Title
Профил прагматских способности одраслих особа са интелектуалном ометеношћу
Creator
Đorđević, Mirjana V., 1982-
Copyright date
2015
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 15.01.2016.
Other responsibilities
mentor
Glumbić, Nenad 1970-
član komisije
Brojčin, Branislav 1967-
član komisije
Pavlović, Dragan
član komisije
Polovina, Vesna 1953-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Alternative title
Profile of pragmatic abilities of adults with intellectual disabilities.
Publisher
[М.В. Ђорђевић]
Format
463 листова
description
Specijalna pedagogija / Special education
Abstract (sr)
Без обзира на то што су поједини аспекти комуникационо-прагматске
компетенције особа са интелектуалном ометеношћу били предмет многих
иностраних и домаћих истраживања, уочено је да овај концепт није процењиван
са аспекта Теорије когнитивне прагматике, иако поједини аутори сматрају да је
модел свеобухватне процене заснован на овој теоријској поставци примењив и у
популацији особа са тешкоћама у менталном развоју и функционисању.
Услед тога, мишљења смо да је оправдано да основ истраживачког
проблема ове студије представља сагледавање прагматских способности одраслих
особа са интелектуалном ометеношћу засновано на поставкама Теорије
когнитивне прагматике.
Ово истраживање је спроведено са циљем да се утврди профил
прагматских способности одраслих особа са интелектуалном ометеношћу, као и
да се испита однос између прагматских способности код одраслих особа са
интелектуалном ометеношћу, са једне стране, и способности теорије ума,
социјалних вештина и придружених психопатолошких стања, са друге стране.
Узорком истраживања обухваћено је укупно 180 особа, уједначених према
полу (χ2 (1) = 0,022, p > 0,05), старости између 20 и 56 година, (АС = 28,45; СД =
8,59). Узорак је подељен у три групе – групу испитаника са интелектуалном
ометеношћу (Н = 60), групу испитаника са интелектуалном ометеношћу и
коморбидним психијатријским стањем (Н = 60) и контролну групу (Н = 60). У
групи испитаника са интелектуалном ометеношћу и групи испитаника са дуалним
дијагнозама налазило се по 25 испитаника са лаком (IQ од 50 до 69) и по 35
испитаника са умереном интелектуалном ометеношћу (IQ од 35 до 49).
У истраживању су, за прикупљање података о контролним варијаблама,
коришћени следећи инструменти: демографски упитник конструисан за потребе
овог истраживања, Равенове прогресивне матрице за утврђивање нивоа
интелектуалног функционисања (Raven & Raven, 1998) и Пибодијева скала за
процену рецептивног говора (Peabody Picture Vocabulary Test, PPVT–4, Dunn &
Dunn, 2007).
За добијање података који се односе на независне варијабле употребљени
су задаци за процену способности теорије ума, три супскале Винеландове скале за
процену социјалних вештина (Sparrow, Cicchetti & Balla, 2006) и Скала за
детекцију первазивних поремећаја развоја у популацији особа са менталном
ретардацијом (Pervasive Developmental Disorder Mental Retardation Scale, PDDMRS,
Kraijer & de Bildt, 2005).
Информације које су се односиле на зависне варијабле прикупљене су
применом Батерије за процену комуникације (The Assessment Battery for
Communication, ABaCo, Sacco et al., 2008) и Комуникационе чек листе за одрасле
(Communication Checklist – Adult, CC-A, Whitehouse & Bishop, 2009).
Добијени резултати показују да одрасле особе са интелектуалном
ометеношћу, у поређењу са испитаницима из контролне групе, испољавају много
више проблема у области фонолошке организације, граматике и вокабулара, као и
прагматско-конверзационих вештина и вештина социо-комуникационог
ангажмана. Такође, уочавамо да испитаници са интелектуалном ометеношћу на
укупним лингвистичким, екстралингвистичким, паралингвистичким,
контекстуалним и конверзационим прагматским аспектима остварују слабија
постигнућа у поређењу са испитаницима типичног развоја.
