Title
Сатиричке књижевне пројекције друштвене и политичке стварности у јавној сфери Србије крајем XIX и почетком XX века
Creator
Pešić, Milena M., 1972-
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 23.9.2016.
Other responsibilities
mentor
Đorđević, Jelena, 1951-
član komisije
Milivojević, Snježana, 1956-
član komisije
Ivanić, Dušan, 1946-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet političkih nauka
Alternative title
Satirical literary projections of social and political reality in the public sphere of Serbia at the end of XIX and beginning of XX century
Publisher
[М. M. Пешић]
Format
404 листа
description
Друштвено-хуманистичке науке - Теорија културе и студије културе / Social Sciences and Humanities - Theory of Culture and Cultural Studies
Abstract (sr)
4
УДК 316.7:821.163.4.09“20“
821.163.41.О2РЕАЛИЗАМ
303.442.4
САТИРИЧКЕ КЊИЖЕВНЕ ПРОЈЕКЦИЈЕ ДРУШТВЕНЕ И ПОЛИТИЧКЕ
СТВАРНОСТИ У ЈАВНОЈ СФЕРИ СРБИЈЕ КРАЈЕМ XIX И ПОЧЕТКОМ XX ВЕКА
Резиме
Предмет овог рада је српска књижевна сатира епохе реализма, као специфичан
књижевноисторијски и друштвени феномен у јавној сфери Србије крајем XIX и почетком
XX века. Полазећи од схватања сатире као дискурзивне праксе, дефинисали смо следеће
циљеве истраживања: реконструисати сатиричке пројекције друштвене и политичке
стварности ондашње Србије на основу синтезе система значења установљених тумачењем
репрезентативног узорка сатиричких књижевних текстова; контекстуализовати сатиричке
пројекције стварности успостављањем интетрпетативних релација са конкретним
историјским збивањима, политичким догађајима и личностима, као и са специфичним
променама друштвеног живота ондашње Србије; идентификовати особена књижевно-
уметничка средства сатире – кључне системе уметничког посредовања сатиричког
значења и механизме којима сатира остварује своју критичко-корективну функцију.
Примењена је метода квалитативне анализе садржаја, која је објединила елементе
структурално-семиотичке методе тумачења књижевних дела, херменеутичке методе
(пошто се значењски потенцијал сатиричког дискурса ствара у интеракцији текста и
контекста), као и критичке анализе дискурса. Резултати показују да сатиричке пројекције
власти, грађанина, друштвених нарави и националног идентитета Срба творе разуђен и
прилично кохерентан систем значења, у коме се може препознати и модел кружног
условљавања. Неутемељеност политичког и друштвеног живота у принципу општег
добра, од највиших преко нижих нивоа власти до друштвеног карактера Срба, прво је
чвориште значења сатиричких пројекција. Друго се односи на неефикасност и
нерационалност (апсурдност) друштвеног и политичког поретка, као и на одсуство
друштвених снага које би могле бити носиоци прогреса. Будући да се такав поредак
одржава репресијом и манипулацијом, из претходних природн о произлази трећи
значењски фокус сатиричких пројекција, оличен у вези репресивна власт – поданички
послушан народ, као и четврти: стварање привида опште добробити и благостања, уз
неговање митоманских, у реалности неутемељених представа о себи. Дехуманиза ција
човека и девијантан систем вредности, као последње чворно значење сатиричких
пројекција стварности, представљају у исто време и последицу описаног друштвеног
контекста, али и моћан механизам његовог самоодржавања. Ефиксаности критичко-
корективне функције сатире, али и њеној персуазивној снази, доприносе особени
књижевноуметнички поступци, који делом произлазе из реалистичке поетике, а делом су
израз јединствене поетике аутора.
