Title
Криза федерализма : између дуалног идеала и кооперативне нужности
Creator
Pejković, Marko D., 1985-
Copyright date
2018
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 13.6.2018.
Other responsibilities
mentor
Vasiljević, Branko, 1950-
član komisije
Jovanović, Milan, 1958-
član komisije
Jakšić, Miomir, 1954-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet političkih nauka
Alternative title
Crisis of federalism : between the dualist ideal and cooperative necessity
Publisher
[М. Д. Пејковић]
Format
261 лист
description
Политичке науке - Политички системи / Political science - Political systems
Abstract (sr)
Све донедавно, уопште у политикологији није обраћана пажња на узроке и последице
феномена који се искључиво везују за федерације у виду типичних федералистичких
криза. Један од таквих узрока је пребацивање одговорности у вођењу политике између
центра и федералних јединица, а последица биланс федералних јавних финансија (пре
свега у домену јавног дуга). Појава оваквих криза коинцидира са појавом елемената
кооперативног федерализма, чија је кулминација била половином ХХ века. Можемо
слободно рећи да су кризе овог типа par excellence негативне и уникатне последице
кооперативног федерализма. Предмет истраживања у овој дисертацији је била веза између
федералног државног уређења и пребацивања финансијског терета услед великог
субфедералног јавног дуга, како хоризонтално (са једне федералне јединице на другу) тако
и вертикално (са федералних јединица на федерални центар), односно истраживачко
питање – због чега су федералне јединице у свакој демократској федерацији на свету,
осим у Швајцарској, водиле неодговорну политику јавног дуга и потом пребацивале
негативне ефекте својих одлука на централну власт/федерални ниво, односно на остале
федералне јединице које су водиле јавне финасније на одговоран начин у свом домену?
Показало се да је Швајцарска изузетак од свих осталих федерација, захваљујући
историјском сплету специфичних институција које су непланирано имале ефекте у правцу
одговорне субфедералне политике дуга, и које се због ове историјске контингенције, не
могу нигде другде у свету поновити правним или политичким инжињерингом.
Abstract (en)
Until recently, the appropriate attention has not been dedicated in political science to the
causes and effects of phenomena exclusively tied to the federations in the form of typical
federalist crises. One of such causes is the shifting of political responsibility between the federal
center and federal units, while the effect is the balance of federal public finances (especially the
moment of groos government debt). The emergence of such crisis coincides with the emergence
of some elements of cooperative federalism, whose culmination ensued during the half of the
20th century. We can feely say that all crisis of this kind are par excellence negative and unique
consequences of cooperative federalism. The subject of our inquiry in this dissertation was the
link between federalism and shifting of financial burden due to the enlarged sub-federal public
debt, both horizontally (from one federal unit to another) and vertically (from federal units to
federal center), i.e. the problem statement – why have all the federal units in any democratic
federation in the world, except in Switzerland, conducted the irresponsible policy of their public
debt in order to shift afterwards the negative effects of such policy to the federal/central level or
to other federal units who had previously opted for sound public finances in their domains? It
became obvious that only Switzerland is the exception, due to the historical knot of specific
institutions, which had the unplanned effects in the form of sound sub-federal debt management
policies, the effects which, because of this unique historical swiss contingency, cannot be
repeated anywhere in the world via legal or political means.
Authors Key words
федерализам, федерација, федерална држава, конфедерација, јавни дуг,
дефицит, историјски институционализам, Швајцарска
Authors Key words
federalism, federation, federal state, confederation, government/public debt,
budget/public deficit, historical institutionalism, Switzerland
Classification
342.24(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Све донедавно, уопште у политикологији није обраћана пажња на узроке и последице
феномена који се искључиво везују за федерације у виду типичних федералистичких
криза. Један од таквих узрока је пребацивање одговорности у вођењу политике између
центра и федералних јединица, а последица биланс федералних јавних финансија (пре
свега у домену јавног дуга). Појава оваквих криза коинцидира са појавом елемената
кооперативног федерализма, чија је кулминација била половином ХХ века. Можемо
слободно рећи да су кризе овог типа par excellence негативне и уникатне последице
кооперативног федерализма. Предмет истраживања у овој дисертацији је била веза између
федералног државног уређења и пребацивања финансијског терета услед великог
субфедералног јавног дуга, како хоризонтално (са једне федералне јединице на другу) тако
и вертикално (са федералних јединица на федерални центар), односно истраживачко
питање – због чега су федералне јединице у свакој демократској федерацији на свету,
осим у Швајцарској, водиле неодговорну политику јавног дуга и потом пребацивале
негативне ефекте својих одлука на централну власт/федерални ниво, односно на остале
федералне јединице које су водиле јавне финасније на одговоран начин у свом домену?
Показало се да је Швајцарска изузетак од свих осталих федерација, захваљујући
историјском сплету специфичних институција које су непланирано имале ефекте у правцу
одговорне субфедералне политике дуга, и које се због ове историјске контингенције, не
могу нигде другде у свету поновити правним или политичким инжињерингом.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.