Анализом добијених резултата уочавамо да прагматске вештине одраслих
особа са интелектуалном ометеношћу позитивно корелирају са интелектуалним и
рецептивним језичким способностима, док је негативна повезаност утврђена са
применом медикаментозне терапије и присуством аутистичких црта у понашању.
Варијабилност у укупним постигнућима на прагматским способностима унутар
групе испитаника са интелектуалном ометеношћу се у највећој мери може
објаснити различитим способностима разумевања говора, као и нивоом
интелектуалне ометености. У складу са тим су и резултати који показују да су
испитаници са лаком интелектуалном ометеношћу компетентнији од испитаника
са умереном интелектуалном ометеношћу у следећим аспектима прагматских
способности – лингвистичким, екстралингвистичким, паралингвистичким и
контекстуалним.
Поређењем испитаника са интелектуалном ометеношћу и дуалним
дијагнозама добијено је да испитаници са дуалним дијагнозама испољавају нешто
израженије тешкоће у разумевању лингвистичких ироничних исказа,
екстралингвистичком базичном и стандардном разумевању, екстралингвистичком
разумевању преваре, паралингвистичком разумевању контрадикторних
информација, паралингвистичком разумевању емоција, као и у преузимању речи у
конверзацији.
Добијени резултати указују и на то да у популацији одраслих особа са
интелектуалном ометеношћу постоји позитивна повезаност између прагматских
способности и способности теорије ума, као и између прагматских способности и
социјалних вештина.
Имајући у виду да су прагматске способности у директној вези са
социјалним вештинама, које су од изузетног значаја за социјалну интеграцију
особа са интелектуалном ометеношћу, резултати овог истраживања би могли
послужити у креирању програма за унапређење комуникационо-прагматских
способности, са циљем њиховог постављања у функцију остваривања што
адекватније социјалне компетентности особа са интелектуалном ометеношћу за
свакодневно функционисање у социјалној средини, што је крајњи циљ процеса
специјалне едукације и рехабилитације особа са интелектуалном ометеношћу
Abstract (en)
Regardless of the fact that certain aspects of the communication-pragmatic
competence of persons with intellectual disabilities were the subject of many foreign
and domestic research, it was observed that this concept hadnot been evaluated in terms
of the Theory of cognitive pragmatics, although some authors believe that the model of
comprehensive assessment based on this theoretical setting was applicable also on the
population of persons with disabilities in mental development and functioning.
As a result, we believe it is justified that the basis of the research problem of this
study represents the overview of pragmatic abilities of adults with intellectual
disabilities based on the assumptions of the Theory of cognitive pragmatics.
This research was conducted in order to determine the profile of pragmatic
abilities of adults with intellectual disabilities, as well as to examine the relationship
between the pragmatic abilities of adults with intellectual disabilities on one side, and
the ability of theory of mind, social skills and associated psychopathological states, on
the other side.
The sample included a total of 180 people, grouped by gender (χ2 (1) = .022, p >
.05), age between 20 and 56 years (M = 28.45; SD = 8.59). The sample was divided into
three groups – group of patients with intellectual disability (N = 60), group of patients
with intellectual disability and comorbid psychiatric condition (N = 60) and control
group (N = 60). In the group of patients with intellectual disability and a group of
patients with dual diagnoses, there were 25 patients with mild (IQ from 50 to 69) and 35
subjects with moderate intellectual disability (IQ 35 to 49).
In the study for collecting data on the control variables, we have used the
following instruments: a demographic questionnaire designed for this study, Raven's
Progressive Matrices to determine the level of intellectual functioning (Raven & Raven,
1998) and Peabody Picture Vocabulary Test for assessment of receptive language
(PPVT-4, Dunn & Dunn, 2007).
In order to obtain data related to the independent variables we have used tasks
for assessing the ability of theory of mind, the three subscales of the Vineland scales for
assessing social skills (Sparrow, Balla & Cicchetti, 2006) and the Pervasive
Developmental Disorder Mental Retardation Scale (PDD-MRS, Kraijer & de Bildt,
2005).
