Title
Sadržaj i sastav unutrašnjeg i spoljašnjeg aerozagađenja u školskim sredinama u Srbiji
Creator
Živković, Marija M., 1985-
CONOR:
111114249
Copyright date
2023
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 29.09.2023.
Other responsibilities
Academic Expertise
Prirodno-matematičke nauke
Academic Title
-
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Hemijski fakultet
Alternative title
Content and composition of indoor and outdoor air pollution in school environments in Serbia
Publisher
[M. Živković]
Format
94 стр.
description
Hemija - Analitička hemija / Chemistry -Analitical chemistry
Abstract (sr)
Ova disertacija predstavlja kompleksnu analizu kvaliteta vazduha u školskim sredinama i
doprinosi boljim saznanjima o nivoima zagađujućih materija prisutnih u obliku čestica i gasova
u vazduhu unutrašnjeg prostora škola i njihovom okruženju. U ovoj disertaciji merene su
prioritetne zagađujuće materije vazduha za unutrašnji prostor: VOC, NO2, O3, PM2,5, PM10,
TSP, kao i PAH-ova u svim frakcijama čestica i gasnoj fazi. Uzorkovanje je vršeno u ukupnom
trajanju od tri meseca, sukcesivno u šest osnovnih škola i dva vrtica u Srbiji, koji se nalaze u
različitom okruženju. VOC-ovi, NO2 i O3 bili su uzorkovani pomoću pasivnih uzorkivača, dok
su frakcije čestica (PM2,5, PM10, TSP) i gasna faza PAH-ova uzorkovani aktivno, pomoću
pumpi male zapremine. Nađeno je da su nivoi VOC-ova u unutrašnjem prostoru škola bili
daleko viši nego u spoljašnjoj sredini. Rezultati PCA analize ukazali su da ozonoliza i
fotohemijske reakcije, emisije iz građevinskih materijala i organski rastvarači, emisije iz
sredstava za čišćenje i spoljašnji izvori emisije značajno utiču na nivoe VOC-ova u
unutrašnjem prostoru škola. Veće koncentracije čestica u unutrašnjem prostoru i spoljašnjoj
sredini zabeležene su tokom grejnog perioda u svim školama, pa je zaključeno da uticaj
grejanja tokom zimskih meseci, kao i položaj škole ima bitan uticaj na nivoe PM u učionicama.
Takođe, rezultati su pokazali da su koncentracije čestica u unutrašnjem prostoru više nego u
spoljašnjoj sredini. Zapaženi su viši nivoi PM2,5 u učionicama tokom školskih sati u poređenju
sa nivoima kada su učionice bile prazne. Pokazano je da infiltracija spoljašnjih čestica i njihova
naknadna resuspenzija može dovesti do povišenih nivoa čestica u unutrašnjem prostoru škola,
a samim tim i do povećanih nivoa PAH-ova. Ispitivanjem raspodele PAH-ova između gasne i
čestične faza uočeno je da su najdominantniji PAH-ovi u gasnoj fazi bili Nap, Phe i Flu, dok
su najdominantniji u čestičnoj fazi bili BgP, Ind i BbF. Primećeno je da su PAH-ovi sa 5 i 6
benzenovih prstenova uglavnom bili adsorbovani na česticama manjih dimenzija, tj. PM2,5-10
(10-60%) i PM2,5 (78-89%). S druge strane, PAH-ovi sa 2 i 3 benzenova prstena bili su
najdominantniji tokom obe sezone u gasnoj fazi (95-100%). Primenjene su tri metode u cillju
identifikacije izvora PAH-ova (DR, PCA-MLR i PMF). PMF metoda je dala daleko bolji uvid
u potencijalne izvore i njihove doprinose u odnosu na PCA-MLR i DR. Stacionarni izvori,
sagorevanje uglja i biomase identifikovani su kao glavni izvori ukupnih PAH-ova u
unutrašnjem prostoru i spoljašnjoj sredini škola tokom grejnog perioda. Rezultati su pokazali
da su deca u školskim sredinama u Srbiji bila izložena povišenim nivoima zagađujućih
materija, pre svega VOC-ova i čestica u unutrašnjem prostoru škola tokom oba perioda.
Uočeno je da su nivoi benzena, PM2,5, PM10 i PAH-ova u vazduhu, bili viši od graničnih ili
preporučenih vrednosti. Izračunati indikatori za procenu rizika usled izloženosti PAH-ovima
su pokazali da su deca bila pod povećanim rizikom za nastanak raka
Abstract (en)
This dissertation presents a complex analysis of air quality in school environments and
contributes to better knowledge about the pollutants levels present in the form of particles and
gases in indoor and outdoor air. In this dissertation, priority indoor air pollutants were
measured: VOC, NO2, O3, PM2.5, PM10, TSP, as well as PAHs in all particle fractions and
PAHs in gas phase. Sampling was carried out over a period of three months, successively in
six elementary schools and two kindergartens in Serbia, which are in different environments.
