Title
Elementi subverzivnosti kao metod izgradnje identiteta u romanima Toni Morison
Creator
Jovanović Nikolić, Ivana S., 1987-
CONOR:
96603657
Copyright date
2022
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 22.06.2022.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
Elements of subversion as a method of construction of identity in the novels of Toni Morrison
Элементы субверсии как метод создания идентичности в романах Tони Mорисона
Publisher
[I. Jovanović Nikolić]
Format
158 str.
description
Filološke nauke - nauka o književnosti, američka književnost / Philology/Humanities - Literary science, american literature
Abstract (sr)
Cilj istraživanja ove disertacije je da ukaže na subverzivni karakter elemenata poput muzike i smeha
koje Toni Morison često i obilato koristi u svojim delima. Od mnogobrojnih funkcija koje muzika
ima u delima Toni Morison izdvajamo i posebno analiziramo njenu upotrebu u dekonstrukciji
nametnutih i izgradnji novih identiteta afro-američkih likova a koja se ostvaruje na različite načine
(nazivi dela, likovi, scene, ton pripovedanja, upotreba džez tehnike poziv i odgovor i dr.). Smeh se
takođe posmatra kao sredstvo subverzije koje likovima izabranih dela omogućava oslobađanje od
naizgled „večite” hijerarhije. Smeh, znatno složeniji od suza, na određeni način pročišćava pojedinca
i daje priliku za pretvaranje jednostranog u višestrano, za rađanje celovitosti koja, iako nije konačna,
ipak daje nadu za sadašnjost i budućnost. Smeh u delima Toni Morison otklanja traumatične efekte
procesa konstrukcije identiteta i daje priliku za isceljenje a onda i ponovno stvaranje identiteta koji
svoje korene ima u individualnoj i kolektivnoj prošlosti afro-američke zajednice.
Oslanjajući se na postavke postmodernizma, dekonstrukcije i teorije karnevala pristupamo analizi
romana Voljena, Džez, Ljubav i Solomonova pesma, i u njima dokazujemo da je identitet pojedinaca
važan, potreban ali i pokretan, višeslojan, bezgraničan i neuhvativ. Identitet pojedinca u XXI veku
lako podleže dominantnom diskursu ukoliko ne postoji spona sa konkretnim kulturno-istorijskim
nasleđem te ukoliko potisnuta emotivna stanja iz prošlosti ne nađu svoje razrešenje u sadašnjosti.
„Uznemireni“ čitalac dela ove autorke, izvodi zaključak da je važno postati aktivni „proizvođač“
zvuka (muzike i smeha) naspram pasivnog konzumenta sadržaja koji se pak interpretiraju na načine
nametnute od strane dominantne kulture.
Abstract (en)
This research aims at pointing out the subversive character of elements such as music and laughter,
elements which are often and to a great degree, used by Toni Morrison, literary author. Out of the
numerous roles music has in the works of Toni Morrison, this paper particularly touches on its role
in the deconstruction of imposed and reconstruction of new identities of African-American
characters; this role is achieved in different ways (novel titles, characters, scenes, narration, use of
call-and-response techniques, etc.). Laughter is also observed as a means of subversion which enables
the characters of selected novels to break free from, what seems to be, „eternal“hierarchy. Laughter,
substantially more complex than tears, is a sort of a cleanser which provides an individual with an
opportunity to transform that which is one-sided into multifaceted, to develop a whole, which
although not final, still provides hope for both present and future. Laughter in the works of Toni
Morrison removes the traumatic effects of the process of identity construction and provides an
opportunity to heal and recreate an identity rooted in both collective and individual past of African-
American community.
Relying on postmodernism, deconstruction and carnival theory, we approach the analysis of novels
Beloved, Jazz, Love and Song of Solomon to demonstrate that an individual’s identity is important,
necessary but also fluid, multilayered, non-finite and elusive. An individual’s identity in the 21st
century easily succumbs to the dominant discourse if there is no link to the particular culturalhistorical
heritage i.e. if the suppressed past emotions are not resolved in the present. The „alarmed“
reader of the works of this author, understands that instead of being a passive consumer whose
interpretation of any matter is controlled by the dominant culture, one should become an active
„producer“ of sound (music and laughter).
Authors Key words
muzika, smeh, postmodernizam, magijski realizam, subverzija, identitet, fluidnost,
Toni Morison, prošlost
Authors Key words
music, laughter, postmodernism, magic realism, subversion, identity, fluidity, Toni
Morrison, past
Classification
821.111(73).09-31 Morrison T.(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Cilj istraživanja ove disertacije je da ukaže na subverzivni karakter elemenata poput muzike i smeha
koje Toni Morison često i obilato koristi u svojim delima. Od mnogobrojnih funkcija koje muzika
ima u delima Toni Morison izdvajamo i posebno analiziramo njenu upotrebu u dekonstrukciji
nametnutih i izgradnji novih identiteta afro-američkih likova a koja se ostvaruje na različite načine
(nazivi dela, likovi, scene, ton pripovedanja, upotreba džez tehnike poziv i odgovor i dr.). Smeh se
takođe posmatra kao sredstvo subverzije koje likovima izabranih dela omogućava oslobađanje od
naizgled „večite” hijerarhije. Smeh, znatno složeniji od suza, na određeni način pročišćava pojedinca
i daje priliku za pretvaranje jednostranog u višestrano, za rađanje celovitosti koja, iako nije konačna,
ipak daje nadu za sadašnjost i budućnost. Smeh u delima Toni Morison otklanja traumatične efekte
procesa konstrukcije identiteta i daje priliku za isceljenje a onda i ponovno stvaranje identiteta koji
svoje korene ima u individualnoj i kolektivnoj prošlosti afro-američke zajednice.
Oslanjajući se na postavke postmodernizma, dekonstrukcije i teorije karnevala pristupamo analizi
romana Voljena, Džez, Ljubav i Solomonova pesma, i u njima dokazujemo da je identitet pojedinaca
važan, potreban ali i pokretan, višeslojan, bezgraničan i neuhvativ. Identitet pojedinca u XXI veku
lako podleže dominantnom diskursu ukoliko ne postoji spona sa konkretnim kulturno-istorijskim
nasleđem te ukoliko potisnuta emotivna stanja iz prošlosti ne nađu svoje razrešenje u sadašnjosti.
„Uznemireni“ čitalac dela ove autorke, izvodi zaključak da je važno postati aktivni „proizvođač“
zvuka (muzike i smeha) naspram pasivnog konzumenta sadržaja koji se pak interpretiraju na načine
nametnute od strane dominantne kulture.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.