Information regarding dependent variables were collected using The Assessment
Battery for Communication (ABaCo, Sacco et al., 2008) and the Communication
Checklist – Adult (CC-A, Whitehouse & Bishop, 2009).
The obtained results show that adults with intellectual disabilities, compared to
subjects from the control group, they exhibit more problems in the area of phonological
organization, grammar and vocabulary as well as pragmatic-conversational skills and
social skills and communication engagement. Also, we see that participants with
intellectual disabilities to the overall linguistic, extralinguistic, paralinguistic, contextual
and conversational pragmatic aspects of exercise lower achievements compared to those
with typical development.
By analyzing the obtained results we can see that the pragmatic skills of adults
with intellectual disabilities are positively correlated with intellectual and receptive
language skills, while the negative relationship is determined by using drug therapy and
the presence of autism behavioral trait.
Variability in overall achievements in language abilities within the group of
patients with intellectual disabilities could be explained to the maximum extent by the
different abilities of speech understanding, and the level of intellectual disability.
Accordingly, the results show that subjects with mild intellectual disability were
competent that children with moderate intellectual disability in the following aspects of
pragmatic abilities – linguistic, extralinguistic, paralinguistic and contextual.
Comparing subjects with intellectual disabilities and dual diagnoses obtained
that participants with a dual diagnosis exhibited slightly more pronounced difficulties in
understanding linguistic ironic statement, extralinguistic basic and standard
understanding, extralinguistic understanding scams, paralinguistic understanding of
contradictory information, paralinguistic understanding of emotions, as well as in taking
the word in conversation.
The results indicate that in the population of adults with intellectual disabilities
there is a positive correlation between the pragmatic abilities and capabilities of the
theory of mind, as well as between the pragmatic abilities and social skills.
Having in mind that the pragmatic abilities are directly related to social skills,
which are of great importance for the social integration of people with intellectual
disabilities, the results of this research could be used in the creation of programs for the
improvement of communication and pragmatic abilities, with an aim to place them in
the function of realization for more adequate social competence of persons with
intellectual disabilities in daily functioning in the social environment, which is the
ultimate goal of the process of special education and rehabilitation of persons with intellectual disabilities
Authors Key words
дуална дијагноза, интелектуална ометеност, когнитивна
прагматика, социјалне вештине
Authors Key words
dual diagnosis, intellectual disability, cognitive pragmatics, social skills
Classification
376-053.8(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Без обзира на то што су поједини аспекти комуникационо-прагматске
компетенције особа са интелектуалном ометеношћу били предмет многих
иностраних и домаћих истраживања, уочено је да овај концепт није процењиван
са аспекта Теорије когнитивне прагматике, иако поједини аутори сматрају да је
модел свеобухватне процене заснован на овој теоријској поставци примењив и у
популацији особа са тешкоћама у менталном развоју и функционисању.
Услед тога, мишљења смо да је оправдано да основ истраживачког
проблема ове студије представља сагледавање прагматских способности одраслих
особа са интелектуалном ометеношћу засновано на поставкама Теорије
когнитивне прагматике.
Ово истраживање је спроведено са циљем да се утврди профил
прагматских способности одраслих особа са интелектуалном ометеношћу, као и
да се испита однос између прагматских способности код одраслих особа са
интелектуалном ометеношћу, са једне стране, и способности теорије ума,
социјалних вештина и придружених психопатолошких стања, са друге стране.
Узорком истраживања обухваћено је укупно 180 особа, уједначених према
полу (χ2 (1) = 0,022, p > 0,05), старости између 20 и 56 година, (АС = 28,45; СД =
8,59). Узорак је подељен у три групе – групу испитаника са интелектуалном
ометеношћу (Н = 60), групу испитаника са интелектуалном ометеношћу и
коморбидним психијатријским стањем (Н = 60) и контролну групу (Н = 60). У
групи испитаника са интелектуалном ометеношћу и групи испитаника са дуалним
дијагнозама налазило се по 25 испитаника са лаком (IQ од 50 до 69) и по 35
испитаника са умереном интелектуалном ометеношћу (IQ од 35 до 49).
