Title
Архитектонско стваралаштво Јосифа Најмана (1894-1951)
Creator
Mihajlov, Saša, 1975-
CONOR:
29201255
Copyright date
2021
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 30.11.2021.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
The architectural work of Josif Najman (1894–1951)
Publisher
[С. Ј. Михајлов]
Format
485 листова
description
Историја ликовних уметности и архитектуре - Историја архитектуре
description
History of Fine Arts and Architecture - History of architecture
Abstract (sr)
Oпус Јосифа Најмана (Београд, 19. 5. 1894 – Београд, 6. 1. 1951), плодног градитеља
чија су реализована пројектанска решења обогатила пре свега урбани миље Београда, али и
Скопља, Битоља и околине Лознице, у целини представља заокружено стваралаштво и
особени уметнички израз. Његово ауторско дело у културолошком, друштвеном и
уметничком контексту одсликава главне токове и промене у националној архитектонској
култури тог времена. Садржи педесет седам пројеката, колико је до данас познато, од којих
је укупно тридесет осам изведених. Квалитет и не мали број подигнутих здања и
индустријских комплекса сврставају га у водеће архитекте у Београду и Србији прве
половине двадесетог века, а поготово међу стручњацима јеврејског порекла. Реализовани
стамбени и стамбено-пословни објекти у стилу академизма представљају Јосифа Најмана
као једног од водећих носилаца француских утицаја у српској уметности и култури, са
посебним тежиштем на естетици архитектуре академизма. Иако је био изван формалног
покрета који је промовисао модерну архитектуру у српском градитељству, са њеним
главним протагонистима имао је истовремен и паралелан развојни пут, те је својим
пројектанским радом једнако допринео афирмацији модерне архитектуре. Колико је
Најманова архитектура била под француским архитектонским утицајем, када су у питању
пројектантска решења за објекте модерне архитектуре који чине претежни део опуса, у
његовом стваралаштву једнако се препознаје и средњоевропски утицај, нарочито у
концепцији просторних решења и затвореној форми архитектонске композиције.
Истраживање теме дисертације обухватило је све доступне примарне и секундарне
изворе концентрисане у Београду, Паризу, Скопљу, Битољу и Новом Саду. Главни
истраживачки ток, базиран пре свега на историографском, а потом на аналитичком и
упоредном методу, односио се на пројектантско стваралаштво. Паралелно са основним
истраживањем, тумачењем и вредновањем Најмановог опуса, одвијала су се истраживања
посвећена откривању биографских података, школовању, породичном пореклу, појединим
мање познатим периодима живота попут периода Другог светског рата и повратка у
Београд, евентуалном политичком и друштвеном деловању.
Један од основних циљева истраживања јесте да се прецизно одреди обим и значај
архитектуре, стилски препознатљиве и истовремено неодвојиве од главних токова српског
градитељства у периоду између два светска рата и у првим послератним годинама.
Паралелно са вредновањем пројектантског опуса сагледава се Најманова улога у српској
архитектури у контексту друштвених и културних околности. Истовремено, Најманово
дело се сагледава и у оквирима архитектуре чији су протагонисти били домаћи градитељи
јеврејског порекла. Иако је Најманов опус настао за нешто више од петнаест година
активног пројектантског рада, хронолошки оквир истраживања обухватио је прву половину
двадесетог века, пратећи животни и професионални пут архитекте.
Abstract (en)
The work of Josif Najman (Belgrade, 19/5/1894 – Belgrade 6/1/1951), a prolific Serbian
architect of Jewish origin whose realized designs enriched primarily the urban fabric of Belgrade
but also Skopje, Bitola and the environs of Loznica, is marked by accomplishment and distinctive
artistic expression. In its cultural, social and artistic context his work reflects the main trends and
changes in the national architectural culture of his time. His oeuvre, as far as is known at present,
numbers fifty-seven designs, of which thirty-eight realized. The quality and considerable number
of realized buildings and industrial complexes places him among the leading architects in Belgrade
and Serbia in the first half of the twentieth century, especially among experts of Jewish descent.
Najman’s realized designs for residential and mixed residential and commercial buildings in the
style of academism define him as one of the main exponents of French influences in Serbian
architecture and culture. On the other hand, although he remained outside the formal movement
that promoted modern architecture, his creative development ran in parallel and concurrently with
that of its main protagonists and his work contributed equally to the acceptance of modern
architecture. Najman’s modernist designs, which predominate in his work as a whole, were
influenced as much by French as by Central-European architecture, especially in the conception
of spatial solutions and the closed form of architectural composition.
