Title
Евалуација циљева индивидуалног образовног плана и академски успех ученика са инвалидитетом у средњој школи
Creator
Rajšli-Tokoš, Elvira, 1969-
CONOR:
61517577
Copyright date
2023
Object Links
Select license
Autorstvo 3.0 Srbija (CC BY 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence, čak i u komercijalne svrhe. Ovo je najslobodnija od svih licenci. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 18.01.2024.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Alternative title
Евалуација циљева индивидуалног образовног плана и академски успех ученика са инвалидитетом у средњој школи
Publisher
[Е. Рајшли Токош]
Format
179 листова
description
Специјалнa едукацијa и рехабилитацијa / Special education and rehabilitation
Abstract (sr)
Индивидуални образовни планови се израђују већ више од десет година. Од
увођења инклузије и индивидуалног образовног плана правилници и законска акта која
су регулисала њихову израду мењала су се током времена. Евалуација и сама израда су
такође пратиле те промене. Нас су интересовали подаци из праксе како циљеви утичу
на академски успех ученика у средњошколском узрасту, као и да ли планирање,
индивидуализација и све што наставници и дефектолози раде да би одговорили
потребама ученика са сметњама у развоју доводе до резултата и бољег академског
успеха ученика.
За прикупљање података коришћена су два инструмента. Први је посебно
направљен за ово истраживање (прикупљање општих података), док је други
инструмент конструисан за мерење циљева ИОП-а. У истраживању је учествовао 48
испитаник. Испитаници су били наставни кадар који је био запослен у редовним или
специјалним средњим школама на територији Аутономне покрајине Војводине.
Истраживање је спроведено онлајн, где су испитаници попуњавали анкету. Упитник је
био дистрибуиран у различитима групама на друштвеним мрежама.
Основни закључци нам показују да ученици постижу бољи академски успех ако
имају више циљева у ИОП-у, и да водећу улогу у изради и имплементацији имају
наставници и дефектолози. Уочава се скромно учествовање самог детета и чланова
породице, као и коришћење асистивне технологије. Што се тиче самог академског
успеха, добили смо податке да деца са сметњама у развоју имају бољи академски успех
из математике и матерњег језика. Интересантан је податак да искуство и компетенције
наставника не утичу на бољи академски успех, али смо приметили да дефектолози
много боље процењују и ревидирају децу са сметњама у развоју, али имају већи степен
иплементације у односу на наставнике које су запослени у типичним средњим
школама.
Из добијених резултата као и на основу прегледане постојеће литературе
уочавају се разлике код нас и у свету. Сматрамо да је важно истражити разлике, као и
урадити додатна истраживања која ће потврдити или оповргнути наше резултате
Abstract (en)
Individual educational plans have been in use for more than ten years. Since the
introduction of inclusion and the individual educational plans, the rules and legal acts that
regulated the creation have changed over time. The evaluation and the development also
followed those changes. We were interested in data from practice on how goals affect the
academic success of students in high school age. Does the planning, individualization, and
everything that teachers and special educators do to meet the needs of students with
disabilities lead to results and better academic success for students.
Two instruments were used for data collection. The first one was specifically created
for this research (collecting general data), while the second instrument was constructed to
measure IOP goals. 48 respondents participated in the research. The respondents were
teaching staff who were employed in regular or special secondary schools in the territory of
the Autonomous Province of Vojvodina. The research was conducted online, where
respondents filled out a survey. The questionnaire was distributed in different groups on
social networks.
The main conclusions show us that students achieve better academic success if they
have more goals in IEP, and that teachers and special education teachers play a leading role in
the development and implementation. Modest participation of the child and family members,
as well as the use of assistive technology, can be observed in the data. Regarding the
academic success itself, we received data that children with developmental disabilities have
better academic success in mathematics and their mother tongue. It is interesting to note that
the experience and competence of teachers does not affect better academic success, but we
noticed that special education teachers evaluate achived goals much better, but have a higher
degree of implementation compared to teachers employed in typical secondary schools.
From the obtained results as well as based on the reviewed existing literature,
differences can be seen in our country and in the world. We believe that it is important to
observe the differences, as well as to do additional research that will confirm or refute our
results.
Authors Key words
ученици са сметњама у развоју, инклузија, средња школа, индивидуални
образовни план, академска постигнућа, исходи, компетенције
Authors Key words
students with disabilities, inclusion, high school, individual education
plan, academic achievements, outcomes, competencies
Classification
376:37.091.214:[373.5(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Индивидуални образовни планови се израђују већ више од десет година. Од
увођења инклузије и индивидуалног образовног плана правилници и законска акта која
су регулисала њихову израду мењала су се током времена. Евалуација и сама израда су
такође пратиле те промене. Нас су интересовали подаци из праксе како циљеви утичу
на академски успех ученика у средњошколском узрасту, као и да ли планирање,
индивидуализација и све што наставници и дефектолози раде да би одговорили
потребама ученика са сметњама у развоју доводе до резултата и бољег академског
успеха ученика.
За прикупљање података коришћена су два инструмента. Први је посебно
направљен за ово истраживање (прикупљање општих података), док је други
инструмент конструисан за мерење циљева ИОП-а. У истраживању је учествовао 48
испитаник. Испитаници су били наставни кадар који је био запослен у редовним или
специјалним средњим школама на територији Аутономне покрајине Војводине.
Истраживање је спроведено онлајн, где су испитаници попуњавали анкету. Упитник је
био дистрибуиран у различитима групама на друштвеним мрежама.
Основни закључци нам показују да ученици постижу бољи академски успех ако
имају више циљева у ИОП-у, и да водећу улогу у изради и имплементацији имају
наставници и дефектолози. Уочава се скромно учествовање самог детета и чланова
породице, као и коришћење асистивне технологије. Што се тиче самог академског
успеха, добили смо податке да деца са сметњама у развоју имају бољи академски успех
из математике и матерњег језика. Интересантан је податак да искуство и компетенције
наставника не утичу на бољи академски успех, али смо приметили да дефектолози
много боље процењују и ревидирају децу са сметњама у развоју, али имају већи степен
иплементације у односу на наставнике које су запослени у типичним средњим
школама.
Из добијених резултата као и на основу прегледане постојеће литературе
уочавају се разлике код нас и у свету. Сматрамо да је важно истражити разлике, као и
урадити додатна истраживања која ће потврдити или оповргнути наше резултате
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.