Title
Поетичке особености "прозе у траперицама" у српској и хрватској књижевности
Creator
Milošević, Milan, 1985-
CONOR:
26035303
Copyright date
2025
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 29.09.2025.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
Poetical features of "jeans prose" in Serbian and Croatian literature
Поэтические особенности "прозы в джинсах" в сербской и хорватской литературе
Publisher
[М. П. Милошевић]
Format
167 стр.
description
Српска књижевност, хрватска књижевност - Приповједачке поетике у српској и хрватској књижевности у другој половини 20. вијека / Serbian literature, Croatian literature - Narrative poetics in Serbian and Croatian literature in the second half of 20th century
Abstract (sr)
Предмет
научног
истраживања,
уобличеног у
докторску
дисертацију,
представља
обимом
невелик
корпус
српске и
хрватске
прозе у
траперицама.
Каноне
ове
стилске
формације,
познате и
под
именом
џинс-проза
, 1976.
године
је у
ауторском
дјелу
Проза у
траперицама
објаснио
хрватски
научник
Александар
Флакер.
Именујући
је,
Флакер
је
дефинисао
занимљиву
појаву
примијећену у
многим
књижевностима
након
свјетског
успјеха
романа
Ловац у
житу
Џерома Д.
Селинџера:
наративе
лишене
дискурса о
ратним
страхотама,
са
младим
дезилузионизираним
приповједачима у
свађи
са
убјеђењима
одраслих.
Кријумчарење „
западњачких
уплива” у
југословенске
књижевности, а
самим
тим и
клица
прозе у
траперицама,
постало
је
могуће
дјелимичним
раскидом
са
дотад
пропагираним
соцреализмом и
заокретом
ка
„
несврстаности”
након
Резолуције
Информбироа.
Плодови
овакве
врсте
бунта
су
добијали
на
снази
са
јачањем
конзумеристичких
навика
младих
Југословена,
доживљавали
се
као
тренд и
модни
израз.
Овај
литерарни
феномен,
незабиљежен у
многим
националним
корпусима,
тек
спорадично
је
био
предмет
занимања
југословенских
прозаиста. У
раду
који
има
претензије
да
освијетли
ову
изразито
оригиналну
појаву,
осврнули
смо
се,
критички и
аргументовано,
на
учинак
оних
аутора
који
су
покушали
духом „
траперица”
задахнути
тзв. „
високу”
књижевност.
Документовањем
реакција
јавности и
књижевне
критике
на
ране
прозне
радове
Гроздане
Олујић и
Алојза
Мајетића,
анализирали
смо
судско и
цензорско
изгласавање
неподобности „
прози у
траперицама”.
Званично
ће
нереаговање
цензорских
тијела
на
несублимирану
провокативност
водећих
наратива
зреле
фазе
„
траперица” (
Кужиш,
стари
мој
Звонимира
Мајдака и
Белешке
једне
Ане
Моме
Капора),
као и
њено
унижавање
кроз
поистовјећивање
са
популарном
књижевности,
поред
губитка
атрактивности
кроз
дијегетичку и
језичку
хибридизацију
наратива,
такође
бити
предмет
проучавања.
Наш
рад
затварају
поглавља о
дериватима
прозе у
траперицама:
провинцијској
џинс
прози и
тзв.
градској
причи,
као и
својственостима
које
су
од
ње
преузеле
националне
књижевности.
Исцрпним
анализама
особености
детектованих у
романима
југословенских
књижевности у
периоду
након
Другог
свјетског
рата
настојали
смо
да
прозу у
траперицама
представимо
као „
нови
израз”,
продуциран
за
савременог
човјека и
потпуно
усклађен
са
његовим
потребама.
Наслањањем
њених
наратора
на
цивилизацијске
комплексе,
џинс
проза
постаје
утицајна
форма
омладинског
бунта
против
увријеженог.
Њену
вишедеценијску
негативну
критичку
перцепцију
покушали
смо у
овом
раду
да
оперважимо.
Abstract (en)
The subject of scientific research, shaped into a doctoral dissertation, is a small
corpus of Serbian and Croatian prose in jeans. The canons of this stylistic formation, also
known as
Јeans-Prose, were explained in 1976 by the Croatian scientist
Aleksandar Flaker in
the author's work “
Proza u
trapericama”. Naming it, Flaker defined an interesting
phenomenon observed in many literatures after the worldwide success of the novel “The
Catcher in the Rye” by Jerome D. Salinger: narratives devoid of discourse about the horrors
of war, with young disillusioned narrators at odds with the convictions of adults. The
smuggling of "Western influences" into Yugoslav literature, and thus the spark of Jeans-
Prose, became possible with a partial break with the previously propagated socialist realism
and a shift towards "non-alignment" after the
Informbiro Resolution. The fruits of this type of
rebellion gained strength with the strengthening of the consumerist habits of young
Yugoslavs, and were perceived as a trend and a fashion statement.
