Title
Вербални и невербални аспекти егзекутивних функција код деце са сметњама у развоју
Creator
Buha, Nataša S. 1975-
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Autorstvo 3.0 Srbija (CC BY 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence, čak i u komercijalne svrhe. Ovo je najslobodnija od svih licenci. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 14.9.2016.
Other responsibilities
mentor
Gligorović, Milica, 1966-
član komisije
Japundža-Milisavljević, Mirjana, 1974-
član komisije
Lakić, Aneta, 1952-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Alternative title
Verbal and nonverbal executive functions in children with learning difficulties
Publisher
[Н. С. Буха]
Format
379 листова
description
Специјална едукација и рехабилитација - Олигофренологија / Special education and rehabilitation - Special education and rehabilitation of persons with
disabilities in mental development
Abstract (sr)
Рани основношколски узраст представља изразито динамичан период у
коме се одиграва значајан напредак у развоју бројних когнитивних способности и
вештина које су неопходне за адекватан школски успех. То је уједно и период
када известан број деце испољава сметње у учењу. С обзиром на то да се у основи
тешкоћа у учењу налазе различити фактори, циљ ове дисертације је утврђивање
односа између нивоа развоја егзекутивних функција и сметњи у учењу код деце
млађег школског узраста (III и IV разреда).
Узорак истраживања чини 114 ученика типичног интелектуалног развоја,
оба пола, који похађају трећи (48,2%) и четврти разред (51,8%) основне школе.
Узраст испитаника се креће у распону од 8,7-10,8 година (AS=9,80; SD=0,57).
Анализом различитих развојних способности које су предуслов развоја
академских вештина, применом Акадија теста и критеријума одступања за једну и
више стандардних девијација, утврђено је да тешкоће у различитим областима
испољава 18,4% деце. Анализом нивоа развоја егзекутивних функција код деце са сметњама у
учењу, утврђено је да су они знатно лошији у домену вербалног планирања. Ниво
развоја базичних егзекутивних функција (и вербалних и невербалних) код ове
деце је такође нижи, али само у односу на децу чија су постигнућа на Акадија
тесту у равни горње границе или изнад просека (за дати узорак). Остварују и
знатно нижа постигнућа у домену невербалног планирања, али само у односу на
децу која остварују најбоља постигнућа на Акадија тесту...
Abstract (en)
Early school years represent a highly dynamic period of significant progress in
development of numerous cognitive abilities and skills which are essential for adequate
academic success. This is also a period when a number of children manifest learning
difficulties. Considering the fact that there are different factors lying behind the learning
difficulties, the aim of this disertation is to determine the relationship between
developmental level of executive functions and learning difficulties in population of
younger school-aged children.
Sample consists of 114 students with typical intellectual development, of both
gender, attending third (48,2%) and forth grade (51,8%) of primary school. The age of
participants ranges between 8,7-10,8 years (M=9,80; SD=0,57).
Analysis of various developmental abilities that are necessary for academic
success, assessed by means of Acadia test with cutoff criteria of one standard deviation,
showed that 18,4% of children have difficulties in various developmental areas.
Analysis of developmental level of executive functions in children with learning
difficulties, determined that they lag behind their peers in verbal planning skills. Their
basic executive functions (verbal and nonverbal) are also lower, but only compared with
children whose developmental achievements are in the range of upper level of average
or above average (for a given sample). In the domain of nonverbal planning skills, their
scores are also lower, but only compared with children with highest developmental
achievements...
Authors Key words
сметње у учењу, егзекутивне функције, млађи школски узраст,
типична популација, Акадија тест развојних способности
Authors Key words
learning difficulties, executive functions, younger school-aged children,
typical population, Acadia Test of Developmental Abilities
Classification
376-051.5:159.953(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Рани основношколски узраст представља изразито динамичан период у
коме се одиграва значајан напредак у развоју бројних когнитивних способности и
вештина које су неопходне за адекватан школски успех. То је уједно и период
када известан број деце испољава сметње у учењу. С обзиром на то да се у основи
тешкоћа у учењу налазе различити фактори, циљ ове дисертације је утврђивање
односа између нивоа развоја егзекутивних функција и сметњи у учењу код деце
млађег школског узраста (III и IV разреда).
Узорак истраживања чини 114 ученика типичног интелектуалног развоја,
оба пола, који похађају трећи (48,2%) и четврти разред (51,8%) основне школе.
Узраст испитаника се креће у распону од 8,7-10,8 година (AS=9,80; SD=0,57).
Анализом различитих развојних способности које су предуслов развоја
академских вештина, применом Акадија теста и критеријума одступања за једну и
више стандардних девијација, утврђено је да тешкоће у различитим областима
испољава 18,4% деце. Анализом нивоа развоја егзекутивних функција код деце са сметњама у
учењу, утврђено је да су они знатно лошији у домену вербалног планирања. Ниво
развоја базичних егзекутивних функција (и вербалних и невербалних) код ове
деце је такође нижи, али само у односу на децу чија су постигнућа на Акадија
тесту у равни горње границе или изнад просека (за дати узорак). Остварују и
знатно нижа постигнућа у домену невербалног планирања, али само у односу на
децу која остварују најбоља постигнућа на Акадија тесту...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.