Title
Politika Francuske Republike u jugoslovenskoj krizi 1990-2001.
Creator
Petrović, Dragan, 1964-
CONOR:
7755879
Copyright date
2022
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 28.09.2023.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet političkih nauka
Alternative title
Policy of the Republic France during the Yugloslav crisis 1990–2001.
Publisher
[D. R. Petrović]
Format
276 str.
description
Političke nauke - Međunarodne i evropske studije / Political Scienes - International and European studies
Abstract (sr)
Zvaničnici Francuske Republike u vreme odvijanja internacionalizovane jugoslovenske
krize i njenog prerastanja u talase oružanih sukoba do 2001. godine, (paralelno sa članstvom
Francuske i njenim uticajem u Evropskoj uniji, Savetu bezbednosti OUN, NATO, OEBS, G 7),
delovali su u pravcu predupređenja oružanih sukoba i potom okončavanju rata na jugoslovenskom
prostoru. Paralelno sa tim Francuska je imala i svoje nacionalne i geopolitičke interese u
jugoslovenskoj krizi. U periodu kada je predsednik Francuske bio Fransoa Miteran, zvanični Pariz
je prevashodno pokušavao da utiče na smirivanje tenzija na jugoslovenskom prostoru, i nije
zauzimao pristrasan stav u odnosu na zaraćene strane. Francuska je davala i najznačajniji broj
plavih šlemova na jugoslovenskom prostoru, kao i višestruku materijalnu humanitarnu pomoć.
Kada je predsedničku funkciju preuzeo Žar Širak proleća 1995. dolazi do većeg praćenja od strane
zvaničnog Pariza, politike SAD i NATO po pitanju jugoslovenske krize i sve više kritičniji odnos
prema srpskoj strani. To je posebno došlo do izražaja u Kosovskoj krizi i agresiji NATO na SR
Jugoslaviju 1999. godine, posle neuspelih diplomatsih pregovora u Rambujeu. Pored toga
Francuska zadržava nešto odmereniji stav prema SR Jugoslaviji i Srbiji u odnosu na vodeće
zapadne sile, ali izraženo kritičan prema zvaničnim vlastima u Beogradu. Nakon promene vlasti
oktobra 2000. godine, zvanična Francuska ponovo uspostavlja pune i načelno prijateljske odnose
prema SR Jugoslaviji i Srbiji. Uloga Francuske u krizi u Makedoniji 2001. je bila u pravcu smirivanja
sukoba i uloge medijatora.
Istraživanje koje je urađeno podrazumevalo je korišćenje celokupne dokumentacije koja
je obelodanjena, naročito one francuske. Sledi štampa i periodika, posebno francuska, ali i ona
druga vezana za temu rada. Tu su i objavljene knjige, pre svega na francuskom jeziku vezane za
temu rada, ali i one druge, objavljene na jugoslovenskom području i na engleskom i ruskom
jeziku.
Ključne
Abstract (en)
Officials of the French Republic at the time of the internationalized Yugoslav crisis and its
development into waves of armed conflicts until 2001, (parallel with the membership of France and its
influence in the European Union, the Security Council, UN, NATO, OSCE, G7), operated in the direction of
preventing armed conflicts and thus ending the war in the Yugoslav region. In parallel, France also had its
national and geopolitical interests in the Yugoslav crisis. During the period when the president of France
was Francois Mitterrand, officially Paris was primarily trying to influence the winding-down of tensions in
the Yugoslav region, and did not take a biased attitude in relation to the warring parties. France also
provided the most significant number of blue helmets in the Yugoslav region, as well as multiple financial
humanitarian aid. When the presidential function was taken over by Jacques Chirac in the spring of 1995,
there was greater monitoring by officials in Paris, US and NATO policy regarding the Yugoslav crisis and an
increasingly critical relationship towards the Serbian side. This was especially evident in the Kosovo crisis
and the NATO aggression in FR Yugoslavia in 1999, after failed diplomatic negotiations in Rambouillet. In
addition, France retained a slightly more measured attitude towards FR Yugoslavia and Serbia in relation
to the leading Western powers, but remained expressly critical towards the official authorities in Belgrade.
After the change in government of October 2000, France officially re-established full and principally
friendly relations towards FR Yugoslavia and Serbia. The role of France in the crisis in Macedonia in 2001
was in the aim of conflict resolution as mediators.
The research that has been conducted implied using the entire documentation that was disclosed,
especially in French. It is followed by printed media and periodicals, particularly French, but also others
related to the topic of the paper. There are also published books, primarily in French related to the topic
of the paper, but others as well, published in the Yugoslav region in English and Russian.
Authors Key words
politika Francuske Republike; jugoslovenska kriza; srpski faktor; Kosovo i
Metohija; sukob u Sloveniji; sukob u Hrvatskoj; sukob u Bosni i Hercegovini; sukob u Makedoniji;
velike sile i jugoslovenska kriza; Dejtonski mirovni sporazum
Authors Key words
French policy; Yugoslav crisis; Serbian factor; Kosovo and Metohija; conflict in Slovenia; conflict
in Croatia; conflict in Bosnia and Herzegovina; conflict in Macedonia; the Great Powers and the Yugoslav
crisis; Dayton Peace Agreement
Classification
327(44):327.7/.8(497.1)"1990/2001"(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Zvaničnici Francuske Republike u vreme odvijanja internacionalizovane jugoslovenske
krize i njenog prerastanja u talase oružanih sukoba do 2001. godine, (paralelno sa članstvom
Francuske i njenim uticajem u Evropskoj uniji, Savetu bezbednosti OUN, NATO, OEBS, G 7),
delovali su u pravcu predupređenja oružanih sukoba i potom okončavanju rata na jugoslovenskom
prostoru. Paralelno sa tim Francuska je imala i svoje nacionalne i geopolitičke interese u
jugoslovenskoj krizi. U periodu kada je predsednik Francuske bio Fransoa Miteran, zvanični Pariz
je prevashodno pokušavao da utiče na smirivanje tenzija na jugoslovenskom prostoru, i nije
zauzimao pristrasan stav u odnosu na zaraćene strane. Francuska je davala i najznačajniji broj
plavih šlemova na jugoslovenskom prostoru, kao i višestruku materijalnu humanitarnu pomoć.
Kada je predsedničku funkciju preuzeo Žar Širak proleća 1995. dolazi do većeg praćenja od strane
zvaničnog Pariza, politike SAD i NATO po pitanju jugoslovenske krize i sve više kritičniji odnos
prema srpskoj strani. To je posebno došlo do izražaja u Kosovskoj krizi i agresiji NATO na SR
Jugoslaviju 1999. godine, posle neuspelih diplomatsih pregovora u Rambujeu. Pored toga
Francuska zadržava nešto odmereniji stav prema SR Jugoslaviji i Srbiji u odnosu na vodeće
zapadne sile, ali izraženo kritičan prema zvaničnim vlastima u Beogradu. Nakon promene vlasti
oktobra 2000. godine, zvanična Francuska ponovo uspostavlja pune i načelno prijateljske odnose
prema SR Jugoslaviji i Srbiji. Uloga Francuske u krizi u Makedoniji 2001. je bila u pravcu smirivanja
sukoba i uloge medijatora.
Istraživanje koje je urađeno podrazumevalo je korišćenje celokupne dokumentacije koja
je obelodanjena, naročito one francuske. Sledi štampa i periodika, posebno francuska, ali i ona
druga vezana za temu rada. Tu su i objavljene knjige, pre svega na francuskom jeziku vezane za
temu rada, ali i one druge, objavljene na jugoslovenskom području i na engleskom i ruskom
jeziku.
Ključne
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.