Title
Irony as a feature of postmodernism in the prose of Julian Barnes: doctoral dissertation
Creator
Zečević, Ivana, 1977-
CONOR:
11145575
Copyright date
2024
Object Links
Select license
Bez licence - direktna primena zakona
License description
Ako ne izaberete neku od licenci, vaše zaštićeno delo može biti korišćeno samo u okviru opštih ograničenja autorskih prava. Na taj način ne dozvoljavate komercijalno ni nekomercijalno korišćenje, naročito reprodukciju, distribuciju, emitovanje, dostupnost i obradu dela. Izbor Creative Commons (CC) licence promoviše diseminaciju vašeg dela. Za više informacija: http://creativecommons.org.rs/licence
Language
English
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 11.06.2025.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
Иронија као постмодернистички поступак у прози Џулијана Барнса
Ирония как особенность постмодернизма в прозе Джулиана Барнса
Publisher
[I. M. Zečević]
Format
172 str.
description
Literature, Literary Theory, Postmodernism, British Contemporary Novel,
Anglistics - Literature and Postmodernism / Књижевност, књижевне теорије, постмодернизам, британски
савремени роман, англистика - Књижевност и постмодернизам
Abstract (en)
This dissertation aims to examine the works of Julian Barnes through the lens of
postmodernism, with a particular focus on irony as a salient feature of this literary movement.
Specifically, the research addresses the question of postmodernist irony, investigating whether
Julian Barnes employs irony and, if so, to what extent. Ultimately, the dissertation seeks to
determine whether Barnes is ironically serious or seriously ironic.
This research presents Barnes’ works in the context of postmodernist irony, a
perspective that has not been thoroughly explored so far. The study aims to recognize and
affirm the key tenets of postmodernism and to delineate Barnes's distinctive use of irony within
the same.
The introductory chapter establishes a theoretical framework for this investigation,
drawing on contemporary theoretical critiques of postmodernism and irony, and situating irony
within its contemporary contexts. This foundation supports a comprehensive analysis of
selected works by Julian Barnes, including A History of the World in 10 ½ Chapters, England,
England, The Noise of Time, Elizabeth Finch, and the story collection Pulse. These works were
selected based on their showcasing the ironic authorial approach.
The methodology primarily employs a comparative approach, considering
intertextuality in postmodernism, as well as phenomenological and formal analysis of the
literary corpus. The research offers a critical overview of the aforementioned works, with
references to Barnes’ other notable writings, highlighting the postmodern and ironic elements
to define what may be termed “Barnesian irony”.
By situating Julian Barnes within the postmodernist tradition and analysing his unique
application of irony, this dissertation contributes to a deeper understanding of his literary
oeuvre and its significance within the broader context of contemporary literature.
Abstract (sr)
Циљ ове дисертације је да испита дела Џулијана Барнса кроз призму
постмодернизма, a са посебним освртом на иронију као истакнуту карактеристику
поменутог књижевног правца. Конкретно, истраживање се бави питањем
постмодернистичке ироније и утврђује да ли Џулијан Барнс користи иронију и у којој
мери. Њен коначни циљ је да утврди да ли је Барнс иронично озбиљан или озбиљно
ироничан.
Сâм рад нам приближава Барнсова дела кроз контекст постмодернистичке
ироније, и y перспективи у којој до сада нису детаљно истраживана. Студија има за циљ
да препозна и потврди кључне принципе постмодернизма, као и да дефинише
специфичну употребу ироније код Џулијана Барнса у оквиру истих.
Уводно поглавље представља теоријски оквир за ово истраживање, ослањајући
се на савремене теоријске критике постмодернизма и ироније. Такође, позиционира
иронију у њеном савременом контексту. Овај теоријски контекст примењен је у
свеобухватној анализи одабраних дела Џулијана Барнса, а то су: Историја света у 10 ½
поглавља, Енглеска, Енглеска, Шум времена, Елизабет Финч, као и збирка прича Пулс.
Наведена дела су препозната као репрезентативна у погледу пишчевог ироничног
приступа стваралаштву и сагледавању живота.
Методологија се примарно ослања на компаративни приступ, узимајући у обзир
интертекстуалност у постмодернизму, као и феноменолошку и формалну анализу
књижевног корпуса. Истраживање нуди критички преглед поменутих дела, уз референце
осталих значајних дела Џулијана Барнса. Истиче постмодернистичке и ироничне
елементе како би се дефинисало оно што се може назвати „Барнсовом иронијом“.
Позиционирањем Џулијана Барнса унутар постмодернистичке традиције, као и
анализом његове јединствене примене ироније, ова дисертација доприноси дубљем
разумевању пишчевог књижевног опуса и значаја истог у ширем контексту савремене
књижевности.
Authors Key words
Literature, Contemporary Novel, Julian Barnes, Irony, Postmodernism
Authors Key words
Књижевност, савремени роман, Џулијан Барнс, иронија,
постмодернизам
Classification
821.111.09 Barnes J.(043.3)
Type
Tekst
Abstract (en)
This dissertation aims to examine the works of Julian Barnes through the lens of
postmodernism, with a particular focus on irony as a salient feature of this literary movement.
Specifically, the research addresses the question of postmodernist irony, investigating whether
Julian Barnes employs irony and, if so, to what extent. Ultimately, the dissertation seeks to
determine whether Barnes is ironically serious or seriously ironic.
This research presents Barnes’ works in the context of postmodernist irony, a
perspective that has not been thoroughly explored so far. The study aims to recognize and
affirm the key tenets of postmodernism and to delineate Barnes's distinctive use of irony within
the same.
The introductory chapter establishes a theoretical framework for this investigation,
drawing on contemporary theoretical critiques of postmodernism and irony, and situating irony
within its contemporary contexts. This foundation supports a comprehensive analysis of
selected works by Julian Barnes, including A History of the World in 10 ½ Chapters, England,
England, The Noise of Time, Elizabeth Finch, and the story collection Pulse. These works were
selected based on their showcasing the ironic authorial approach.
The methodology primarily employs a comparative approach, considering
intertextuality in postmodernism, as well as phenomenological and formal analysis of the
literary corpus. The research offers a critical overview of the aforementioned works, with
references to Barnes’ other notable writings, highlighting the postmodern and ironic elements
to define what may be termed “Barnesian irony”.
By situating Julian Barnes within the postmodernist tradition and analysing his unique
application of irony, this dissertation contributes to a deeper understanding of his literary
oeuvre and its significance within the broader context of contemporary literature.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