VOCs, NO2 and O3 were sampled using passive samplers, while particulate fractions (PM2.5,
PM10, TSP) and gas phase PAHs were sampled using low volume pumps. It was found that the
levels of VOCs in the indoor space of the schools were much higher than in the outdoor
environment. VOC levels in schools were found to be higher indoors than outdoors. The results
of the PCA analysis indicated that ozonolysis and photochemical reactions, emissions from
building materials and organic solvents, emissions from cleaning agents and outdoor emission
sources significantly affect the levels of VOCs in the indoor environment of schools. Higher
concentrations of particles in the indoor and outdoor environment were recorded during the
heating season in all schools, so it was concluded that the influence of heating during the winter
months, as well as the location of the school, have a significant impact on PM levels in
classrooms. The results also showed that the concentrations of particles were higher indoor
than outdoor. Higher levels of PM2.5 were observed in the classrooms during school hours
compared to levels when the classrooms were empty. It has been shown that the infiltration of
outdoor particles and their resuspension can lead to elevated levels of indoor particles, and
therefore to increased levels of PAHs. By examining the distribution of PAHs between the gas
and the particle phases, it was observed that the most dominant PAHs in the gas phase were
Nap, Phe and Flu, while the most dominant PAHs in the particulate phase were BgP, Ind and
BbF. It was observed that PAHs with 5 and 6 benzene rings were mainly adsorbed on smaller
particles, PM2.5-10 (10-60%) and PM2.5 (78-89%). On the other hand, PAHs with 2 and 3
benzene rings were the most dominant during both seasons in the gas phase (95-100%). Three
methods were applied in order to identify the potential sources of PAHs (DR, PCA-MLR and
PMF). The PMF method provided much better insight into potential sources and their
contributions comparedto PCA-MLR and DR. Stationary sources, coal and biomass burning
were identified as the main sources of total PAHs in the indoor and outdoor environment of
schools during the heating season. The results showed that children in school environments in
Serbia were exposed to elevated levels of pollutants, primarily VOCs, PM and PAHs during
both seasons. It was observed that the levels of benzene, PM2.5, PM10 and PAHs in air, were
higher than the limit values or recommended values. The calculated indicators for risk
assessment due to exposure to PAHs showed that children were at an increased risk of
developing cancer.
Authors Key words
kvalitet vazduha, zagađenje vazduha, respirabilne čestice, VOC-ovi, PAH-ovi,
receptorsko modelovanje, procena rizika
Authors Key words
air quality, air pollution, respirable particles, VOCs, PAHs, receptor modeling,
risk assessment
Classification
543.26:504.5(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Ova disertacija predstavlja kompleksnu analizu kvaliteta vazduha u školskim sredinama i
doprinosi boljim saznanjima o nivoima zagađujućih materija prisutnih u obliku čestica i gasova
u vazduhu unutrašnjeg prostora škola i njihovom okruženju. U ovoj disertaciji merene su
prioritetne zagađujuće materije vazduha za unutrašnji prostor: VOC, NO2, O3, PM2,5, PM10,
TSP, kao i PAH-ova u svim frakcijama čestica i gasnoj fazi. Uzorkovanje je vršeno u ukupnom
trajanju od tri meseca, sukcesivno u šest osnovnih škola i dva vrtica u Srbiji, koji se nalaze u
različitom okruženju. VOC-ovi, NO2 i O3 bili su uzorkovani pomoću pasivnih uzorkivača, dok
su frakcije čestica (PM2,5, PM10, TSP) i gasna faza PAH-ova uzorkovani aktivno, pomoću
pumpi male zapremine. Nađeno je da su nivoi VOC-ova u unutrašnjem prostoru škola bili
daleko viši nego u spoljašnjoj sredini. Rezultati PCA analize ukazali su da ozonoliza i
fotohemijske reakcije, emisije iz građevinskih materijala i organski rastvarači, emisije iz
sredstava za čišćenje i spoljašnji izvori emisije značajno utiču na nivoe VOC-ova u
unutrašnjem prostoru škola. Veće koncentracije čestica u unutrašnjem prostoru i spoljašnjoj
sredini zabeležene su tokom grejnog perioda u svim školama, pa je zaključeno da uticaj
grejanja tokom zimskih meseci, kao i položaj škole ima bitan uticaj na nivoe PM u učionicama.
Takođe, rezultati su pokazali da su koncentracije čestica u unutrašnjem prostoru više nego u
spoljašnjoj sredini. Zapaženi su viši nivoi PM2,5 u učionicama tokom školskih sati u poređenju
sa nivoima kada su učionice bile prazne. Pokazano je da infiltracija spoljašnjih čestica i njihova
naknadna resuspenzija može dovesti do povišenih nivoa čestica u unutrašnjem prostoru škola,
a samim tim i do povećanih nivoa PAH-ova. Ispitivanjem raspodele PAH-ova između gasne i
čestične faza uočeno je da su najdominantniji PAH-ovi u gasnoj fazi bili Nap, Phe i Flu, dok
su najdominantniji u čestičnoj fazi bili BgP, Ind i BbF. Primećeno je da su PAH-ovi sa 5 i 6
benzenovih prstenova uglavnom bili adsorbovani na česticama manjih dimenzija, tj. PM2,5-10
(10-60%) i PM2,5 (78-89%). S druge strane, PAH-ovi sa 2 i 3 benzenova prstena bili su
najdominantniji tokom obe sezone u gasnoj fazi (95-100%). Primenjene su tri metode u cillju
identifikacije izvora PAH-ova (DR, PCA-MLR i PMF). PMF metoda je dala daleko bolji uvid
u potencijalne izvore i njihove doprinose u odnosu na PCA-MLR i DR. Stacionarni izvori,
sagorevanje uglja i biomase identifikovani su kao glavni izvori ukupnih PAH-ova u
unutrašnjem prostoru i spoljašnjoj sredini škola tokom grejnog perioda. Rezultati su pokazali
da su deca u školskim sredinama u Srbiji bila izložena povišenim nivoima zagađujućih
materija, pre svega VOC-ova i čestica u unutrašnjem prostoru škola tokom oba perioda.
Uočeno je da su nivoi benzena, PM2,5, PM10 i PAH-ova u vazduhu, bili viši od graničnih ili
preporučenih vrednosti. Izračunati indikatori za procenu rizika usled izloženosti PAH-ovima
su pokazali da su deca bila pod povećanim rizikom za nastanak raka
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.