Title
Туристичке атракције у функцији структурирања понуде Пчињског округа
Creator
Marić Stanković, Anđelina, 1990-
CONOR:
89290249
Copyright date
2023
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 15.03.2024.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Geografski fakultet
Alternative title
Tourist attractions in the function of structuring the offer of the Pčinja district
Publisher
[А. В. Марић Станковић]
description
Društvene nauke / Društvena geografija
Social sciences / social geography
Abstract (sr)
Пчињски округ има специфичан погранични положај и сусреће се са многим соци-
олошким, економским и политичким изазовима, што се негативно одражава на развој
туризма и општег привредног напретка истраживачког простора. Међутим, природне и
антропогене туристичке атракције Пчињског округа, јединствене у овом региону, остају
неиспољене и непознате јавности, због слабе промоције, неуређености и неодговарајуће
приступачности.
Власина, Врање, Врањска Бања и Бесна Кобила су туристичке дестинације које
просторно припадају Пчињском округу. Оне према Стратегији развоја туризма у
Републици Србији за период од 2016. до 2025. године (у даљем тексту: Стратегија)
представљају приоритетне дестинације интензивне туристичке валоризације кроз
културно наслеђе, природна богатства, Власинско језеро, Врањску и Бујановачку Бању.
Комплементарним туристичким развојем на овим дестинацијама дошло би до развоја
здравственог, SPA&Wellness туризма, руралног и етнотуризма, скијања и манифестација.
Пчињски округ је недовољно проучаван и неосновано запостављен истраживачки про-
стор у академским круговима. Из тог разлога, јавила се потреба за истраживањем са циљем
исипивања задовољства туриста и перцепције интерних стејкхолдера о могућности развоја
одређених облика туризма на основу постојећих потенцијала и наглашавање важности
комплементарног развоја различитих облика туризма. Испитивање задовољства туриста и
перцепције интерних стејкхолдера о развоју туризма пружило је увид у потенцијале и
недостатке у туристичкој понуди Пчињског округа. Емпиријско истраживање задовољства
туриста спроведено је од 01. јула до 31. децембра 2021., док су перцепције интерних
стејкхолдера испитиване од 01. августа до 31. октобра 2022. године. Емпиријски подаци
добијени су на основу анкетирања домаћих и страних туриста који су посетили Пчињски
округ, и интерних стејкхолдера који послују на проучаваном простору. Добијени подаци
анкетним истраживањем обрађени су у статистичком пакету за друштвене науке – Statistical
Package for the Social Sciences IBM 20.0 (SPSS).
Резултати дисертације представљају основу за креирање туристичке стратегије и
структурирање препознатљиве туристичке понуде, пре свега на домаћем тржишту.
Истраживање је такође указало на значај едукације туристичког кадра и потребу за
њиховим стручним усавршавањем у округу. Резултати овог истраживања могу послу-
жити за планирање туристичке валоризације општина на локалном и регионалном
нивоу, са циљем развоја перспективне туристичке понуде и повећања промета.
Истраживање истиче значај Пчињског округа као туристичке дестинације која је до сада
занемарена, али има велики потенцијал за развој.
На основу резултата добијених применом програма SPSS дошло се до следећи
закључака:
− туристичка инфраструктура и супраструктура Пчињског округа заостају за
савременим стандардима;
− различите општине у округу су неразвијене, а имају потенцијал за развој
туризма као начина за економску стабилност;
− Пчињски округ може постати лидер у здравственом, еко и руралном туризму, са
потенцијалом за раст и напредак;
− етнографске атракције представљају јединствен спој истока и запада и могу
послужити као основа за стратегијско планирање;
− туристи су делимично задовољни туристичким атракцијама и услугама, али
имају примедбе на инфраструктуру.
Abstract (en)
The Pčinja District has a specific border position and faces various sociological,
economic, and political challenges that negatively impact the development of tourism and
overall economic progress in the research area. However, the natural and anthropogenic tourist
attractions of the Pčinja District, unique in this region, remain untapped and unknown to the
public due to weak promotion, lack of organization, and inadequate accessibility.
Vlasina, Vranje, Vranjska Banja, and Besna Kobila are tourist destinations spatially
belonging to the Pčinja District. According to the Tourism Development Strategy of the
Republic of Serbia for the period 2016-2025 (hereinafter referred to as the Strategy), they
represent priority destinations for intensive tourist valorization through cultural heritage,
natural resources, Vlasina Lake, Vranjska and Bujanovac Spa. Complementary tourism
development in these destinations would lead to the development of health, SPA & Wellness
tourism, rural and ethno-tourism, skiing, and events.
The Pčinja District is insufficiently researched and unjustifiably neglected as a research
area in academic circles. For this reason, there was a need for research aimed at exploring
tourist satisfaction and the perceptions of internal stakeholders regarding the potential for
developing specific forms of tourism based on existing potentials, emphasizing the importance
of complementary development of different forms of tourism. The investigation of tourist
satisfaction and the perceptions of internal stakeholders provided insights into the potentials
and shortcomings in the tourism offer of the Pčinja District. The empirical research on tourist
satisfaction was conducted from July 1st to December 31st, 2021, while the perceptions of
internal stakeholders were examined from August 1st to October 31st, 2022. Empirical data
were collected through surveys of domestic and foreign tourists who visited the Pčinja District
and internal stakeholders operating in the research area. The data obtained from the survey
research were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences IBM 20.0 (SPSS).
