Title
Principi evropskog upravnog prostora i njihova primena u procesu evropskih integracija Bosne i Hercegovine
Creator
Aulić, Ljiljana U., 1980-
CONOR:
93663241
Copyright date
2022
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 30.09.2022.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet političkih nauka
Alternative title
#The #principles of European administrative space and their application in the process of European integrations of Bosnia and Herzegovina
Publisher
[ Lj. U. Aulić]
description
Društvene nauke / političke nauke
Social sciences / political sciences
Abstract (sr)
Evropski upravni prostor (EAS) je neformalni acquis communautaire, na području javne
uprave nastao usled proširenja Evopske unije, a koji postavlja minimalne standarde za zemlje
kandidate u pitanjima reforme političkih institucija i javne uprave, posebno centralne državne
uprave. Koncept stvaranja Evropskog upravnog prostora posmatra se kao konvergencija u smislu
zajedničkog približavanja evropskom upravnom modelu. U središtu naučnog interesa disertacije
vodili smo se pitanjem, u kojoj meri je moguće očekivati da primena principa Evropskog upravnog
prostora funkcioniše u dezintegrisanom društvu kao što je Bosna i Hercegovina, gde je
asimetričnost u pogledu unutrašnjeg uređenja entiteta jedno od specifičnih obeležja unutrašnje
strukture i federalizma u Bosni i Hercegovini. Federacija Bosne i Hercegovine ima federalnu
struktura (10 kantona), dok Republika Srpska ima unitarnu, tako da se na jednom delu teritorije
Bosne i Hercegovine pojavljuje dvostruka federalna struktura. Dakle, problem Bosne i Hercegovine
nije samo u institucionalnom kapacitetu za sprovođenje prava Evropske unije, već i sprovođenje
domaćeg prava. Predmet istraživanja smo posmatrali u okviru procesa evropskih integracija, gde
smo potvrdili da se demokratska transformacija i evropska integracija odvijaju istovremeno i da
stoje u uzajamnom međuodnosu, koji je složen, kako u realnim političkim i društvenim odnosima
tako i naučnom tretiranju ta dva procesa. Ključni koncept razumevanja i istraživanja tog
međuodnosa nacionalne zemlje i EU jeste evropeizacija, koja deluje pozitivno i poticajno, na
postautoritarnu demokratizaciju u tim državama što je posebno izraženo predpregovaračkoj
(adaptacijskoj) fazi za članstvo u EU, koja se na slučaju Bosne i Hercegovine susrela sa problemima
koji proizilaze iz ustavne strukture BiH, odnosno njenih elemenata definisanih ustavima entiteta i
Ustavom BiH, ali i problemima postkonfliktnog društva. Administrativni kapacitet države kandidata
za sprovođenje obaveza iz integracijskog procesa, procenjuje se metodom komparacije sa već
postojećim administrativnim kapcitetima država članica, gde su administrativni kapaciteti BiH
ocenjeni kao neefikasni, komlikovani i glomazni, a proces reforme javne uprave u ranoj fazi.
Vodeći se ciljem istraživanja objasnili smo važnost primene principa u procesu evropskih
integracija, imajući u vidu složenu institucionalnu i ustavnu specifičnost Bosne i Hercegovine,
definisane u Aneksu IV Dejtonskog mirovnog sporazuma. Projektovanju reforme javne uprave
prišli smo sa stanovišta uprave kao složenog sistema, koristeći se opštom hipotezom da „primena
principa Evropskog upravnog prostora može da utiče na efikasno funkcionisanje asimetričnog
unutrašnjeg uređenja entiteta, koristeći se skupom upravnih principa, vrednosti i standarda,
obezbeđujući Bosni i Hercegovini da ispuni kriterijume evropskih integracija.“Osnovne metode
koje smo koristili u disertacij su metode analize, sinteze, apstrahovanja, specijalizacije i
generalizacije. Prema obuhvatu predmeta istraživanja koristili smo se i analizom naučnog sadržaja
o Evropskom upravnom prostoru, njegovim principima, te strukturalnom analizom kojom smo došli
do činioca predmeta istraživanja, zatim funkcionalnom analizom kojom smo utvrdili aktivnosti
unutar procesa i faktorskom analizom koja nam je pomogla u saznanju determinirajućih činilaca.