The background research for the thesis covered all available primary and secondary sources
concentrated in Belgrade, Paris, Skopje, Bitola and Novi Sad. The main line of research, based
primarily on the historiographical method and then an analytical and comparative approach, was
focused on the design aspect of Najman’s work. In parallel with the main line of research,
interpretation and evaluation of Najman’s architectural work as a whole, ran the biographical
research, including data about his education, family origin, lesser known periods in his life, such
as the Second World War and return to Belgrade, as well as possible political and social activity.
One of the basic research goals was to establish the scale and importance of Najman’s
architectural oeuvre, at once marked by a recognizable style and inseparable from the main trends
in Serbian architecture in the interwar period and the first post-war years. Apart from evaluation
of Najman’s architectural oeuvre, the focus was also on his role in Serbian architecture in
contemporary social and cultural context. Following the architect’s life and professional career,
even though his designs were created within a little more than fifteen years, the chronological span
of the research covers the first half of the twentieth century.
Authors Key words
Јосиф Најман, архитектура, Београд, француски академизам, модернизам,
стамбени, стамбено-пословни, пословни објекти, индустријски комплекси, просторна
организација, функционалност, технолошки процес, меморијали
Authors Key words
Josif Najman, Belgrade, French academism, modernism, residential buildings, mixeduse
buildings, commercial buildings, industrial complexes, spatial organization, functionality,
technological process, memorials
Classification
72.071.1:929 Najman J.(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Oпус Јосифа Најмана (Београд, 19. 5. 1894 – Београд, 6. 1. 1951), плодног градитеља
чија су реализована пројектанска решења обогатила пре свега урбани миље Београда, али и
Скопља, Битоља и околине Лознице, у целини представља заокружено стваралаштво и
особени уметнички израз. Његово ауторско дело у културолошком, друштвеном и
уметничком контексту одсликава главне токове и промене у националној архитектонској
култури тог времена. Садржи педесет седам пројеката, колико је до данас познато, од којих
је укупно тридесет осам изведених. Квалитет и не мали број подигнутих здања и
индустријских комплекса сврставају га у водеће архитекте у Београду и Србији прве
половине двадесетог века, а поготово међу стручњацима јеврејског порекла. Реализовани
стамбени и стамбено-пословни објекти у стилу академизма представљају Јосифа Најмана
као једног од водећих носилаца француских утицаја у српској уметности и култури, са
посебним тежиштем на естетици архитектуре академизма. Иако је био изван формалног
покрета који је промовисао модерну архитектуру у српском градитељству, са њеним
главним протагонистима имао је истовремен и паралелан развојни пут, те је својим
пројектанским радом једнако допринео афирмацији модерне архитектуре. Колико је
Најманова архитектура била под француским архитектонским утицајем, када су у питању
пројектантска решења за објекте модерне архитектуре који чине претежни део опуса, у
његовом стваралаштву једнако се препознаје и средњоевропски утицај, нарочито у
концепцији просторних решења и затвореној форми архитектонске композиције.
Истраживање теме дисертације обухватило је све доступне примарне и секундарне
изворе концентрисане у Београду, Паризу, Скопљу, Битољу и Новом Саду. Главни
истраживачки ток, базиран пре свега на историографском, а потом на аналитичком и
упоредном методу, односио се на пројектантско стваралаштво. Паралелно са основним
истраживањем, тумачењем и вредновањем Најмановог опуса, одвијала су се истраживања
посвећена откривању биографских података, школовању, породичном пореклу, појединим
мање познатим периодима живота попут периода Другог светског рата и повратка у
Београд, евентуалном политичком и друштвеном деловању.
Један од основних циљева истраживања јесте да се прецизно одреди обим и значај
архитектуре, стилски препознатљиве и истовремено неодвојиве од главних токова српског
градитељства у периоду између два светска рата и у првим послератним годинама.
Паралелно са вредновањем пројектантског опуса сагледава се Најманова улога у српској
архитектури у контексту друштвених и културних околности. Истовремено, Најманово
дело се сагледава и у оквирима архитектуре чији су протагонисти били домаћи градитељи
јеврејског порекла. Иако је Најманов опус настао за нешто више од петнаест година
активног пројектантског рада, хронолошки оквир истраживања обухватио је прву половину
двадесетог века, пратећи животни и професионални пут архитекте.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.