The results of the dissertation serve as a basis for creating a tourism strategy and
structuring a recognizable tourism offer, primarily targeting the domestic market. The research
has also highlighted the importance of educating tourism professionals and the need for their
professional development in the district. The findings of this research can be utilized for
planning the tourism valorization of municipalities at both the local and regional levels, aiming
to develop a promising tourism offer and increase visitor traffic. The research emphasizes the
significance of the Pčinja District as a tourist destination that has been neglected thus far, but
possesses great potential for development.
Based on the results obtained through the use of the SPSS program, the following
conclusions have been reached:
− The tourism infrastructure and superstructure of the Pčinja District lag behind modern
standards.
− Different municipalities in the district are underdeveloped but have the potential for
tourism development as a means of achieving economic stability.
− The Pčinja District has the potential to become a leader in health, eco, and rural
tourism, with room for growth and progress.
− Ethnographic attractions represent a unique blend of East and West and can serve as
a basis for strategic planning.
− Tourists are partially satisfied with the tourist attractions and services but have
concerns about the infrastructure.
Authors Key words
природне и антопогене туристичке атракције, туристичка понуда,
туристи, интерни стејкхолдери, Пчињски округ, Србија
Authors Key words
natural and anthropogenic tourist attractions, tourism offer, tourists, internal
stakeholders, Pčinja District, Serbia
Classification
UDK=338.48(497.11)(043.3)
Coverage
257 листова
Type
Tekst
Abstract (sr)
Пчињски округ има специфичан погранични положај и сусреће се са многим соци-
олошким, економским и политичким изазовима, што се негативно одражава на развој
туризма и општег привредног напретка истраживачког простора. Међутим, природне и
антропогене туристичке атракције Пчињског округа, јединствене у овом региону, остају
неиспољене и непознате јавности, због слабе промоције, неуређености и неодговарајуће
приступачности.
Власина, Врање, Врањска Бања и Бесна Кобила су туристичке дестинације које
просторно припадају Пчињском округу. Оне према Стратегији развоја туризма у
Републици Србији за период од 2016. до 2025. године (у даљем тексту: Стратегија)
представљају приоритетне дестинације интензивне туристичке валоризације кроз
културно наслеђе, природна богатства, Власинско језеро, Врањску и Бујановачку Бању.
Комплементарним туристичким развојем на овим дестинацијама дошло би до развоја
здравственог, SPA&Wellness туризма, руралног и етнотуризма, скијања и манифестација.
Пчињски округ је недовољно проучаван и неосновано запостављен истраживачки про-
стор у академским круговима. Из тог разлога, јавила се потреба за истраживањем са циљем
исипивања задовољства туриста и перцепције интерних стејкхолдера о могућности развоја
одређених облика туризма на основу постојећих потенцијала и наглашавање важности
комплементарног развоја различитих облика туризма. Испитивање задовољства туриста и
перцепције интерних стејкхолдера о развоју туризма пружило је увид у потенцијале и
недостатке у туристичкој понуди Пчињског округа. Емпиријско истраживање задовољства
туриста спроведено је од 01. јула до 31. децембра 2021., док су перцепције интерних
стејкхолдера испитиване од 01. августа до 31. октобра 2022. године. Емпиријски подаци
добијени су на основу анкетирања домаћих и страних туриста који су посетили Пчињски
округ, и интерних стејкхолдера који послују на проучаваном простору. Добијени подаци
анкетним истраживањем обрађени су у статистичком пакету за друштвене науке – Statistical
Package for the Social Sciences IBM 20.0 (SPSS).
Резултати дисертације представљају основу за креирање туристичке стратегије и
структурирање препознатљиве туристичке понуде, пре свега на домаћем тржишту.
Истраживање је такође указало на значај едукације туристичког кадра и потребу за
њиховим стручним усавршавањем у округу. Резултати овог истраживања могу послу-
жити за планирање туристичке валоризације општина на локалном и регионалном
нивоу, са циљем развоја перспективне туристичке понуде и повећања промета.
Истраживање истиче значај Пчињског округа као туристичке дестинације која је до сада
занемарена, али има велики потенцијал за развој.
На основу резултата добијених применом програма SPSS дошло се до следећи
закључака:
− туристичка инфраструктура и супраструктура Пчињског округа заостају за
савременим стандардима;
− различите општине у округу су неразвијене, а имају потенцијал за развој
туризма као начина за економску стабилност;
− Пчињски округ може постати лидер у здравственом, еко и руралном туризму, са
потенцијалом за раст и напредак;
− етнографске атракције представљају јединствен спој истока и запада и могу
послужити као основа за стратегијско планирање;
− туристи су делимично задовољни туристичким атракцијама и услугама, али
имају примедбе на инфраструктуру.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.