjen je kako bismo bolje razumeli doprinos utopijskog pristupa razvijanju
kritičkog mišljenja kod odraslih. Obrazovna intervencija je trajala četiri nedelje.
Nivo kritičkog mišljenja je procenjivan pre (t1) i nakon (t2) intervencije Kornel testom
veština kritičkog mišljenja (verzija Z), skalom dispozicija kritičkog mišljenja (SENCTDS) i
procenom samoefikasnosti na testu i scenarijima za kvalitativnu proveru kritičkog mišljenja.
Ukupan uzorak je činila heterogena grupa odraslih osoba na osnovu koje su na ujednačen i
balansiran način učesnici svrstani u kontrolnu ili eksperimentalnu grupu. Za analizu podataka
korišćena je miks ANOVA procedura, kao i tematska analiza sadržaja. Rezultati kvantitativne
analize ukazuju da se grupe razlikuju u načinu na koji im se dispozicije kritičkog mišljenja
menjaju tokom vremena, tj. da je obrazovna intervencija imala značajan efekat na
eksperimentalnu grupu, a koji je očekivano izostao u odnosu na kontrolnu. Značajna razlika nije
identifikovana za rezultate između grupa nakon intervencije.
Kvalitativni podaci potvrđuju kvantitativne nalaze, s obzirom da su u intervjuima
eksperimentalne grupe u većoj meri identifikovane teme koje su se odnosile na unapređenje
dispozicija kritičkog mišljenja. Integracija kvantitativnih i kvalitativnih podataka ukazuje da je
kod eksperimentalne grupe dolazilo do precenjivanja uspeha na testu kritičkog mišljenja, dok
je kod kontrole grupe dolazilo do potcenjivanja. Dobijeni nalazi nam potvrđuju da je
intervencija bila efektivna za eksperimentalnu grupu u pogledu dispozicija kritičkog mišljenja,
ali da je jačina efekta bila nedovoljna kako bi se ispoljile razlike između grupa. Intervencija nije
doprinela razvijanju veština kritičkog mišljenja.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.