Title
Моторичке способности као фактор развијености животних и социјалних вјештина ученика различитог визуелног статуса
Creator
Zečević, Ivana S., 1988-
CONOR:
57556489
Copyright date
2023
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 25.11.2023.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Alternative title
Motor abilities as a factor in the development of life and social skills in students with different visual status
Publisher
[И. Зечевић]
Format
192 листа
description
Специјална едукација и рехабилитација - Дефектологија / Special Education and Rehabilitation - Defectology
Abstract (sr)
Циљ рада био је да утврди повезаност моторичких способности и животних вјештина, као и моторичких способности и социјалних вјештина ученика различитог визуелног статуса. У студији је испитан и утицај демографских фактора на развијеност моторичких способности, животних и социјалних вјештина.
Узорком истраживања обухваћено је 66 ученика, од 11 до 17 година. Узорак је подијељен на слијепе и слабовиде ученике који су се образовали у специјалним школама и ученике без оштећења вида.
За процјену зависних варијабли коришћени су сљедећи инструменти: БОТ-2- тест за процјену моторичких способности и ВАБС-2 скала за процјену животних и социјалних вјештина (форма за родитеље и наставнике).
Резултати су показали да код слијепих и слабовидих ученика не постоји повезаност између моторичких способности и животних вјештина, као и социјалних вјештина према процјени и родитеља и наставника. Код ученика без оштећења вида утврђена је позитивна повезаност између ових подручја функционисања. Према процјени родитеља и наставника код слијепих и слабовидих ученика уочен је нижи ниво развијености моторичких способности, животних и социјалних вјештина у односу на ученике без оштећења вида код којих је забиљежен просјечан ниво развијености. Утицај узраста и пола на развијеност моторичких способности, животних и социјалних вјештина није препознат у нашој студији када су у питању слијепи и слабовиди ученици. Код ученика без оштећења вида, дјевојчице имају развијеније моторичке способности, животне и социјалне вјештине према процјени наставника, док узраст не утиче на развијеност моторичких способности, животних и социјалних вјештина. Начин кретања и тип смјештаја нису фактори који условљавају разлике у развијености животних и социјалних вјештина слијепих и слабовидих ученика.
Abstract (en)
The goal of this study was to determine the correlation between motor abilities and life skills, as well as motor abilities and social skills in students with varying visual statuses. The study also investigated the influence of demographic factors on the development of motor abilities, life skills, and social skills.
The research included a sample of 66 students aged 11 to 17. The sample was divided into blind and visually impaired students who attended special schools, and students without visual impairments.
The following instruments were used to assess dependent variables: the BOT-2 test for evaluating motor abilities, and the VABS-2 scale for assessing life skills and social skills (parent and teacher forms).
The results showed that there is no correlation between motor abilities and life skills, as well as social skills, in blind and visually impaired students, according to assessments from both parents and teachers. In students without visual impairments, a positive correlation was found between these functional domains. According to evaluations from parents and teachers, blind and visually impaired students demonstrated a lower level of motor abilities development, life skills, and social skills in comparison to students without visual impairments, among whom an average level of development was observed. The impact of age and gender on the development of motor abilities, life skills, and social skills was not recognized in our study when considering blind and visually impaired students. Among students without visual impairments, girls displayed more developed motor abilities, life skills, and social skills according to teacher assessments, while age did not affect the development of these skills. Method of movement and type of accommodation are not factors that determine differences in the development of life skills and social skills in blind and visually impaired students.
Authors Key words
моторичке способности, животне вјештине, социјалне вјештине, ученици различитог визуелног статуса
Authors Key words
motor abilities, life skills, social skills, students with different visual status
Classification
376‑056.262:796.012.1(043.3)
316.61‑056.262(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Циљ рада био је да утврди повезаност моторичких способности и животних вјештина, као и моторичких способности и социјалних вјештина ученика различитог визуелног статуса. У студији је испитан и утицај демографских фактора на развијеност моторичких способности, животних и социјалних вјештина.
Узорком истраживања обухваћено је 66 ученика, од 11 до 17 година. Узорак је подијељен на слијепе и слабовиде ученике који су се образовали у специјалним школама и ученике без оштећења вида.
За процјену зависних варијабли коришћени су сљедећи инструменти: БОТ-2- тест за процјену моторичких способности и ВАБС-2 скала за процјену животних и социјалних вјештина (форма за родитеље и наставнике).
Резултати су показали да код слијепих и слабовидих ученика не постоји повезаност између моторичких способности и животних вјештина, као и социјалних вјештина према процјени и родитеља и наставника. Код ученика без оштећења вида утврђена је позитивна повезаност између ових подручја функционисања. Према процјени родитеља и наставника код слијепих и слабовидих ученика уочен је нижи ниво развијености моторичких способности, животних и социјалних вјештина у односу на ученике без оштећења вида код којих је забиљежен просјечан ниво развијености. Утицај узраста и пола на развијеност моторичких способности, животних и социјалних вјештина није препознат у нашој студији када су у питању слијепи и слабовиди ученици. Код ученика без оштећења вида, дјевојчице имају развијеније моторичке способности, животне и социјалне вјештине према процјени наставника, док узраст не утиче на развијеност моторичких способности, животних и социјалних вјештина. Начин кретања и тип смјештаја нису фактори који условљавају разлике у развијености животних и социјалних вјештина слијепих и слабовидих ученика.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.