This literary phenomenon, unrecorded in many of the world's national literary
corpora, was only sporadically the subject of interest of Yugoslav prose writers. In a paper
that claims to shed light on this highly original phenomenon in literature, we will review,
critically and argumentatively, the performance of those authors who tried to breathe the
spirit of „Jeans” into the so-called „high” literature. By documenting the reactions of the
public and literary criticism to the early prose works of
Grozdana
Olujić and
Alojz
Majetić,
we will
analyze the judicial and censorial voting of ineligibility for „Jeans Prose”. Officially,
the non-reaction of the censorship bodies to the
unsublimated provocativeness of the leading
narratives of the mature phase of „Jeans” (
Kužiš,
stari
moj
by
Zvonimir
Majdak and
Beleške
jedne
Ane
by Momo
Kapor), as well as its humiliation through identification with popular
literature, in addition to the loss of attractiveness through diegetic and linguistic hybridization
of narratives, will also be the subject of study. This thesis concludes with chapters on Jeans
Prose derivatives: jeans prose from the periphery and the so-called urban stories, as well as
those qualities of the stylistic formation subsequent national literatures came to inherit.
Through comprehensive analyses of the qualities detected in
post-WWII Yugoslav
novels, we tried to portray Jeans Prose as a "new expression" produced for the modern man
and in sync with his needs. Insofar as the narrators in these works leaned on civilisational
complexes, Jeans Prose became an influential form of youthful rebellion against the norm.
This thesis aimed to contextualize the decades of negative critical views which pervaded the
discourse on Jeans Prose.
Authors Key words
проза у
траперицама,
Александар
Флакер,
млади
приповједач,
висока
књижевност,
популарна
књижевност,
стилска
формација,
нови
израз.
Authors Key words
Jeans prose, Alexander Flaker, young storyteller, high literature, popular
literature, stylistic formation, new expression.
Classification
821.163.41.09:82.01"19"(043.3)
821.163.42.09:82.01"19"(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Предмет
научног
истраживања,
уобличеног у
докторску
дисертацију,
представља
обимом
невелик
корпус
српске и
хрватске
прозе у
траперицама.
Каноне
ове
стилске
формације,
познате и
под
именом
џинс-проза
, 1976.
године
је у
ауторском
дјелу
Проза у
траперицама
објаснио
хрватски
научник
Александар
Флакер.
Именујући
је,
Флакер
је
дефинисао
занимљиву
појаву
примијећену у
многим
књижевностима
након
свјетског
успјеха
романа
Ловац у
житу
Џерома Д.
Селинџера:
наративе
лишене
дискурса о
ратним
страхотама,
са
младим
дезилузионизираним
приповједачима у
свађи
са
убјеђењима
одраслих.
Кријумчарење „
западњачких
уплива” у
југословенске
књижевности, а
самим
тим и
клица
прозе у
траперицама,
постало
је
могуће
дјелимичним
раскидом
са
дотад
пропагираним
соцреализмом и
заокретом
ка
„
несврстаности”
након
Резолуције
Информбироа.
Плодови
овакве
врсте
бунта
су
добијали
на
снази
са
јачањем
конзумеристичких
навика
младих
Југословена,
доживљавали
се
као
тренд и
модни
израз.
Овај
литерарни
феномен,
незабиљежен у
многим
националним
корпусима,
тек
спорадично
је
био
предмет
занимања
југословенских
прозаиста. У
раду
који
има
претензије
да
освијетли
ову
изразито
оригиналну
појаву,
осврнули
смо
се,
критички и
аргументовано,
на
учинак
оних
аутора
који
су
покушали
духом „
траперица”
задахнути
тзв. „
високу”
књижевност.
Документовањем
реакција
јавности и
књижевне
критике
на
ране
прозне
радове
Гроздане
Олујић и
Алојза
Мајетића,
анализирали
смо
судско и
цензорско
изгласавање
неподобности „
прози у
траперицама”.
Званично
ће
нереаговање
цензорских
тијела
на
несублимирану
провокативност
водећих
наратива
зреле
фазе
„
траперица” (
Кужиш,
стари
мој
Звонимира
Мајдака и
Белешке
једне
Ане
Моме
Капора),
као и
њено
унижавање
кроз
поистовјећивање
са
популарном
књижевности,
поред
губитка
атрактивности
кроз
дијегетичку и
језичку
хибридизацију
наратива,
такође
бити
предмет
проучавања.
Наш
рад
затварају
поглавља о
дериватима
прозе у
траперицама:
провинцијској
џинс
прози и
тзв.
градској
причи,
као и
својственостима
које
су
од
ње
преузеле
националне
књижевности.
Исцрпним
анализама
особености
детектованих у
романима
југословенских
књижевности у
периоду
након
Другог
свјетског
рата
настојали
смо
да
прозу у
траперицама
представимо
као „
нови
израз”,
продуциран
за
савременог
човјека и
потпуно
усклађен
са
његовим
потребама.
Наслањањем
њених
наратора
на
цивилизацијске
комплексе,
џинс
проза
постаје
утицајна
форма
омладинског
бунта
против
увријеженог.
Њену
вишедеценијску
негативну
критичку
перцепцију
покушали
смо у
овом
раду
да
оперважимо.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