У истраживању су, за прикупљање података о контролним варијаблама,
коришћени следећи инструменти: демографски упитник конструисан за потребе
овог истраживања, Равенове прогресивне матрице за утврђивање нивоа
интелектуалног функционисања (Raven & Raven, 1998) и Пибодијева скала за
процену рецептивног говора (Peabody Picture Vocabulary Test, PPVT–4, Dunn &
Dunn, 2007).
За добијање података који се односе на независне варијабле употребљени
су задаци за процену способности теорије ума, три супскале Винеландове скале за
процену социјалних вештина (Sparrow, Cicchetti & Balla, 2006) и Скала за
детекцију первазивних поремећаја развоја у популацији особа са менталном
ретардацијом (Pervasive Developmental Disorder Mental Retardation Scale, PDDMRS,
Kraijer & de Bildt, 2005).
Информације које су се односиле на зависне варијабле прикупљене су
применом Батерије за процену комуникације (The Assessment Battery for
Communication, ABaCo, Sacco et al., 2008) и Комуникационе чек листе за одрасле
(Communication Checklist – Adult, CC-A, Whitehouse & Bishop, 2009).
Добијени резултати показују да одрасле особе са интелектуалном
ометеношћу, у поређењу са испитаницима из контролне групе, испољавају много
више проблема у области фонолошке организације, граматике и вокабулара, као и
прагматско-конверзационих вештина и вештина социо-комуникационог
ангажмана. Такође, уочавамо да испитаници са интелектуалном ометеношћу на
укупним лингвистичким, екстралингвистичким, паралингвистичким,
контекстуалним и конверзационим прагматским аспектима остварују слабија
постигнућа у поређењу са испитаницима типичног развоја.
Анализом добијених резултата уочавамо да прагматске вештине одраслих
особа са интелектуалном ометеношћу позитивно корелирају са интелектуалним и
рецептивним језичким способностима, док је негативна повезаност утврђена са
применом медикаментозне терапије и присуством аутистичких црта у понашању.
Варијабилност у укупним постигнућима на прагматским способностима унутар
групе испитаника са интелектуалном ометеношћу се у највећој мери може
објаснити различитим способностима разумевања говора, као и нивоом
интелектуалне ометености. У складу са тим су и резултати који показују да су
испитаници са лаком интелектуалном ометеношћу компетентнији од испитаника
са умереном интелектуалном ометеношћу у следећим аспектима прагматских
способности – лингвистичким, екстралингвистичким, паралингвистичким и
контекстуалним.
Поређењем испитаника са интелектуалном ометеношћу и дуалним
дијагнозама добијено је да испитаници са дуалним дијагнозама испољавају нешто
израженије тешкоће у разумевању лингвистичких ироничних исказа,
екстралингвистичком базичном и стандардном разумевању, екстралингвистичком
разумевању преваре, паралингвистичком разумевању контрадикторних
информација, паралингвистичком разумевању емоција, као и у преузимању речи у
конверзацији.
Добијени резултати указују и на то да у популацији одраслих особа са
интелектуалном ометеношћу постоји позитивна повезаност између прагматских
способности и способности теорије ума, као и између прагматских способности и
социјалних вештина.
Имајући у виду да су прагматске способности у директној вези са
социјалним вештинама, које су од изузетног значаја за социјалну интеграцију
особа са интелектуалном ометеношћу, резултати овог истраживања би могли
послужити у креирању програма за унапређење комуникационо-прагматских
способности, са циљем њиховог постављања у функцију остваривања што
адекватније социјалне компетентности особа са интелектуалном ометеношћу за
свакодневно функционисање у социјалној средини, што је крајњи циљ процеса
специјалне едукације и рехабилитације особа са интелектуалном ометеношћу
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.