Abstract (en)
This paper deals with Serbian literary satire epoch of Realism, as a specific literary
historical and social phenomenon in the public sphere of Serbia at the end of XIX and beginning
of XX century. Starting from the understanding of satire as a discursive practice, we have
defined the following research objectives: to reconstruct satirical projections of the social and
political reality in Serbia from that period, through the of systems of meanings derived from a
representative sample of satirical literary texts; to contextualize satirical projections of reality by
establishing an interpretative relation with concrete historical and political events, personalities
as well as the specific changes of the social life in Serbia; to identify distinct satiric literary tools
– key systems of mediating satirical meanings and mechanisms throughout satire achieves its
critical-corrective function. We apply the method of qualitative content analysis, integrating the
elements of structural-semiotic analysis of literary texts, hermeneutic method (since the semantic
potential of satirical discourse is created in the interaction between text and context), as well as
critical discourse analysis. The results show that satirical projections of the Serbian government,
citizenship, social character and national identity form elaborated and fairly coherent system, in
which the model of circular influence can be recognized. The political and social life unfounded
in the principle of the common good, referring to both the highest and lowest levels of
government, as well as to Serbian social character, embodies the first nodal meaning of satirical
projections. The second one refers to the inefficiency and irrationality (absurdity) of the social
and political organization, as well as the absence of social forces that could be a carrier of
progress. Since such a system is maintained by repression and manipulation, the previous two
focuses of satirical projection naturally lead to a third one, embodied in a repressive government
– obedient people relation, as well as a fourth one, identified as creating the illusion of general
prosperity and well-being, and fostering mythomaniac self-image, unfounded in reality.
Dehumanization and deviant value system, as the last nodаl meaning of satirical projections of
reality, exemplify the effects of given social context, but, at the same time, a powerful
mechanism of its self-preservation. What contributes to efficacy of satire's critically-corrective
function, as well as its persuasive force, is the distinctive set of literary tools, derived partly from
the poetics of Realism, and partly from the author's unique poetics.
Authors Key words
сатира, јавност, власт, грађанин, национални иденитет, друштвени
карактер
Authors Key words
satire, public, government, citizenship, national identity, social character
Classification
316.7:821.163.41.09-7"18/19"(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
4
УДК 316.7:821.163.4.09“20“
821.163.41.О2РЕАЛИЗАМ
303.442.4
САТИРИЧКЕ КЊИЖЕВНЕ ПРОЈЕКЦИЈЕ ДРУШТВЕНЕ И ПОЛИТИЧКЕ
СТВАРНОСТИ У ЈАВНОЈ СФЕРИ СРБИЈЕ КРАЈЕМ XIX И ПОЧЕТКОМ XX ВЕКА
Резиме
Предмет овог рада је српска књижевна сатира епохе реализма, као специфичан
књижевноисторијски и друштвени феномен у јавној сфери Србије крајем XIX и почетком
XX века. Полазећи од схватања сатире као дискурзивне праксе, дефинисали смо следеће
циљеве истраживања: реконструисати сатиричке пројекције друштвене и политичке
стварности ондашње Србије на основу синтезе система значења установљених тумачењем
репрезентативног узорка сатиричких књижевних текстова; контекстуализовати сатиричке
пројекције стварности успостављањем интетрпетативних релација са конкретним
историјским збивањима, политичким догађајима и личностима, као и са специфичним
променама друштвеног живота ондашње Србије; идентификовати особена књижевно-
уметничка средства сатире – кључне системе уметничког посредовања сатиричког
значења и механизме којима сатира остварује своју критичко-корективну функцију.
Примењена је метода квалитативне анализе садржаја, која је објединила елементе
структурално-семиотичке методе тумачења књижевних дела, херменеутичке методе
(пошто се значењски потенцијал сатиричког дискурса ствара у интеракцији текста и
контекста), као и критичке анализе дискурса. Резултати показују да сатиричке пројекције
власти, грађанина, друштвених нарави и националног идентитета Срба творе разуђен и
прилично кохерентан систем значења, у коме се може препознати и модел кружног
условљавања. Неутемељеност политичког и друштвеног живота у принципу општег
добра, од највиших преко нижих нивоа власти до друштвеног карактера Срба, прво је
чвориште значења сатиричких пројекција. Друго се односи на неефикасност и
нерационалност (апсурдност) друштвеног и политичког поретка, као и на одсуство
друштвених снага које би могле бити носиоци прогреса. Будући да се такав поредак
одржава репресијом и манипулацијом, из претходних природн о произлази трећи
значењски фокус сатиричких пројекција, оличен у вези репресивна власт – поданички
послушан народ, као и четврти: стварање привида опште добробити и благостања, уз
неговање митоманских, у реалности неутемељених представа о себи. Дехуманиза ција
човека и девијантан систем вредности, као последње чворно значење сатиричких
пројекција стварности, представљају у исто време и последицу описаног друштвеног
контекста, али и моћан механизам његовог самоодржавања. Ефиксаности критичко-
корективне функције сатире, али и њеној персуазивној снази, доприносе особени
књижевноуметнички поступци, који делом произлазе из реалистичке поетике, а делом су
израз јединствене поетике аутора.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.