Title
Фактори усмеравања домаће тражње ка туристичким дестинацијама у Србији
Creator
Todorović, Nikola, 1991-
CONOR:
73513737
Copyright date
2023
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 02.07.2024.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Geografski fakultet
Group
Katedra za turizmologiju
Alternative title
Factors directing domestic demand towards tourist destinations in Serbia
Publisher
[Н. Д. Тодоровић]
description
Društvene nauke / Društvena geografija
Social sciences / social geography
Abstract (sr)
Домаћи туризам се одликује посебним позитивним ефектима попут прерасподеле дохотка унутар граница земље и укључивања у туристичке токове категорија становништва које слабије учествују у међународном туризму. Већи део туристичког промета у Србији остварују домаћи туристи, који су у поређењу са страним туристима усмерени ка већем броју дестинација, чиме у већој мери доприносе равномернијем развоју земље. Ипак, упркос великом броју атрактивних дестинација, чак су и домаћи туристи првенствено усмерени ка релативно малом броју њих, што указује на потребу за успешнијим повезивањем туристичке понуде и тражње. У складу са тим, циљ дисертације je утврђивање образаца понашања домаће тражње приликом одабира дестинација у Србији. Како би се истражили утицаји релевантних фактора на намеру за предузимањем путовања у земљи, као и њихови међусобни утицаји, спроведена су два истраживања домаће тражње. Предмет прве студије, усмерене на три типа дестинација, су мотивација туриста, представе дестинацијског имиџа и перципирана ограничења за путовање. Предмет друге студије, усмерене на предузимање летовања у земљи, су туристички етноцентризам, туристичка ксенофилија и три нова фактора – туристичка таласофилија, ограничења за путовање у иностранство и повећана свест о дестинацијама. Применом моделовања структурних једначина тестирана су два модела понашања домаће туристичке тражње. Установљена је посебно значајна улога интраперсоналних ограничења и туристичког етноцентризма у стварању намера ка предузимању путовања у Србији. Упркос снажној склоности српске тражње ка приморским дестинацијама, резултати везани за преференције ка путовању у иностранство, односно туристичку ксенофилију и таласофилију указују на одсуство, односно благе негативне утицаје ове склоности на намере у домаћем туризму.
Abstract (en)
Domestic tourism is characterized by specific positive effects such as redistribution of income within the country and inclusion into tourist flows of population categories that participate less in international tourism. The majority of tourist turnover in Serbia is realized by domestic tourists, which are in comparison to foreign tourists directed at a larger number of destinations, which provides a greater contribution to the balanced development of the country. However, despite the many attractive destinations, even domestic tourists are primarily directed to relatively fewer destinations, which indicates the need for a more successful connection between the tourist offer and demand. Accordingly, the aim of this dissertation is determination of behavioral patterns of domestic demand related to the selection of Serbian destinations. In order to explore the impacts of relevant factors on the intention to make a domestic holiday, as well as their mutual impacts, two studies of domestic demand were conducted. The subject of the first study, focused on three destination types, are tourist motivation, representations of destination image and perceived travel constraints. The subject of the second study, focused on making a domestic summer holiday, are tourism ethnocentrism, tourism xenophilia and three new factors – tourism thalassophilia, constraints for traveling abroad and increased destination awareness. Structural equation modeling was used to test two behavioral models of the domestic tourist demand. A particularly important role of intrapersonal constraints and tourism ethnocentrism in the formation of intentions towards making domestic holidays was established. Despite the strong preference of the Serbian demand towards seaside destinations, the results related to preferences towards traveling abroad, tourism xenophilia and thalassophilia respectively indicate an absence or mild negative impacts of this preference on domestic tourism intentions.
Authors Key words
домаћи туризам, Србија, туристичка тражња, мотивација туриста, дестинацијски имиџ, ограничења за путовање, туристички етноцентризам, туристичка ксенофилија, туристичка таласофилија, моделовање структурних једначина
Authors Key words
domestic tourism, Serbia, tourist demand, tourist motivation, destination image, travel constraints, tourism ethnocentrism, tourism xenophilia, tourism thalassophilia, structural equation modeling
Classification
UDK=338.48(497.11)(043.3)
Coverage
187 стр.
Type
Tekst
Abstract (sr)
Домаћи туризам се одликује посебним позитивним ефектима попут прерасподеле дохотка унутар граница земље и укључивања у туристичке токове категорија становништва које слабије учествују у међународном туризму. Већи део туристичког промета у Србији остварују домаћи туристи, који су у поређењу са страним туристима усмерени ка већем броју дестинација, чиме у већој мери доприносе равномернијем развоју земље. Ипак, упркос великом броју атрактивних дестинација, чак су и домаћи туристи првенствено усмерени ка релативно малом броју њих, што указује на потребу за успешнијим повезивањем туристичке понуде и тражње. У складу са тим, циљ дисертације je утврђивање образаца понашања домаће тражње приликом одабира дестинација у Србији. Како би се истражили утицаји релевантних фактора на намеру за предузимањем путовања у земљи, као и њихови међусобни утицаји, спроведена су два истраживања домаће тражње. Предмет прве студије, усмерене на три типа дестинација, су мотивација туриста, представе дестинацијског имиџа и перципирана ограничења за путовање. Предмет друге студије, усмерене на предузимање летовања у земљи, су туристички етноцентризам, туристичка ксенофилија и три нова фактора – туристичка таласофилија, ограничења за путовање у иностранство и повећана свест о дестинацијама. Применом моделовања структурних једначина тестирана су два модела понашања домаће туристичке тражње. Установљена је посебно значајна улога интраперсоналних ограничења и туристичког етноцентризма у стварању намера ка предузимању путовања у Србији. Упркос снажној склоности српске тражње ка приморским дестинацијама, резултати везани за преференције ка путовању у иностранство, односно туристичку ксенофилију и таласофилију указују на одсуство, односно благе негативне утицаје ове склоности на намере у домаћем туризму.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.