Primenom principa evropskog upravnog prostora, uvažavajući složenu strukturu Bosne i
Hercegovine, izveli smo zaključak da će uprava ostati pod pritiskom institucija entiteta i njihovih
centara političke moći, gde će uz primenu principa Evropskog upravnog prostora i pritisaka
Evropske unije doći do brže dinamike reforme javne uprave.
Abstract (en)
The European Administrative Space (EAS) is an informal acquis communautaire in the
domain of public administration which originated as the result of the expansion of EU and which
sets minimal standards for candidate countries to fulfill in terms of political institution reforms and
public administration, especially central state administration. The concept of EAS creation is
viewed as a convergence in the sense of a unified approach to the European Administration model.
At the core of this disertation’s scientific interest, we are guided by the question of the extent in
which it is possible to expect that the application of EAS principles will function in a disintegrated
society such as in Bosnia and Herzegovina, where asymmetry in terms of internal entity
organization is one of the particularities of the internal structure and federalism in Bosnia and
Herzegovina. The Federation of Bosnia and Herzegovina is federally structured (in 10 cantons),
whereas Republika Srpska has a unitarian structure. Therefore, the problem with Bosnia and
Herzegovina lies not only with their institutional capacity to execute the law of EU, but also their
national law as well. We have observed the subject of this research within the processes involved in
EU integrations, where we have established that the democratic transformation and European
integration are taking place simultaneously and that they share a complex interrelationship both in
terms of realistic political and societal relations as well as the scientific treatment of these two
processes. The key concept of understanding and researching this interrelationship between a
national country and EU is Europanization which has a positive and beneficial effect on postauthoritarian
democratization in this country, which is especially prominent in the prenegotiational
(adaptive) EU membership phase which has, in the case of Bosnia and Herzegovina, encountered
problems originating from the country’s constitutional structure, or its elements which are defined
by entity constitutions and the Bosnia and Herzegovina Constitution, but also the problems of a
post-conflict society. The administrative capacity of candidate countries to carry out the obligations
posed by the integration process is estimated using a method of comparison to existing
administrative capacities of member countries where the administrative capacities of Bosnia and
Herzegovina have been evaluated as inefficient, complicated and obtuse, while the process of public
administration reform as still in its early stage. Guided by the goal of this research, we have
explained the importance of applying EU integration principles, bearing in mind the complex
institutional and constitutional particularity of Bosnia and Herzegovina, defined in the Annex IV of
the Dayton Peace Agreement. We have approached reform projecting from the standpoint of
management as a complex system, utilizing the general hypothesis that “applying the principles of
EAS can impact the efficient functioning of an entity’s asymmetric internal organization, using a
collection of administrative principles, values and standards, allowing Bosnia and Herzegovina to
fufill the required criteria for European integration. “The basic methods used in the disertation
include the methods of analysis, synthesis, abstraction, specialization and generalization. In
accordance with the scope of the research subject, we have also utilized scientific content analysis
regarding the European Administration Space, its principles and have used structural analysis to
reach the subject research factor and then the functional analysis to establish the activities within
the process and the factor analysis which has helped us to define the determinating factors. By
applying the principles of EAS with regards to the complex structure of Bosnia and Herzegovina,
we have drawn the conclusion that the administration will continue to endure pressure from entity
institutions and their political power centers and that the dynamic of public administration reform
will be faster with the application of EAS principles and EU pressure.
Authors Key words
federalizam BiH, evropeizacija, proces integracije BiH u EU, upravni sistem
BiH, Evropski upravni prostor, principi EAS, reforma javne uprave BiH, dobro upravljanje.
Classification
341:35(497.6)(4)(043.3)
Coverage
233 str.
