Title
Application of virtual worlds in agent theory research and engineering education: doctoral dissertation
Creator
Petrović, Vladimir, 1987-
CONOR:
67627785
Copyright date
2022
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 05.07.2022.
Other responsibilities
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Elektrotehnički fakultet
Alternative title
Примена виртуелних светова у истраживању теорије агената и инжењерском образовању
Publisher
[V. Petrović]
Format
82 str.
description
Electrical Engineering and Computer Science - Artificial Intelligence /
Abstract (en)
The focus of this doctoral dissertation is on exploring the potentials of virtual worlds, for
applications in research and education. Regarding this, there are two central aspects that are
explored in the dissertation. The first one considers the concept of autonomous agents, and agent
theory in general, in the context of virtual worlds. The second aspect is related to the educational
applications of virtual worlds, while especially focusing on the concept of virtual laboratories. An
introduction to basic terminology related to the subject is given at the start of the dissertation. After
that, a thorough analysis of the role of agents in virtual worlds is presented. This, among others,
includes the analysis of the techniques that shape the agent’s behavior. The development of the
virtual gamified educational system, specially dedicated to agents is then presented in the
dissertation, along with a thorough description. While, in the end, analysis of the concept of virtual
laboratories in STE (Science, Technology, and Engineering) disciplines is performed, and existing
solutions are evaluated according to the criteria defined in the dissertation.
Abstract (sr)
Фокус ове докторске дисертације је на истраживању потенцијала виртуелних светова за
примене у истраживањима и образовању. У вези са тим, постоје два главна аспекта која су
обрађена у дисертацији. Први аспект се тиче концепта аутономних агената, као и теорије
агената у целини, а у контексту виртуелних светова. Други аспект је везан за примену
виртуелних светова у образовању, при чему је посебан акценат стављен на виртуелне
лабораторије. На почетку дисертације је дат кратак увод који се тиче терминологије и
појединих појмова везаних за област којом се ова дисертција бави. Након тога је
представљена систематична и темељна анализа улоге агената у виртуелним световима.
Између осталог, ово укључује и анализу техника потребних за обликовање понашања
агената. Потом је у дисертацији детаљно представљен развој оригиналног виртуелног
образовног система посвећеног агентима. На крају, анализиран је концепт виртуелних
лабораторија у НТИ (наука, технологија, инжењерство) дисциплинама и извршена је
евалуација постојећих решења у складу са критеријумима који су дефинисани у дисертацији.
Authors Key words
artificial intelligence, agent theory, autonomous agents, virtual worlds, virtual
laboratories, robotics, computer games, education
Authors Key words
вештачка интелигенција, теорија агената, аутономни агенти, виртуелни
светови, виртуелне лабораторије, роботика, рачунарске игре, образовање
Classification
004.8:004.9(043.3)
Type
Tekst
Abstract (en)
The focus of this doctoral dissertation is on exploring the potentials of virtual worlds, for
applications in research and education. Regarding this, there are two central aspects that are
explored in the dissertation. The first one considers the concept of autonomous agents, and agent
theory in general, in the context of virtual worlds. The second aspect is related to the educational
applications of virtual worlds, while especially focusing on the concept of virtual laboratories. An
introduction to basic terminology related to the subject is given at the start of the dissertation. After
that, a thorough analysis of the role of agents in virtual worlds is presented. This, among others,
includes the analysis of the techniques that shape the agent’s behavior. The development of the
virtual gamified educational system, specially dedicated to agents is then presented in the
dissertation, along with a thorough description. While, in the end, analysis of the concept of virtual
laboratories in STE (Science, Technology, and Engineering) disciplines is performed, and existing
solutions are evaluated according to the criteria defined in the dissertation.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.