Type
Tekst
Abstract (sr)
Evropski upravni prostor (EAS) je neformalni acquis communautaire, na području javne
uprave nastao usled proširenja Evopske unije, a koji postavlja minimalne standarde za zemlje
kandidate u pitanjima reforme političkih institucija i javne uprave, posebno centralne državne
uprave. Koncept stvaranja Evropskog upravnog prostora posmatra se kao konvergencija u smislu
zajedničkog približavanja evropskom upravnom modelu. U središtu naučnog interesa disertacije
vodili smo se pitanjem, u kojoj meri je moguće očekivati da primena principa Evropskog upravnog
prostora funkcioniše u dezintegrisanom društvu kao što je Bosna i Hercegovina, gde je
asimetričnost u pogledu unutrašnjeg uređenja entiteta jedno od specifičnih obeležja unutrašnje
strukture i federalizma u Bosni i Hercegovini. Federacija Bosne i Hercegovine ima federalnu
struktura (10 kantona), dok Republika Srpska ima unitarnu, tako da se na jednom delu teritorije
Bosne i Hercegovine pojavljuje dvostruka federalna struktura. Dakle, problem Bosne i Hercegovine
nije samo u institucionalnom kapacitetu za sprovođenje prava Evropske unije, već i sprovođenje
domaćeg prava. Predmet istraživanja smo posmatrali u okviru procesa evropskih integracija, gde
smo potvrdili da se demokratska transformacija i evropska integracija odvijaju istovremeno i da
stoje u uzajamnom međuodnosu, koji je složen, kako u realnim političkim i društvenim odnosima
tako i naučnom tretiranju ta dva procesa. Ključni koncept razumevanja i istraživanja tog
međuodnosa nacionalne zemlje i EU jeste evropeizacija, koja deluje pozitivno i poticajno, na
postautoritarnu demokratizaciju u tim državama što je posebno izraženo predpregovaračkoj
(adaptacijskoj) fazi za članstvo u EU, koja se na slučaju Bosne i Hercegovine susrela sa problemima
koji proizilaze iz ustavne strukture BiH, odnosno njenih elemenata definisanih ustavima entiteta i
Ustavom BiH, ali i problemima postkonfliktnog društva. Administrativni kapacitet države kandidata
za sprovođenje obaveza iz integracijskog procesa, procenjuje se metodom komparacije sa već
postojećim administrativnim kapcitetima država članica, gde su administrativni kapaciteti BiH
ocenjeni kao neefikasni, komlikovani i glomazni, a proces reforme javne uprave u ranoj fazi.
Vodeći se ciljem istraživanja objasnili smo važnost primene principa u procesu evropskih
integracija, imajući u vidu složenu institucionalnu i ustavnu specifičnost Bosne i Hercegovine,
definisane u Aneksu IV Dejtonskog mirovnog sporazuma. Projektovanju reforme javne uprave
prišli smo sa stanovišta uprave kao složenog sistema, koristeći se opštom hipotezom da „primena
principa Evropskog upravnog prostora može da utiče na efikasno funkcionisanje asimetričnog
unutrašnjeg uređenja entiteta, koristeći se skupom upravnih principa, vrednosti i standarda,
obezbeđujući Bosni i Hercegovini da ispuni kriterijume evropskih integracija.“Osnovne metode
koje smo koristili u disertacij su metode analize, sinteze, apstrahovanja, specijalizacije i
generalizacije. Prema obuhvatu predmeta istraživanja koristili smo se i analizom naučnog sadržaja
o Evropskom upravnom prostoru, njegovim principima, te strukturalnom analizom kojom smo došli
do činioca predmeta istraživanja, zatim funkcionalnom analizom kojom smo utvrdili aktivnosti
unutar procesa i faktorskom analizom koja nam je pomogla u saznanju determinirajućih činilaca.
Primenom principa evropskog upravnog prostora, uvažavajući složenu strukturu Bosne i
Hercegovine, izveli smo zaključak da će uprava ostati pod pritiskom institucija entiteta i njihovih
centara političke moći, gde će uz primenu principa Evropskog upravnog prostora i pritisaka
Evropske unije doći do brže dinamike reforme javne uprave.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.